Ethän pilaa autosi ikkunoita skrapaamalla väärin? Muista myös tehdä tämä jokaisen skrapauksen jälkeen

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten ikkunat skrapataan oikein ja millainen on hyvä skrapa?

Vastaus: Etelän leudosta alkutalvesta huolimatta joinakin aamuina auton lasit ovat olleet jäässä. Skrapaaminen on kaikille autoilijoille varsin tuttu toimenpide – jopa niin tuttu, ettei juurikaan tulla ajatelleeksi, että siinäkin voi tehdä virheitä.

Auton lasien ulkopinnassa on aina hiekkaa ja epäpuhtauksia. Kun hiekkaa hierotaan skrapalla pitkin lasia, syntyy naarmuja. Mitä vähemmän joutuu skrapaamaan, sitä pidempään lasit säilyvät paremmassa kunnossa. Tätä ei saa kuitenkaan ymmärtää niin, että ajamaan voisi lähteä skrapaamattomilla ikkunoilla.

Ikkunat on mahdollista saada huurteettomiksi ja jäättömiksi myös ilman skrapaamista. Autotallista tai -katoksesta pääsee näppärästi liikkeelle jäättömillä laseilla. Mikäli kumpaakaan edellä mainituista ei ole käytettävissä, voi hankkia sisätilanlämmittimen tai polttoainekäyttöisen lisälämmittimen, joka lämmittää myös auton sisätiloja.

Millainen on hyvä skrapa?

Mikäli kuitenkin joudut skrapaamaan, on tärkeää, että käytössä on asianmukaiset välineet, joilla jää irtoaa ilman turhaa hinkutusta. CD-kotelo tai parkkikiekko eivät ole hyviä skrapaamiseen.

Tukeva muovinen skrapa, josta saa kunnon otteen, on metallista parempi. Metalliskrapa rikkoo lasin reunalla olevan tiivisteen herkemmin osuessaan siihen.

On tärkeää, että skrapa puhdistetaan huolellisesti jokaisen skrapauskerran jälkeen. Skrapaa ja lumiharjaa tulisi säilyttää puhtaassa paikassa, kuten ovilokerossa tai vastaavassa, sen sijaan, että ne pyörisivät hiekan joukossa auton lattialla.

Pese auto ja ikkunat säännöllisesti – myös talvella

Myös auton puhtaudella on merkitystä.

Kuraisten ikkunapintojen skrapaaminen on kuin hieroisi niitä hiekkapaperilla. Sama pätee lumen harjaamiseen maalipinnoilta. Tämän vuoksi auto ja sen lasit on syytä pestä säännöllisesti.

Joutokäynti

Skrapaamista helpottaa, kun auton käynnistää. Puhallus tulisi suunnata auton ikkunoille. Samalla kannattaa peilien, tuulilasin ja takalasin lämmittimet kytkeä päälle. Näin jää irtoaa kevyemmin. Auton joutokäynnille asetettuja rajoituksia on kuitenkin syytä noudattaa.

Moottorikäyttöisen ajoneuvon moottoria ei saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 °C on suurin sallittu joutokäyntiaika rajoitettu enintään neljään minuuttiin.

Jos autossa on vastuksin lämmitettävä tuulilasi, ehtii jää monesti sulamaan sen pinnalta muita ikkunoita skravattaessa. Näin välttyy tuulilasin turhalta naarmuttamiselta. Tietysti edellytyksenä on, että tuulilasinlämmityksen on muistanut kytkeä päälle.

Skrapaustekniikka

Tuulilasi kannattaa skravata vaakasuoraan. Aloita kuskin puolelta ja skrapaa lasia puoliväliin saakka yhdellä pitkällä liikkeellä. Vaihda auton toiselle puolelle ja tee samat toimet sieltä käsin. Mitä vähemmän edestakaista liikettä joutuu tekemään, sitä pienempiä ovat vauriot.

Puhdista kaikki lasit

Vaikka olen varoitellut tässä skrapaamisen vaaroista, on tärkeää muistaa, että ennen ajoon lähtöä kaikki auton lasit ja peilit on puhdistettava jäästä ja lumet harjattava pois auton päältä. Näin näkyvyys autosta ulos on mahdollisimman hyvä ja myös muut kykenevät havaitsemaan sinut.

***

Lue myös:

    Uusimmat