Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Perheauto AMG:n tapaan – 639 hevosvoimaa ja sataseen 3,2 sekunnissa

Julkaistu 04.03.2019 09:01
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Mercedes-AMG laajensi GT-mallistoa neliovisella coupélla. 639-hevosvoimainen lippulaiva on suorituskyvyllään vaikuttava, mutta samalla myös hieman sekava kokonaisuus.

Koeajoauton hinta alkaen: 298 735 €

Sen nimi on Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-door Coupé. Myös sen ulkonäössä on nimenkaltaista sekavuutta. Keulassa on AMG:lle tyypillistä aggressiivisuutta, mutta kaksiovisen GT-version muskelimaisen pitkä konepelti puuttuu. Neliovinen on myös varsin korkea, mikä ei korosta urheilullisuutta. Perän muodoista puuttuu keulan särmikkyys, ja nämä jäävät jollain tavalla eriparisiksi. Toisaalta nämä muodot kätkevät sisäänsä valtavat tilat; takapenkillä istuu leppoisesti isompikin kaveri ja tavaroille jää tilaa vielä yli 450 litraa.

Nimestään huolimatta GT 4-door on teknisesti lähempänä Mercedeksen E- ja CLS-sarjoja kuin AMG GT:tä. Tämä näkyy ohjaamossa muun muassa edellämainituista malleista lainattuna kahden leveän näytön muodossa. Keskikonsoliin on haettu V-muotoa GT:n tapaan. Toteutus tosin voisi olla ehkä hieman tyylikkäämpi; nyt pienillä näytöillä toteutetut säätöpainikkeet on varustettu sarjakuvamaisilla kuvituksilla, ja sekä somisteista että painikkeista jää kovin muovinen vaikutelma. Sama muovisuus vaivaa uuden A 35:n tapaan myös ohjauspyörään lisättyjä ajovalintoihin liittyviä kytkimiä.

Muodollisuudet alkavat unohtua kahdella ahtimella varustetun V8:n käynnistyksen myötä. Äänimaailma on lämmityskäytöltä lähtien AMG:lle tyypilliseen tapaan korvia hivelevää. Putkistossa on kaksi asetusta, jotta myös asuinalueilla on mahdollista ajaa herättämättä pahennusta.

Liikkeellelähtö antaa ensimmäisiä viitteitä auton rajuudesta. Yhdellä kytkimellä varustettu 9-portainen AMG Speedshift -vaihteisto ei lukeudu toiminnaltaan pehmeimpien vaihteistojen joukkoon, mutta omalla tavallaan pieni rosoisuus tuo autolle luonnetta. Myös alusta tuntuu monien muiden nykyisten AMG-mallien tavoin aavistuksen pintakovalta myös Comfort-asetuksella, vaikka kyseessä on ilmajousitus. Ohjaus puolestaan tarjoaa ensimetreiltä lähtien miellyttävän tuntuman.

Yksi AMG:n suurimmista vahvuuksista on ehdottomasti vertaansa vailla oleva moottori. Tutusta 4,0-litraisesta V8:sta otetaan GT:n lippulaivamallissa 639-hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä vääntöä. Yli kahden tonnin painoinen ja yli viisi metriä pitkä laiva ampaisee satasen vauhtiin räjähtävässä 3,2 sekunnissa. Vääntö on tarjolla kierrosvälillä 2 500-4 500 ja massa huomioiden kiihtyvyys kaikilla nopeuksilla saa hymyn huulille. Meno yltyy entisestään, kun saavutetaan kierrosalueella 5 500-6 500 käytössä oleva huipputeho. Voiman määrän ymmärtää parhaiten Saksan vapailla nopeuksilla. Auton kiihtyvyys on hämmästyttävää vielä 200 km/h yläpuolella ja eurokitkojen suurin sallittu 270 km/h nopeus vilahtaa mittariin suorastaan salakavalasti. Auton suorituskyky kokoon suhteutettuna tuntuu suorastaan epärealistiselta.

Auton koko ja GT-tyyli huomioiden rauhallisessa ajossa kovalta tuntuva alusta yllättää nopeuden noustessa. Heikkokuntoisellakaan tiellä ei ole havaittavissa turhaa pintakovuutta, vaan alusta hoitaa tehtävänsä hienosti. Käytännössä siis isotkin epätasaisuudet ylittyvät ilman korin suuria liikkeitä ja renkaat pysyvät tiukasti tiessä. Suuresta massasta huolimatta auto ei myöskään kallistele, ja se kääntyy mutkiin hämmästyttävällä nöyryydellä. Aliohjautumista ei normaaleilla teillä saa aikaiseksi edes pienellä yrityksillä.

AMG GT 63 S tarjoilee siis yltäkylläisen suorituskyvyn ja hyvät tilat koko perheelle. Se kuka tällaista autoa sitten tarvitsee, onkin ihan eri kysymys.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Mercedes-Benz CLA – muodoilla kohti menestystäKoeajossa Mercedes-AMG A 35 4Matic – suloisen tasapainoinen baby-AMGKoeajossa Mercedes-AMG A 45 4Matic – pieni mutta pippurinenMakeaa mahan täydeltä – koeajossa Mercedes-AMG S 63 4Matic+Koeajossa hirmumoottorilla varustettu AMG-kaunotarBaijeri pistää parastaan – koeajossa BMW:n M-perheen uusin jäsen
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen