"Epäreilu tapa puida yksittäisiä asioita" – Sairaanhoitaja tylyttää hoitohenkilökuntaan kohdistettua mielipidekirjoitusta

Kouluttaja, tietokirjailija ja sairaanhoitaja Jan Holmberg on ottanut Tehy-lehden blogissaan kantaa sairaanhoitajiin kohdistettuun kovaan kritiikkiin.

Sairaalaan hakeutunut lääkäri kirjoitti Helsingin Sanomien mielipidepalstalla ihmettelevänsä potilaiden kohtelua hoitajien taholta sekä tunteneensa turvattomuutta ja arvottomuutta.

Holmbergin mukaan kirjoitus oli epäonnistunut, väärässä paikassa eikä kohdistunut kehenkään. Holmberg pitää sanomalehdessä julkaistua mielipidekirjoitusta epäreiluna tapana puida julkisesti yksittäisiä asioita.

– Kyseessä olevat hoitotyön ammattilaiset eivät voi vastata kirjoitukseen mitenkään. Olisi ollut asiallisempaa sanoa huonosta kohtelusta suoraan ammattihenkilöille. Tai valittaa heidän esimiehilleen ja tehdä kohtelusta virallinen valitus.

Holmberg toteaa kirjoituksen tehneen rajuja yleistyksiä ja niputtaneen kaikki hoitotyön ammattilaiset samanlaisiksi.

– Kirjoituksessa hoitajat olivat empatiakyvyttömiä ja epäinhimillisiä työntekijöitä, jotka eivät katso silmiin tai kättele. Toisenlaisiakin kokemuksia Helsingin alueen sairaaloiden asiakkailla onneksi on.

Holmberg pitää selvänä, ettei asiakkaan turvattomuuden ja arvottomuuden kokemuksia saa millään tavoin väheksyä, eikä epäammatillista käytöstä tule sallia yhdeltäkään terveysalan ammattilaiselta.

– On selvä, että virhe on korjattava jos sellainen todetaan tapahtuneeksi, mutta kirjoitus ei tarjonnut yhtään parannusehdotusta. Muutosta ei tule moittimalla nimettömän sairaalan nimettömiä työntekijöitä sanomalehden mielipidepalstalla. 

Lue myös:

    Uusimmat