Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten ikkunat skrapataan oikein ja millainen on hyvä skrapa?
Vastaus: Etelän leudosta alkutalvesta huolimatta joinakin aamuina auton lasit ovat olleet jäässä. Skrapaaminen on kaikille autoilijoille varsin tuttu toimenpide – jopa niin tuttu, ettei juurikaan tulla ajatelleeksi, että siinäkin voi tehdä virheitä.
Auton lasien ulkopinnassa on aina hiekkaa ja epäpuhtauksia. Kun hiekkaa hierotaan skrapalla pitkin lasia, syntyy naarmuja. Mitä vähemmän joutuu skrapaamaan, sitä pidempään lasit säilyvät paremmassa kunnossa. Tätä ei saa kuitenkaan ymmärtää niin, että ajamaan voisi lähteä skrapaamattomilla ikkunoilla.
Ikkunat on mahdollista saada huurteettomiksi ja jäättömiksi myös ilman skrapaamista. Autotallista tai -katoksesta pääsee näppärästi liikkeelle jäättömillä laseilla. Mikäli kumpaakaan edellä mainituista ei ole käytettävissä, voi hankkia sisätilanlämmittimen tai polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, joka lämmittää myös auton sisätiloja.
Millainen on hyvä skrapa?
Mikäli kuitenkin joudut skrapaamaan, on tärkeää, että käytössä on asianmukaiset välineet, joilla jää irtoaa ilman turhaa hinkutusta. CD-kotelo tai parkkikiekko eivät ole hyviä skrapaamiseen.
Tukeva muovinen skrapa, josta saa kunnon otteen, on metallista parempi. Metalliskrapa rikkoo lasin reunalla olevan tiivisteen herkemmin osuessaan siihen.

