Eurooppa rohmusi sodan sytyttyä LNG:tä epätoivon vimmalla – nyt hukumme siihen: Kymmenet kaasulaivat möllöttävät rannikoilla tyhjän panttina

EU-johtajat pääsivät periaatesopuun kaasun hintakatosta – vaikutuksia myös Suomen energiahintoihin 1:45
Katso myös: EU-johtajat pääsivät periaatesopuun kaasun hintakatosta – vaikutuksia myös Suomen energiahintoihin

Ukrainan sodan alettua Euroopan maat hamusivat kaikin keinoin nesteytettyä maakaasua (LNG) ja nyt maat ovat hukkua siihen, uutisoi BBC. Britannian yleisradion mukaan kymmenet mammuttimaiset kaasulaivat odottavat tälläkin hetkellä usean maan, kuten Espanjan, Portugalin ja Britannian rannikoiden tuntumassa.

Analytiikkayhtiö Kayrrosin edustaja arvioi BBC:lle, että kaasulaivojen suma on ehtinyt kasautua jo useiden viikkojen ajan. Yhtiö seuraa laivaliikennettä alusten AIS-tunnistetietojen perusteella.

Wood Mackenzie -yhtiön analyytikko Fraser Carson on onnistunut paikantamaan maailman meriltä ainakin 268 LNG-laivaa tämän kuun aikana. Tällä hetkellä merellä olevista kaasulaivoista ainakin 51 on Euroopassa tai lähistöllä.

Miksi laivat seisovat tyhjän panttina, jos kysyntä on muka kovaa?

BBC:n ja sen haastattelemien asiantuntijoiden mukaan LNG:n muuntaminen takaisin kaasumaiseen muotoon vaatii laitoksia, joita ei ole vielä tarpeeksi. Esimerkiksi Saksassa ja Alankomaissa rakennetaan kuumeisesti uusia laitoksia LNG:n vastaanottamista varten.

Myös Suomi ja Viro päättivät aiemmin tänä vuonna hankkia yhteisen kelluvan LNG-terminaalin. Yhdysvaltalaisen yhtiön Examplar-laivan on määrä sijoittua Fortumin Inkoon satamaan talven aikana.  

Jos laivan vaatima maainfra valmistuu Virossa ennen Suomea, on mahdollista, että alus sijoitetaan ensin Viron puolelle. Kaasutoimitukset Venäjältä Suomeen keskeytettiin toukokuussa.

Toinen kaasusumaa kasvattava seikka on, että monen Euroopan maan kaasuvarastot saatiin sittenkin täytettyä lähes piripintaan asti talven varalle.

Kolmantena keskeisenä syynä kaasulaivaruuhkalle BBC:n uutisessa mainitaan kaasunkäytön väheneminen Euroopassa. Syksy on tähän saakka ollut leuto, mikä vähentää lämmityksen tarvetta.

Myös yritykset ovat sulkeneet kaasua vaativia prosesseja tai vähentäneet kaasun kulutustaan.

Raha ratkaisee?

Kaasua myyvät yhtiöt voivat myös BBC:n mukaan odottaa lastiensa purkamista, jotta kaasusta saisi muutaman viikon kuluttua huomattavasti korkeamman hinnan. Jo tähän saakka kaasun rajusti pompannut hinta on lihottanut energiayhtiöitä, kun maat ovat epätoivon vimmalla täyttäneet varastojaan hinnasta välittämättä. Kaasun hinta on kuitenkiin sittemmin laskenut tilanteen tasoituttua.

Esimerkiksi Saksa osti tuontikaasua tammikuun ja elokuun välisenä aikana melkein 50 miljardilla eurolla, kun vuotta aiemmin vastaava kaasulasku oli reilut 17 miljardia.

Talven kylmetessä LNG-virrat voivat suuntautua myös Aasian maille. Etenkin Kiina, Japani ja Etelä-Korea ovat suuria kaasunkäyttäjiä, ja Eurooppa on nyt hamunnut rannikoilleen osan niidenkin perinteisesti saamasta osasta.

Jos kaasun hinta jatkaa laskuaan Euroopassa, osa kaasulaivoista voi hyvinkin nostaa ankkurin ja seilata itään.

Lähde: BBC.

Lue myös:

    Uusimmat