Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ethän pilaa autosi ikkunoita skrapaamalla väärin? Muista myös tehdä tämä jokaisen skrapauksen jälkeen

Julkaistu 29.12.2017 18:01

MTV LIFESTYLE

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten ikkunat skrapataan oikein ja millainen on hyvä skrapa?

Vastaus: Etelän leudosta alkutalvesta huolimatta joinakin aamuina auton lasit ovat olleet jäässä. Skrapaaminen on kaikille autoilijoille varsin tuttu toimenpide – jopa niin tuttu, ettei juurikaan tulla ajatelleeksi, että siinäkin voi tehdä virheitä.

Auton lasien ulkopinnassa on aina hiekkaa ja epäpuhtauksia. Kun hiekkaa hierotaan skrapalla pitkin lasia, syntyy naarmuja. Mitä vähemmän joutuu skrapaamaan, sitä pidempään lasit säilyvät paremmassa kunnossa. Tätä ei saa kuitenkaan ymmärtää niin, että ajamaan voisi lähteä skrapaamattomilla ikkunoilla.

Ikkunat on mahdollista saada huurteettomiksi ja jäättömiksi myös ilman skrapaamista. Autotallista tai -katoksesta pääsee näppärästi liikkeelle jäättömillä laseilla. Mikäli kumpaakaan edellä mainituista ei ole käytettävissä, voi hankkia sisätilanlämmittimen tai polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, joka lämmittää myös auton sisätiloja.

Millainen on hyvä skrapa?

Mikäli kuitenkin joudut skrapaamaan, on tärkeää, että käytössä on asianmukaiset välineet, joilla jää irtoaa ilman turhaa hinkutusta. CD-kotelo tai parkkikiekko eivät ole hyviä skrapaamiseen.

Tukeva muovinen skrapa, josta saa kunnon otteen, on metallista parempi. Metalliskrapa rikkoo lasin reunalla olevan tiivisteen herkemmin osuessaan siihen.

On tärkeää, että skrapa puhdistetaan huolellisesti jokaisen skrapauskerran jälkeen. Skrapaa ja lumiharjaa tulisi säilyttää puhtaassa paikassa, kuten ovilokerossa tai vastaavassa, sen sijaan, että ne pyörisivät hiekan joukossa auton lattialla.

Pese auto ja ikkunat säännöllisesti – myös talvella

Myös auton puhtaudella on merkitystä.

Kuraisten ikkunapintojen skrapaaminen on kuin hieroisi niitä hiekkapaperilla. Sama pätee lumen harjaamiseen maalipinnoilta. Tämän vuoksi auto ja sen lasit on syytä pestä säännöllisesti.

Joutokäynti

Skrapaamista helpottaa, kun auton käynnistää. Puhallus tulisi suunnata auton ikkunoille. Samalla kannattaa peilien, tuulilasin ja takalasin lämmittimet kytkeä päälle. Näin jää irtoaa kevyemmin. Auton joutokäynnille asetettuja rajoituksia on kuitenkin syytä noudattaa.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon moottoria ei saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 °C on suurin sallittu joutokäyntiaika rajoitettu enintään neljään minuuttiin.

Jos autossa on vastuksin lämmitettävä tuulilasi, ehtii jää monesti sulamaan sen pinnalta muita ikkunoita skravattaessa. Näin välttyy tuulilasin turhalta naarmuttamiselta. Tietysti edellytyksenä on, että tuulilasinlämmityksen on muistanut kytkeä päälle.

Skrapaustekniikka

Tuulilasi kannattaa skravata vaakasuoraan. Aloita kuskin puolelta ja skrapaa lasia puoliväliin saakka yhdellä pitkällä liikkeellä. Vaihda auton toiselle puolelle ja tee samat toimet sieltä käsin. Mitä vähemmän edestakaista liikettä joutuu tekemään, sitä pienempiä ovat vauriot.

Puhdista kaikki lasit

Vaikka olen varoitellut tässä skrapaamisen vaaroista, on tärkeää muistaa, että ennen ajoon lähtöä kaikki auton lasit ja peilit on puhdistettava jäästä ja lumet harjattava pois auton päältä. Näin näkyvyys autosta ulos on mahdollisimman hyvä ja myös muut kykenevät havaitsemaan sinut.

teppoboxi

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Älä kiroa auton huurtuvia ikkunoita, vaan ehkäise ongelma oikeilla toimilla – "Tehokas keino"Jos autosi ikkunat jäätyvät sisäpuolelta, syy voi löytyä näistä virheistä – älä ala suin päin skrapaamaan: "Itse en ryhtyisi"Jos auton ikkunoita pitää skrapata sisäpuolelta, on jotain mennyt pahasti pieleen: "Itse en ryhtyisi"Miksi auton ikkunat ovat koko ajan huurussa? Tässä 4 vinkkiä inhottavan ongelman nitistämiseksiÄlä tee mokia – pidä tuulilasi puhtaana ja naarmuttomana kolmella vinkilläIkkunoiden skrabaamisessa on helppo mokata – "kuin hieroisi hiekkapaperilla"
LiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • pe16:00
    Auton varusteet

    Yksi asia voisi estää merkittävän osan kuolemaan johtavista henkilöauto-onnettomuuksista

  • pe14:26
    Raskas liikenne

    Olet kuljettajalle täysin näkymätön näissä paikoissa – tunnetko kuorma-auton kuolleet kulmat?

  • pe10:04
    Raskas liikenne

    Rekkakuskin täysin edesvastuuton ohitus tallentui kojelautakameraan: "Ei järjen häivää"

  • to18:56
    Raskas liikenne

    Ammattikuski listaa tavisautoilijoiden yleisimmät liikennemokat – "He eivät ajattele sitä ollenkaan"

  • ke18:49
    Raskas liikenne

    Rekkakuski Timo kertoo uudesta ja huolestuttavasta ilmiöstä tien päällä