Epätietoisuus leijuu syrjäseutujen taksipalvelujen yllä – "Voi olla aikoja, jolloin palvelua ei saa lainkaan"

Miten taksialan vapautumiseen varaudutaan ministeriössä? 5:32

Taksialalla hypätään heinäkuun alussa tuntemattomaan, kun uusi laki vapauttaa alan sääntelyä kertarysäyksellä. Yksi mullistus muhii haja-asutusalueiden taksipalveluissa.

Pohjois-Karjalan alueella toimivan Taksi Itä-Suomen toimitusjohtajan Heikki Piekiäisen mukaan taksiyrittäjien ajatukset heinäkuun suuren muutoksen alla ovat hyvin kahtalaiset.

– Osa näkee mahdollisuutena ja osa miettii, että mitä isona tekisi. Yksi mullistus muhii haja-asutusalueiden taksipalveluissa, Piekiäinen toteaa.

Tähän asti laissa on ollut asemapaikkavelvoite, eli tietylle alueelle taksiluvan saanut on voinut ottaa asiakkaita vain omalta toimialueeltaan. Sääntelyllä on myös velvoitettu päivystämään hiljaisempinakin vuorokaudenaikoina. Velvoitteiden poistuessa on pelkona, että hiljaisten aikojen taksipalvelut kaikkoavat syrjäseuduilta.

Kukaan ei tiedä, mitä tapahtuu

Tällä hetkellä kukaan ei tiedä varmasti, mitä heinäkuun jälkeen tapahtuu.

– Pakko sanoa, että sinun arvailut on melkein yhtä hyviä kuin minun. Kukaan ei oikein osaa sanoa, tämä on niin uusi tilanne.

– Kyllähän tämä on aiheellinen pelko, muutoksia varmasti tapahtuu kun velvollisuus loppuu. Osin liikenne on kannattamatonta. Ihan samoin kuin sieltä ovat kaupat ja muut palvelut heikentyneet, on varteenotettava pelko, että myös taksipalvelut heikkenevät, Keski-Suomen Aluetaksin toimitusjohtaja Harri Holttinen pohtii.

Korpitaxin toimitusjohtaja Heikki Kemppainen kertoo, että Kainuussa syrjäseutujen taksikuskit jatkanevat nykyisillä asemapaikoillaan.

Vanhempi kaarti eläköitymässä

Tilausvälitysyhtiöt pyrkivät säilyttämään nykyisen palvelun tason. Se voi kuitenkin olla haastavaa.

– Varmaan jokaisessa kunnassa palvelua tulee vielä säilymään. Mutta onko taksi hiljaisella maaseutualueella 15 minuutissa vai kahdessa tunnissa, se on vielä ratkaistavana oleva asia. Voi myös olla iltoja, öitä, sunnuntaipäiviä, jolloin sitä palvelua ei saa lainkaan, Holttinen sanoo.

Jatkossa jokainen taksiyrittäjä voi valita oman päivystyspaikkansa, mikä voi houkuttaa siirtymään maalta kasvukeskuksiin. Holttisen mukaan minkäänlaista massapakoa Keski-Suomen syrjäseuduilta ei ole tiedossa. Yksi perusongelma on kuitenkin se, että valtaosa taksiyrittäjistä on melko ikääntyneitä.

– Monet lopettavat jo senkin takia, että ikää on kertynyt niin paljon.

Myös Piekiäisen mukaan moni vanhemmasta kaartista miettii, olisiko nyt sopiva aika jäädä eläkkeelle.

Kilpailuongelma?

Uudellamaalla toimivan Lähitaksin toimitusjohtajan Juha Pentikäisen mukaan yhtiö pyrkii säilyttämään ympärivuorikautisen palvelun koko toimialueellaan tekemällä päivystysjärjestelyjä. Samansuuntaisia pohdintoja on myös Pohjois-Karjalassa ja Keski-Suomessa.

– Se onko meillä lupa tehdä niin, on osittain kilpailuoikeudellinen kysymys, Pentikäinen sanoo.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylijohtajan Timo Mattilan mukaan ei ole yhtä vastausta siihen, ovatko päivystysjärjestelyt kilpailusäännösten mukaisia. Markkinat ovat niin erilaisia.

– Yhteistyöjärjestelyt sinänsä ovat ihan mahdollisia. Mutta pitää olla tarkkana, ettei mennä semmoiselle alueelle, jossa se alkaa vaikuttaa siihen, kilpailevatko nämä elinkeinonharjoittajat jatkossa keskenään vai eivät, Mattila sanoo.

– Olemme paljon käyneet keskusteluja elinkeinonharjoittajien kanssa, meillä on ovet auki ja olemme valmiita auttamaan.

Mattila toivoo, että markkinoille tulisi sääntelyn vapautuessa osa-aikaisia taksiyrittäjiä.

Ruotsin esimerkki huolettaa

Uudellamaalla toimivan Lähitaksin toimitusjohtajan Juha Pentikäisen mukaan kokemukset Ruotsista ovat tämän suhteen huolestuttavia.

–  Hiljaisina aikoina tai muutoinkin taksipalvelut alkavat keskittyä kasvukeskuksiin ja sellaisille alueille, joissa oletettu kysyntä on suurta. Näin on käynyt Ruotsissa. Siellä on edelleen mittava määrä alueita, joissa reaaliaikaisia taksipalveluja ei ole saatavana.

Kuntien mahdollisuudesta ostaa taksipalveluja on keskusteltu 

Taksilain muutos on herättänyt kysymyksiä myös siitä, voisivatko kunnat ostaa taksipalveluja syrjäseuduille, jos alueen taksiyrittäjät pistävät pillit pussiin tai siirtyvät vilkkaammille seuduille.

Keski-Suomen Aluetaksin toimitusjohtajan Harri Holttisen mukaan jonkinlaisia keskusteluja asiasta on ollut. Mitään valmista kuitenkaan tuskin syntyy ennen kuin uudistuksen todelliset vaikutukset alkavat selvitä.

– On siitä ollut puhetta, mutta mitään valmista sen osalta ei meidän alueella ole. Ehkä sitten kun heinäkuu oikeasti kääntyy kalenteriin, asiat tulevat mietittäviksi todellisuudessa muuttuneissa olosuhteissa, Holttinen kertoo.

Keskisuomalaisen Konneveden kunnanjohtajan Juha Jokitalon mukaan asiaa on kunnassa pohdittu jonkin verran.

– Ei nyt varsinaista pidemmälle menevää puhetta, mutta eri tahojen kanssa on kyllä mietintöjä käyty. Pitää nyt kuulostella, että mihin tämä muotoutuu, markkina muokkaa sitä kuitenkin aika huomattavalla tavalla. Kenelläkään ei oikein ole selkeää käsitystä, että mitä tapahtuu.

Holttinen nostaa esiin mahdollisuuden jonkinlaisesta kuntayhteistyöstä.

– Vaikka useampi kunta voisi ostaa auton palvelukseensa ja se olisi sitten tietyn tuntimäärän jossain paikassa ja tietyn määrän toisessa paikassa, jolloin siihen liikenteeseen on järkevä sitoutua.


Lue myös:

    Uusimmat