Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Erityislapsilla moninkertainen riski joutua liikenneonnettomuuteen: "Saattoivat unohtaa yksinkertaisemmatkin säännöt"

6:50Koulujen alku tuo lapset ja nuoret liikenteeseenKoulujen alku tuo kymmeniätuhansia lapsia ja nuoria liikenteeseen. Miten varautua vaaroihin? Huomenta Suomen vieraana Pyöräkuntien verkoston kehittämispäällikkö Sanna Ojajärvi.
Julkaistu 08.08.2023 17:29

Ville Järveläinen

Kuinka lapsen erityistarpeet kuten aistivammat, liikuntarajoitteet tai keskittymishäiriöt vaikuttavat liikenneturvallisuuteen? Vanhemmille tehty kysely kertoo, millaisia haasteita erityislasten liikennekasvatukseen liittyy.

Liikenneturvan suunnittelija Ida Maasalo kirjoittaa Liikenneturvan blogissa tutkimusten osoittavan, että riski joutua liikenneonnettomuuteen on kohonnut niillä jalankulkijoilla, joilla on vammoja tai jonkinlaisia toimintarajoitteita.

– Kohonnut onnettomuusriski johtuu osittain siitä, että liikenneympäristömme suunnittelussa ja toteutuksessa ei usein ole onnistuttu riittävästi huomioimaan erilaisia tarpeita omaavia liikkujia, Maasalo kirjoittaa.

Ajoneuvojen kovat nopeudet, liikenteen vilkkaus, melu ja puutteellinen tienhoito voivat heikentää liikkumisen turvallisuutta.

Lue myös: Turvallisempi koulumatka lapselle yhdellä opilla: "Voi jonain päivänä estää auton alle jäämisen"

– Tietoisuus erilaisten liikkujien erilaisista tarpeista on ensimmäinen askel kohti kaikille turvallista liikennettä.

Henkilön fyysiset vammat saattavat hidastaa kävelynopeutta, kun taas aistivammat tekevät muiden tienkäyttäjien havaitsemisesta vaikeampaa. Lisäksi ADHD:stä johtuvat tarkkaavaisuushaasteet usein vaikeuttavat liikenteen seuraamista tai turvallisen päätöksen tekemistä tienylitystilanteessa.

– Toisaalta useat tutkimukset ovat osoittaneet myös sen, että autoa ajavien tietämättömyys eritystarpeisista henkilöistä heikentää turvallisuutta, Maasalo huomauttaa. 

Erityislapsilla vielä korkeammat riskit

Vammat ja toimintarajoitteet heikentävät Maasalon mukaan erityisesti lasten liikenneturvallisuutta. Hän nostaa kirjoituksessaan esiin vuonna 2006 julkaistun yhdysvaltalaistutkimuksen, jonka mukaan 5–17-vuotiailla erityislapsilla on muihin lapsiin verrattuna jopa viisinkertainen riski joutua liikenneonnettomuuteen.

Liikenneturvan kyselyyn viime vuonna vastanneet erityislasten vanhemmat kertoivat kokevansa lapsensa liikenneturvallisuudessa usein haasteita.

– Liikkuminen voi vaatia tarkkaa etukäteissuunnittelua, jatkuvaa valvontaa ja konkreettisesti kädestä kiinni pitämistä. Lapset saattoivat unohtaa yksinkertaisemmatkin säännöt ja sivuuttaa muun liikenteen, mikä on johtanut riskialttiisiin tilanteisiin, Maasalo avaa vanhempien vastauksia.

Maasalon mukaan vastauksista erottui se, kuinka erityislapsen liikennekasvatus vaatii ennen kaikkea rauhallista harjoittelua, ennakointia, keskustelua, läheisyyttä ja kärsivällisyyttä.

– Ohjeiden oli oltava selkeitä ja niitä oli toistettava usein.

Kysely nosti Maasalon mukaan esiin myös yksilöllisiä eroja. Osa vanhemmista nimittäin koki, etteivät lapsen erityistarpeet ole vaikuttaneet mitenkään liikennekasvatukseen.

Liikenneturva kertoo parhaillaan kehittävänsä erityislasten liikennekasvatuksen tueksi uutta materiaalia, joka on suunnattu erityislapsiperheille sekä heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Materiaalin odotetaan valmistuvan vuoden 2024 aikana.

Lue myös: Haluatko opettaa lapsesi ajamaan henkilöautoa? Ammattilainen kertoo, mitä huomioida – "Mahdollistaa suuren ajomäärän ohjatusti"

Lähde: Liikenneturvan blogi

Lisää aiheesta:

Koulujen alku tuo pienet lapset liikenteeseen – asiantuntija muistuttaa vaaratilanteesta: "Ehdottoman tärkeää, että..."Lapsen liikenneturvallisuudesta ei tingitä – paitsi silloin, jos muksu on jonkun muunSuomalaiset huolissaan koulunsa aloittavien lasten suojatieturvallisuudesta – tilastot osoittavat karun faktanAlakouluikäisten lasten liikennevahingot ovat vähentyneet viime vuosina – näin lapset itse kommentoivat koulutietäänÄlä usko kaikkea kahvipöydässä kuulemaasi – näin lapsi matkustaa autossa turvallisimminLiikenneturva: Joka neljäs vähättelee suojatierikkeiden vakavuutta
LiikenneLapsetLiikenneturvallisuusAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen22:00
    Junat

    Turku ja Espoo hyväksyivät "tunnin junan"

  • Eilen20:41
    Vantaa

    Vantaalle tulee ratikka

  • Eilen19:21
    Pyöräily

    Saako pyörän valo vilkkua? Nyt puhuu poliisi

  • Eilen17:17
    Finnair

    KKV esittää: Finnairille 7,6 miljoonan euron sakko harhaanjohtavien tietojen antamisesta

  • Eilen15:02
    Liikenneturvallisuus

    Varo hirviä tieliikenteessä – liikkuvat nyt aktiivisesti