Pakettiautot ovat muuttuneet viime vuosina henkilöautomaisempaan suuntaan, ja samalla niihin pohjautuvat henkilöautot ovat mielenkiintoinen vaihtoehto entistä useammalle asiakkaalle.
Hinta ei tiedossa
Uusi Peugeot Rifter näyttää tomeralta, mutta samalla myös sympaattiselta mustien suojalistojensa kanssa. Kyseessä on ranskalaisvalmistajan kompaktiin Partner-pakettiautoon pohjautuva tila-auto, joka on saanut uuden nimen lisäksi katumaasturimaista maustetta. Aiemmin Partnerin henkilöversio tunnettiin lisänimellä Tepee, mutta nyt valmistaja on halunnut tehdä selvemmän pesäeron pakettiauton ja henkilöauton välille.
Funktionaalinen kori kätkee sisäänsä modernit ja monikäyttöiset tilat. Kuljettajan edestä löytyy Peugeotin muusta mallistosta tuttu i-Cockpit-ohjaamo, jossa mittaristoa katsellaan ohjauspyörän ylälaidan yli. Hetken totuttelun jälkeen pieni ohjauspyörä ja ylhäällä sijaitseva mittaristo tuntuvat erittäin luontevalta ratkaisulta. Keskikonsolin ilmettä hallitsee iso 8-tuumainen kosketusnäyttö, jonka alapuolelta löytyvät napit vain ilmastoinnin säätöjä varten. Ilme on kokonaisuudessaan hyvin henkilöautomainen.
Yksi pakettiautopohjaisten henkilöautojen suurimmista vahvuuksista on monipuoliset ja ulkomittoihin nähden laajat tilat sekä matkustajille että tavaroille. Edessä saa varsin henkilöautomaisen ajoasennon, ja takapenkin kolme erillisistuinta tarjoavat poikkeuksellisen hyvin tuen myös aikuisille. Erilaisia lokeroita Rifteristä löytyy hieman joka puolelta. Esimerkiksi keskikonsolin iso säilytyslokero vetään tarvittaessa useamman 1,5-litraisen pullon, kaikissa ovissa on hyvin tilaa pienemmälle tavaralla ja takamatkustajien lattiasta löytyy piilolokerot. Tavaratilaa toisen istuinrivin taakse jää vielä 775 litraa ikkunalinjaan lastattuna ja 1 355 litraa kattoon asti, mikä on varsin kiitettävä suoritus noin 4,4 metrin kokonaispituuteen. Jos tämä tila ei riitä, on tarjolla myös 35 senttiä pidempi versio, jossa vastaavat tilavuudet ovat 1 050 ja 1 900 litraa. Tarjolle tulee myös seitsemänpaikkainen versio molemmilla koripituuksilla. Rifter taipuu myös monipuoliseen tavarankuljetukseen, sillä kaikki penkit kaadettuna kuljettajan kanssa autoon mahtuu 3,5 kuutiota tavaraa ja lastauspituutta on parhaimmillaan 2,7 metriä. Pidemmän korin vastaavat luvut puolestaan ovat 4 kuutiota ja hieman yli 3 metriä.
Pinnan alta löytyy paljon Peugeotin muusta mallistosta tuttua tekniikkaa. Auto rakentuu konsernin EMP2-pohjalevylle, minkä myötä myös moottorit ovat henkilöautomallistosta tuttuja. Saimme ensimmäisenä ajoomme 1,2-litraisen PureTech bensaturbon 81 kW:n (110 hv) version, jonka parina toimii kuusiportainen manuaalivaihteisto. Lievää alakierrosten puutuneisuutta lukuun ottamatta moottori liikuttaa omamassaltaan 1 387 kiloista Rifteriä vaivattomasti. Tilanne toki varmasti muuttuu, jos auto lastataan sallittuun 2 060 kokonaismassaan. Raskaampaan ajoon tarjolla on paitsi tehokkaampi bensakone (96 kW / 130 hv) myös kattaus 1,5-litraisia dieseleitä (56, 75 ja 96 kW / 75, 100 ja 130 hv), joista molempien 130-heppaisten pariksi on tarjolla myös uusi 8-portainen perinteinen automaattivaihteisto.
Ajettavuudeltaan Rifter on nykyaikaisten pakettiautojen tapaan hyvin henkilöautomainen. Alustassa on tyhjänä lievää pintakovuutta, mutta ei ärsyttävyyteen saakka. Ohjaus on miellyttävän tarkka ja välitykseltään sopivan nopea. Kokonaisuus tuntuu hyvin tasapainoiselta, ja melko nopeasti ratin takana unohtaa ajavansa perustaltaan pientä pakettiautoa.
Peugeot ei ole vielä julkaissut Rifterin hinnoittelua, mutta perinteisesti tämän luokan autot ovat etenkin tiloihinsa nähden varsin kilpailukykyisesti hinnoiteltua. Kun nykypäivänä ei tarvitse käytännössä tehdä kompromissia edes varustelun suhteen, on Rifter varsin mielenkiintoinen vaihtoehto monelle tilaa tarvitsevalle perheelle. Suurin haaste löytynee useimmiten itsetunnosta.
Kuvat: Mikko Autio
Uusimmat
-
16:09
Suomi taipui MM-mitalitaistelussa – Johannes Hösflot Kläbo ratkaisi viestikullan Norjaan rajulla iskulla
-
16:04
Ruotsin koronaluvuissa murheellinen merkkipaalu: Maassa jo 13 000 koronakuolemaa – ero Suomeen huomattava
-
16:03
Erika Vikmanin rohkea kuva herättää ihastusta ja närää – poseeraa vain silkkihanskat yllään: "Siivouspäivä"
-
15:55
Noin 700 neliön varastorakennus palaa yhä Pyhtäällä – palomestari: Palo aiheuttaa suuret vahingot
-
15:46
Sairaalakierteessä olevan lähes satavuotiaan prinssi Philipin tilanne synkkenee – siirrettiin jälleen ambulanssilla toiseen sairaalaan
-
15:31
MTV seuraa koronan etenemistä: 70–74 vuotiaiden rokotukset alkavat pian Helsingissä – ensimmäisen rokotteen saanut yli 448 000 ihmistä
-
15:25
Aleksandr Ovetshkin selvisi törkytempustaan vähällä
-
15:24
Kaoottinen perjantai Myanmarissa: Yksi ammuttiin mielenosoituksissa – ympäri maata laajoja sähkökatkoja
-
15:24
Kissanpentu katosi 15 vuotta sitten – helmikuussa Charles sai yllättävän puhelun: "Ajattelin, että tässä on käynyt virhe"
-
15:09
Presidentti Niinistö kommentoi Sputnik-rokotetta MTV Uutisille: "On syytä tutkia kaikki mahdollisuudet"
-
15:05
Tätä et nähnyt tv:ssä! Putouksessa ankaraa kuittailua Temppareille: "Tervetuloa Kurosen grilliin, siat"
-
15:01
Koronavuosi laski nuorten aikuisten palkkatuloja jopa 20 kertaa keskiarvoa enemmän – "Jos talous lähtee kesän jälkeen voimakkaaseen kasvuun, tilanne helpottuu"
-
14:53
Video teinipojan epäillystä pahoinpitelystä Kauhavalla leviää verkossa – poliisi tutkii tapausta
-
14:46
Saksa luopuu ydinvoimasta: Maksaa ydinvoimayhtiöille miljardikorvaukset
-
14:24
Kommentti: Sputnik V -rokotteen sivuvaikutuksena voi esiintyä ulkopoliittista kirvelyä ja diplomaattisten haavojen tulehdusta
-
14:19
MM-viestin juhlinnoissa ylilyönti? Ruotsissa nousi kohu
-
14:18
Häiriö pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteessä – A-junia perutaan
-
14:09
Onko yhdysvaltalaisten suosittelemasta kahdesta päällekkäisestä maskista hyötyä? Simulaatio paljastaa totuuden
-
13:59
Kiinan linjaukset eivät lupaa hyvää kasvihuonekaasujen päästöjen vähenemiselle – tavoitteena hiilineutraalius vuoteen 2060 mennessä
-
13:56
Sadat suomalaiset romuttivat useita autojaan muhkean palkkion toivossa, mutta rahaa saakin vain yhdestä: "Tulemme tekemään kaikkemme, että..."
-
Lataa lisää