Pakettiautot ovat muuttuneet viime vuosina henkilöautomaisempaan suuntaan, ja samalla niihin pohjautuvat henkilöautot ovat mielenkiintoinen vaihtoehto entistä useammalle asiakkaalle.
Hinta ei tiedossa
Uusi Peugeot Rifter näyttää tomeralta, mutta samalla myös sympaattiselta mustien suojalistojensa kanssa. Kyseessä on ranskalaisvalmistajan kompaktiin Partner-pakettiautoon pohjautuva tila-auto, joka on saanut uuden nimen lisäksi katumaasturimaista maustetta. Aiemmin Partnerin henkilöversio tunnettiin lisänimellä Tepee, mutta nyt valmistaja on halunnut tehdä selvemmän pesäeron pakettiauton ja henkilöauton välille.
Funktionaalinen kori kätkee sisäänsä modernit ja monikäyttöiset tilat. Kuljettajan edestä löytyy Peugeotin muusta mallistosta tuttu i-Cockpit-ohjaamo, jossa mittaristoa katsellaan ohjauspyörän ylälaidan yli. Hetken totuttelun jälkeen pieni ohjauspyörä ja ylhäällä sijaitseva mittaristo tuntuvat erittäin luontevalta ratkaisulta. Keskikonsolin ilmettä hallitsee iso 8-tuumainen kosketusnäyttö, jonka alapuolelta löytyvät napit vain ilmastoinnin säätöjä varten. Ilme on kokonaisuudessaan hyvin henkilöautomainen.
Yksi pakettiautopohjaisten henkilöautojen suurimmista vahvuuksista on monipuoliset ja ulkomittoihin nähden laajat tilat sekä matkustajille että tavaroille. Edessä saa varsin henkilöautomaisen ajoasennon, ja takapenkin kolme erillisistuinta tarjoavat poikkeuksellisen hyvin tuen myös aikuisille. Erilaisia lokeroita Rifteristä löytyy hieman joka puolelta. Esimerkiksi keskikonsolin iso säilytyslokero vetään tarvittaessa useamman 1,5-litraisen pullon, kaikissa ovissa on hyvin tilaa pienemmälle tavaralla ja takamatkustajien lattiasta löytyy piilolokerot. Tavaratilaa toisen istuinrivin taakse jää vielä 775 litraa ikkunalinjaan lastattuna ja 1 355 litraa kattoon asti, mikä on varsin kiitettävä suoritus noin 4,4 metrin kokonaispituuteen. Jos tämä tila ei riitä, on tarjolla myös 35 senttiä pidempi versio, jossa vastaavat tilavuudet ovat 1 050 ja 1 900 litraa. Tarjolle tulee myös seitsemänpaikkainen versio molemmilla koripituuksilla. Rifter taipuu myös monipuoliseen tavarankuljetukseen, sillä kaikki penkit kaadettuna kuljettajan kanssa autoon mahtuu 3,5 kuutiota tavaraa ja lastauspituutta on parhaimmillaan 2,7 metriä. Pidemmän korin vastaavat luvut puolestaan ovat 4 kuutiota ja hieman yli 3 metriä.
Pinnan alta löytyy paljon Peugeotin muusta mallistosta tuttua tekniikkaa. Auto rakentuu konsernin EMP2-pohjalevylle, minkä myötä myös moottorit ovat henkilöautomallistosta tuttuja. Saimme ensimmäisenä ajoomme 1,2-litraisen PureTech bensaturbon 81 kW:n (110 hv) version, jonka parina toimii kuusiportainen manuaalivaihteisto. Lievää alakierrosten puutuneisuutta lukuun ottamatta moottori liikuttaa omamassaltaan 1 387 kiloista Rifteriä vaivattomasti. Tilanne toki varmasti muuttuu, jos auto lastataan sallittuun 2 060 kokonaismassaan. Raskaampaan ajoon tarjolla on paitsi tehokkaampi bensakone (96 kW / 130 hv) myös kattaus 1,5-litraisia dieseleitä (56, 75 ja 96 kW / 75, 100 ja 130 hv), joista molempien 130-heppaisten pariksi on tarjolla myös uusi 8-portainen perinteinen automaattivaihteisto.
Ajettavuudeltaan Rifter on nykyaikaisten pakettiautojen tapaan hyvin henkilöautomainen. Alustassa on tyhjänä lievää pintakovuutta, mutta ei ärsyttävyyteen saakka. Ohjaus on miellyttävän tarkka ja välitykseltään sopivan nopea. Kokonaisuus tuntuu hyvin tasapainoiselta, ja melko nopeasti ratin takana unohtaa ajavansa perustaltaan pientä pakettiautoa.
Peugeot ei ole vielä julkaissut Rifterin hinnoittelua, mutta perinteisesti tämän luokan autot ovat etenkin tiloihinsa nähden varsin kilpailukykyisesti hinnoiteltua. Kun nykypäivänä ei tarvitse käytännössä tehdä kompromissia edes varustelun suhteen, on Rifter varsin mielenkiintoinen vaihtoehto monelle tilaa tarvitsevalle perheelle. Suurin haaste löytynee useimmiten itsetunnosta.
Kuvat: Mikko Autio
Uusimmat
-
17:20
Iso-Britannia virittelee kovaa yllätystä – Latvia-fanit vaativat maalin hylkäystä
-
17:16
"Kaikki itkivät" – Khadija oli ystäviensä kanssa valmiina oppitunnin alkamiseen, kun ilmoitus Talebanin päätöksestä tuli koululle
-
17:16
Taleban heikentänyt taas naisten oikeuksia Afganistanissa - ihmisoikeusaktivisti Alimy: "Tilanne vain pahenee"
-
17:00
Kalle Rovaperän menestys sai selostajat sekaisin – voiton varmistuminen otti koville: "Minun on pakko istua"
-
16:44
Tätä nimilistaa kelpaa ihastella! Kalle Rovanperä nousi huimien rallilegendojen joukkoon
-
16:30
Puolustusministeri Antti Kaikkosella koronatartunta: "Lepäilen kotona lähipäivät"
-
16:30
Saksalle kova takaisku: NHL-tähden MM-kisat ohi
-
16:30
Tässä tilastossa Leijonien Hannes Björninen on ollut MM-kisojen paras – "Todella iso merkitys"
-
16:26
Erdogan puhui Niinistön, Anderssonin ja Stoltenbergin kanssa – lue, mitä hän kullekin sanoi
-
16:25
Vihreät haluaa viinit ruokakauppoihin – Olisi tärkeää monipuolistaa suomalaista alkoholikulttuuria"
-
16:17
Erinille selvisi irlantilaisen isoisoäidin traaginen tarina – haudan löytyminen saa laulajan kyyneliin: "Todella nuorena kuollut"
-
16:07
MTV seuraa: Espanjan GP – Bottas taistelee Ferraria vastaan huippusijasta, Max Verstappen ajamassa voittoon
-
15:31
Tiimalasi, päärynä vai omena? Näin vartalonmuoto vaikuttaa terveysriskeihin
-
15:30
Kalle Rovanperä teki kallerovanperät! Huima veto Power Stagella ja kolmas voitto putkeen – näin päätöspäivä eteni
-
15:20
Erdoğanin ärhentely Suomen Nato-jäsenyydestä ei ole saanut suomalaisia perumaan Turkin-matkojaan
-
15:19
Kalle Rovanperä voitti Portugalin MM-rallin! Ari Vatanen ja Sébastien Ogier saivat seuraa harvalukuiseen joukkoonsa
-
15:10
Vihreät ei esitäkään sunnuntailisien poistamista – Suomela: "Nähtiin riskinä, että palkkataso laskee"
-
15:09
Oletko huomannut? Leijonien penkillä häärii ”korvanappimies” – tästä on kyse sen taakse verhoutuvassa toiminnassa
-
15:01
Oulun Sarasuon suurehko maastopalo sammutettu – pelastuslaitos löysi paikalta tulitikkurasian
-
14:49
Turkki estää Suomen tietä Natoon – mistä voisi löytyä ratkaisu? Ulkoministeri Pekka Haavisto MTV Uutisille: Tässä kestää viikkoja
-
Lataa lisää