Mercedes-AMG laajensi GT-mallistoa neliovisella coupélla. 639-hevosvoimainen lippulaiva on suorituskyvyllään vaikuttava, mutta samalla myös hieman sekava kokonaisuus.
Koeajoauton hinta alkaen: 298 735 €
Sen nimi on Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-door Coupé. Myös sen ulkonäössä on nimenkaltaista sekavuutta. Keulassa on AMG:lle tyypillistä aggressiivisuutta, mutta kaksiovisen GT-version muskelimaisen pitkä konepelti puuttuu. Neliovinen on myös varsin korkea, mikä ei korosta urheilullisuutta. Perän muodoista puuttuu keulan särmikkyys, ja nämä jäävät jollain tavalla eriparisiksi. Toisaalta nämä muodot kätkevät sisäänsä valtavat tilat; takapenkillä istuu leppoisesti isompikin kaveri ja tavaroille jää tilaa vielä yli 450 litraa.
Nimestään huolimatta GT 4-door on teknisesti lähempänä Mercedeksen E- ja CLS-sarjoja kuin AMG GT:tä. Tämä näkyy ohjaamossa muun muassa edellämainituista malleista lainattuna kahden leveän näytön muodossa. Keskikonsoliin on haettu V-muotoa GT:n tapaan. Toteutus tosin voisi olla ehkä hieman tyylikkäämpi; nyt pienillä näytöillä toteutetut säätöpainikkeet on varustettu sarjakuvamaisilla kuvituksilla, ja sekä somisteista että painikkeista jää kovin muovinen vaikutelma. Sama muovisuus vaivaa uuden A 35:n tapaan myös ohjauspyörään lisättyjä ajovalintoihin liittyviä kytkimiä.
Muodollisuudet alkavat unohtua kahdella ahtimella varustetun V8:n käynnistyksen myötä. Äänimaailma on lämmityskäytöltä lähtien AMG:lle tyypilliseen tapaan korvia hivelevää. Putkistossa on kaksi asetusta, jotta myös asuinalueilla on mahdollista ajaa herättämättä pahennusta.
Liikkeellelähtö antaa ensimmäisiä viitteitä auton rajuudesta. Yhdellä kytkimellä varustettu 9-portainen AMG Speedshift -vaihteisto ei lukeudu toiminnaltaan pehmeimpien vaihteistojen joukkoon, mutta omalla tavallaan pieni rosoisuus tuo autolle luonnetta. Myös alusta tuntuu monien muiden nykyisten AMG-mallien tavoin aavistuksen pintakovalta myös Comfort-asetuksella, vaikka kyseessä on ilmajousitus. Ohjaus puolestaan tarjoaa ensimetreiltä lähtien miellyttävän tuntuman.
Yksi AMG:n suurimmista vahvuuksista on ehdottomasti vertaansa vailla oleva moottori. Tutusta 4,0-litraisesta V8:sta otetaan GT:n lippulaivamallissa 639-hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä vääntöä. Yli kahden tonnin painoinen ja yli viisi metriä pitkä laiva ampaisee satasen vauhtiin räjähtävässä 3,2 sekunnissa. Vääntö on tarjolla kierrosvälillä 2 500-4 500 ja massa huomioiden kiihtyvyys kaikilla nopeuksilla saa hymyn huulille. Meno yltyy entisestään, kun saavutetaan kierrosalueella 5 500-6 500 käytössä oleva huipputeho. Voiman määrän ymmärtää parhaiten Saksan vapailla nopeuksilla. Auton kiihtyvyys on hämmästyttävää vielä 200 km/h yläpuolella ja eurokitkojen suurin sallittu 270 km/h nopeus vilahtaa mittariin suorastaan salakavalasti. Auton suorituskyky kokoon suhteutettuna tuntuu suorastaan epärealistiselta.
Auton koko ja GT-tyyli huomioiden rauhallisessa ajossa kovalta tuntuva alusta yllättää nopeuden noustessa. Heikkokuntoisellakaan tiellä ei ole havaittavissa turhaa pintakovuutta, vaan alusta hoitaa tehtävänsä hienosti. Käytännössä siis isotkin epätasaisuudet ylittyvät ilman korin suuria liikkeitä ja renkaat pysyvät tiukasti tiessä. Suuresta massasta huolimatta auto ei myöskään kallistele, ja se kääntyy mutkiin hämmästyttävällä nöyryydellä. Aliohjautumista ei normaaleilla teillä saa aikaiseksi edes pienellä yrityksillä.
AMG GT 63 S tarjoilee siis yltäkylläisen suorituskyvyn ja hyvät tilat koko perheelle. Se kuka tällaista autoa sitten tarvitsee, onkin ihan eri kysymys.
Kuvat: Mikko Autio
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.
Uusimmat
-
06:31
Macron väläyttää: Putin voitaisiin kutsua G20-huippukokoukseen
-
06:30
Venäjän kohukiekkoilijan tilanteessa iso käänne
-
06:29
Tällainen sairaus on punkin levittämä puutiaisaivokuume – jopa pysyviä keskushermoston oireita
-
06:15
Podcast: Jasmiina Yildiz, 26, sairastui kohdunkaulan syöpään
-
05:58
Leo Komarov hiljeni pelikiellostaan
-
05:56
Ainakin neljä ihmistä kuollut Nelson-myrskyssä - Koko Pohjois-Espanjaan säävaroituksia
-
05:49
Tällainen oli kiduttajakapteenin uhrillaan allekirjoituttama sopimus – viittaus valta-asemaan
-
05:20
Miksi Suomen sotilaat pystyisivät siihen, missä Ukrainan Leopardit ja Putinin tankit epäonnistuvat? Pekka Toveri selvittää
-
22:38
Biden yrittää kerätä ennätyspottia vaalikassaansa – liput gaalailtaan jopa 500 000 dollaria
-
22:25
TPS-käskijä kuittaili Rikard Grönborgille ja Antti Pennaselle – Tappara-taiturilta maukas paljastus: "Hienosti se kuunteli"
-
22:10
Tältä näyttää Anu Saagimin ja Ristomatti Ratian juuri 25 vuotta täyttänyt Robin-poika
-
21:48
Olli Jokinen ja katsoja sanaharkassa Oulussa – paljastaa nyt, mitä tilanteessa huudeltiin
-
21:41
HIFK-kultakypärä Jori Lehterä sai päätärskyn, otteluvalvoja ilmoitti napakan kannan – "Vähän helähti"
-
21:38
HIFK-sankari Niko Hovinen kiisti selostajan väitteen – kommentoi jättivoittoa: "Itse ollaan kuoppamme kaivettu"
-
21:29
THL:n Hanna Nohynek tuli raskaaksi 18-vuotiaana – vanhempien päättämä abortti muutti elämänsuunnan
-
21:26
Karhu juoksi kaupunkiin ja raateli ihmisiä Slovakiassa – nyt siitä on tulossa poliittinen pelinappula
-
21:18
Pyhiinvaeltajien bussi suistui rotkoon Etelä-Afrikassa – ainakin 45 kuollut
-
21:09
EU-vaalit kiinnostavat: Poikkeuksellisen paljon kansanedustajia ja kovia nimiä ehdolla
-
21:07
Kuningatar Camilla otti vastaan hellyttävän huomionosoituksen prinsessa Catherinelle: "Hän todella ilahtuu"
-
21:02
HIFK:lta tyly vierasryöstö Lahdessa, Jukurit torppasi Kärpät – Tapparalle ottelupallo TPS:ää vastaan
-
Lataa lisää