Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
7:30Mitkä ylinopeuskamerat ovat päällä?Mitkä ylinopeuskamerat ovat päällä?
Julkaistu 01.03.2019 05:46
Toimittajan kuva

Lisa Kärnä

lisa.karna@mtv.fi

Suomen poliisi käytti vuosien ajan mahdollisesti virheellisiä mittaustuloksia antavia nopeustutkia, eikä kenelläkään ole arviota siitä, kuinka monelle ehdittiin tänä aikana kirjata sakkoja väärin perustein.

Mahdollisesti virheellisiä mittaustuloksia antavia nopeustutkia oli käytössä vuodesta 1987 aina vuoteen 2000 saakka, paljastaa eläkkeelle jäänyt ylikomisario Olavi Lempinen uudessa kirjassaan "Poliisin pimeä puoli".

Hänen mukaansa nopeusvalvontatutkien puutteet oli huomattu jo aikaisemmin, mutta niiden käyttöä jatkettiin silti. Kenttäpartioiden oletettiin osaavan tulkita virheellisiä tuloksia ja korjata niitä asianmukaisesti.

– Minulle tämä selvisi vasta joulukuussa 2017, kun eräs toinen eläköitynyt poliisi halusi minun tuovan asian esille kirjassani. Olin järkyttynyt, Lempinen kuvailee.

Tutkavirheet saattoivat olla merkittäviä

Ongelmia nopeustutkissa oli Lempisen mukaan vain tietyissä olosuhteissa.

Virheellisiä tuloksia saattoi tulla esimerkiksi vesi-ja lumisateiden aikana tai poliisiauton ollessa liikkeellä. Selkeällä säällä mittausvirheitä ei huomattu.

– Saattoi olla niin, että vastaantuleva auto ajoi todellisuudessa 50 kilometrin tuntinopeutta, mutta tutka laski auton nopeudeksi 70 kilometrin tuntivauhdin.

Hän selittää tätä tutkan vaikeuksilla tunnistaa, minkä auton nopeudesta oli kyse.

Ex-ylikomisario paljastaa: Poliisi käytti vuosia mahdollisesti virheellisiä tuloksia näyttäneitä nopeustutkia – "Kuinka monta aiheetonta sakkoa tätä ennen annettiin?"

– Virhe lisäsi poliisiauton ja vastaantulevan auton välisen nopeuserotuksen kaksinkertaisena mittaustulokseen.

Aiheettomasti sakotettujen määrää ei voi tietää

Vuosien aikana aiheettomia sakkoja saattoi Lempisen mukaan siis tulla satoja, kenties jopa tuhansia.

Entistä ylikomisariota paljastus järkytti henkilökohtaisesti. Hän nimittäin oli aikoinaan yksi nopeusvalvontatutkien puolestapuhujista.

– Minä annoin monta kertaa lausunnon, että vain käyttäjä voi erehtyä, laite ei erehdy koskaan.

Laite kuitenkin erehtyi, ja viimein 2000-luvun taitteessa asiaan havahduttiin yleisemmin myös poliisin sisällä, Lempinen kertoo. Hänen mukaansa havainnot eivät vuotaneet ikinä julkisuuteen, vaan asia puitiin sisäisesti.

Tämä johti ohjeistusten uusimiseen ja siihen, että yhden henkilön tehtäväksi tuli kiertää maakunnissa neuvomassa partioita tutkalaitteilla mittaamisessa. Virheelliset tutkat kuitenkin jätettiin käyttöön.

– Kuinka monta aiheetonta sakkoa tätä ennen annettiin? Siihen ei pysty kukaan vastaamaan, Lempinen toteaa.

Nykylaitteilla mittaustulokset täsmällisiä

Entinen ylikomisario ei epäile nykylaitteiden täsmällisyyttä. Hänen mukaansa teknologia on harpannut eteenpäin ja tutkalaitteet toimivat erilaisissa sääolosuhteissa.

Vastuunkaan ei tulisi Lempisen mukaan langeta nykyisen tai edes entisen poliisijohdon harteille, mutta tapahtuneesta olisi hyvä ottaa oppia.

– Hävettäväähän se on, että näin voi käydä. Asia ei saa enää toistua eikä sitä saa lakaista maton alle, Lempinen toteaa.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Apu.

Lisää aiheesta:

Kameratolpat täydellä teholla ensimmäistä kertaa pariin vuoteen – poliisipomo kertoo, mitä tuolloin tapahtui: "Tuli aivan liian pikaisella aikataululla"Entinen poliisiylijohtaja Mikko Paatero perui golf-vuoronsa ja lähti kuulusteluun – seurasi virkarikosoikeudenkäynti ja neljän vuoden piinaIso osa poliisista tehdyistä rikosilmoituksista jää tutkimatta – Onko laki kaikille sama? "Ei poliisin tekemiä rikoksia villaisella paineta"Taas uusi tapaus! Hämeenlinnalainen Antti sai 140 euron ylinopeussakot, vaikka auto seisoi katoksessa kotipihalla: "Jää vähän sellainen olo, että täytetään valtion kassaa"Kempeleläinen Taito yllättyi perinpohjaisesti, kun postiluukusta kilahti ylinopeussakko – auto oli rikepäivänä seissyt koko päivän pihassa: "En ole ollut siellä päinkään"Poliisi kokeili ratsiaa kahden peltipoliisin välissä: "Olen kuullut väitteen, että vain tyhmät jäävät kiinni nopeuskameralle"
PoliisiLiikenneYlinopeusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Poliisi
  • 05:30
    Huumeet

    Lain porsaanreiät ja jatkuva kilpajuoksu: Tullijohtaja kertoo, miksi kamppailu muuntohuumeita vastaan on niin vaikeaa

  • Eilen22:45
    Huumeet

    Miten Suomen huumeongelma ratkaistaan? Asiantuntija iskee tiskiin neljä asiaa

  • Eilen21:13
    KRP

    HS: Poliisi vaatii kolmea miestä vangittavaksi kurdijärjestö PKK:n rahoittamisesta

  • Eilen16:24
    Helsinki

    Oletko nähnyt tätä miestä? Poliisi etsii

  • Eilen15:19
    Joensuu

    Kahta miestä epäillään laittomien aseiden välityksestä