Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ensituntuma: Mercedes-Benz CLA – muodoilla kohti menestystä

Julkaistu 17.04.2019 06:55
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Mercedeksen uusi CLA tuo isommilta opittua eleganssia kompaktien autojen luokkaan.

Hinta ei tiedossa
Saksassa alkaen 31 475 €

Joku olisi saattanut luulla A-sarjan Sedanin myötä CLA:n tarinan loppuvan. Onhan kyseessä kaksi käytännössä samaan kokoluokkaan sijoittuvaa neliovista automallia. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan Mercedes-Benz uskoo molemmille löytyvän oma asiakaskuntansa. Onneksi CLA:n virallisessa nimessä sana Coupé, että mallien ero tulee selväksi heti kättelyssä.

Autot jakavat saman perusrakenteen, mutta CLA:ssa raideväliä on kasvatettu ajettavuuden nimissä. Loput eroavaisuudet ovatkin pääasiassa ulkonäöllisiä, ja näihin kuten myös sisätiloihin pureuduimme tarkemmin jo auton esittelyn yhteydessä.

Kuljettajan paikalla on vastassa tuttu työskentely-ympäristö. A-sarjassa nähty mittariston ja keskusnäytön ilmava asettelu antaa ohjaamolle modernin ilmeen. Lisäksi Mercedeksen uusinta multimediasukupolvea edustava MBUX on paitsi graafisesti tyylikkään näköinen, sen käytettävyys on kohdallaan. Ohjaamossa kuljettajan paikalla on hyvät säätövarat, mutta Mercedeksen muiden kompaktien mallisarjojen autojen tapaan istuinosalta kaipaisi lisää sivuttaistukea.

Saimme ensimmäisenä ajoon malliston yläpäähän sijoittuvan CLA 250 4Matic -mallin. 2,0-litrainen bensaturbo tarjoilee tässä variaatiossa 165 kW (224 hv) tehon, ja kompaktiin autoon miellyttävän 350 Nm väännön. Lukemien synnyttämien odotusten mukaisesti ajelu sujuu vaivattomasti. Vaihteisto hoitaa tehtävänsä hyvin, mutta kovemmissa kiihdytyksissä vaihtojen yhteydessä on havaittavissa varsin selkeä katko vedossa. Auton suorituskyky ei ensi-istumalta tunnu ihan numeroarvojen mukaiselta, mutta moottorin vääntävä luonne tuo arkiajoon mukavuutta. Korkeammilla kierroksilla moottori kuulostaa aavistuksen karkealta ja Sport-asetuksella ohjaamon valtaa teennäinen mörinä.

Vaikka valmistaja mainostaa CLA:ta sisarmalliaan urheilullisemmaksi, ei tämä olen kovin selkeästi havaittavissa. Koeajoauto oli varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella, minkä myötä Comfort-asetuksella etenemisen pehmeys yllätti. Alkuun ja hitaissa nopeuksissa piirre tuntui mukavalta, mutta epätasaisuuksissa kokonaisuus ei täysin vakuuttanut. Pienempienkin töyssyjen jälkeen Comfort-asetuksella kori tekee ylimääräisiä liikkeitä, ihan kuin iskunvaimentimia ei olisi pitämässä liikkeitä kurissa. Etenkin moottoritienopeuksissa tämä toi etenemiseen annoksen epämääräisyyttä. Alustan toisena asetuksena oleva Sport vetää homman toiseen ääripäähän. Silloin kori ei turhia heilahtele, mutta myöskään mukavuudesta ei enää tarvitse puhua. Eteneminen siis varsin kovaksi, ja tämä asetus pääsee oikeuksiinsa vasta kovemmissa nopeuksissa. Rajummassa ajossa alusta sitten toimiikin kiitettävästi, eikä yllätä kuljettajaa. Valitettavasti alustasta ei löydy keskivaihetta, joka yhdistäisi säädettävyyden ääripäitä, mutta kenties se kompromissi löytyy vakioalustasta.

Ensikokemukset uudesta CLA:sta ovat hieman ristiriitaiset. Koeajoyksilön urheilullisesti maustettu ulkonäkö ei saanut katetta, vaikka ajossa oli perusmalliston tehokkain vaihtoehto. Erot ajettavuudessa sisarmalleihin verrattuna tuntuvat jäävän vähäisiksi, ja sporttisuuden korostamisesta huolimatta uusi CLA on parhaimmillaan rauhallisessa ajossa. Auton olemuksessa on kuitenkin tiettyä eleganssia, jota A-sarjalainen ei tarjoa, ja juuri tämä olemus on CLA:n tärkein myyntivaltti.

Mercedes-Benz CLA 250 4Matic Edition 1
Polttomoottori
1 991 cm3, R4 turbo
Teho 165 kW (224 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 800 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,3 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 6,7 l/100 km
CO2-päästöt 153 g/km (NEDC)
Mitat Pituus 4 688 mm, leveys 1 830 mm, korkeus 1 444 mm, akseliväli 2 729 mm
Omamassa 1 550 kg
Perävaunumassa jarruin Ei ilmoitettu
Tavaratila 460 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Esittelyssä Mercedes-Benz CLA – se linjakkaampi vaihtoehto
Koeajossa Mercedes-AMG A 35 4Matic – suloisen tasapainoinen baby-AMG

Teknavin uudet 17. tuotantokauden tv-jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lisää aiheesta:

Koeajossa Skoda Kodiaq RS – se sporttisempi vaihtoehtoKoeajossa Mercedes-AMG A 35 4Matic – suloisen tasapainoinen baby-AMGKoeajossa kotimaista laatutuotantoa – Mercedes-AMG GLC 43 4MaticKoeajossa Lexuksen iso coupé – todellinen tyyliniekkaKoeajossa Mercedes-AMG A 45 4Matic – pieni mutta pippurinenKoeajossa Seat Ibiza – uuden tekniikan esiinmarssi
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa

  • ti16:55
    Moottorikelkat

    Omistatko moottorikelkan? Varmista yksi asia – muuten vaarana "huomattavat kulut"

  • ma10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää