EU-komission esittämät uusiutuvan energian linjaukset saavat myönteistä palautetta alan etujärjestöiltä. Myös biopolttoaineita tuottava Neste kiittelee sitä, että komissio tunnustaa kehittyneiden biopolttoaineiden tarpeen liikenteen päästöjen vähentämisessä myös ensi vuosikymmenellä.
– Se, että tehdään tällaista pitkäjänteistä politiikkaa, on positiivinen asia, sanoo Nesteen yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsänen.
Komissio esittää polttoaineen jakelijoille asteittain kasvavaa sekoitevelvoitetta, jonka mukaan tietty osuus polttoaineesta tulee koostua uusiutuvasta ja kehittyneestä bioaineksesta.
Räsänen kiittelee sitä, että sekoitevelvoitetta voisi vastedes soveltaa myös lento- ja meriliikenteen polttoaineisiin.
Nesteen päätuote biopolttoaineissa on uusiutuva diesel, jonka raaka-aineista noin 80 prosenttia on erilaisia jätteitä ja tähteitä. Tuote sopii pienillä muutoksilla myös lentokoneiden moottoreihin. Nesteen biopolttoaineiden päämarkkinat ovat Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.
Komissio pyrkii jatkamaan biopolttoaineiden raaka-aineiden EU-sääntelyä nykypohjalta. Räsäsen mielestä nykyinen raaka-aineiden listaukseen perustuva malli on turhan rajoittunut.
– Ei pitäisi tällaisilla suljetuilla listoilla lähteä määrittelemään, mikä on kehittynyttä biopolttoainetta ja mikä ei, koska teknologia kehittyy ja raaka-aineet kehittyvät.
EK ja MTK tyytyväisiä
Biopolttoaineita koskevan sääntelyn lisäksi komissio esittää ensi kertaa EU-tason kestävyyskriteereitä kiinteälle biomassalle kuten metsähakkeelle ja puupelletille. Elinkeinoelämän keskusliitto sekä maa- ja metsätaloustuottajien etujärjestö MTK pitävät esitettyä sääntelyä järkevänä, koska se perustuu nykyisiin metsänhoidon käytäntöihin.
