Ensituntuma: Kia e-Soul – sähköistä toimintamatkaa ja suorituskykyä

Uuden sukupolven Kia Soul tulee Euroopassa tarjolle ainoastaan sähköisellä voimalinjalla. Pääsimme tutustumaan uutuuteen Saksassa.

Tykkäsimme

  • Suorituskyvystä
  • Toimintamatkasta

Emme tykänneet

  • Jousituksen toiminnasta

Hinta ei tiedossa

Sähköautojen tarjonta kasvaa tasaiseen tahtiin. Korealaiset autonvalmistajat ovat kunnostautuneet etenkin kompaktien autojen luokassa. Kian viimeisin täydennys nähtiin Geneven autonäyttelyssä, kun valmistaja esitteli Euroopassa vain sähköisellä voimalinjalla myyntiin tulevan uuden e-Soulin. Kyseessä on sama voimalinja, joka on nähty jo e-Nirossa ja konsernisisar Hyundai Konassa. e-Souliin tulee kansainvälisillä tarjolle kaksi tehoversiota, mutta ainakin alkuun Suomen tuontiohjelmaan kuuluu vain isommalla 64 kWh:n akustolla varustettu versio.

Uusi Soul on saanut muotoihinsa lisää kulmikkuutta, ja etenkin keula näyttää suorastaan aggressiiviselta viirumaisten valojen vuoksi. Perusmuoto ja mittasuhteet muistuttavat edeltäjästä, eli kyseessä on varsin suorilla linjoilla muotoiltu kompaktin luokan auto. Kia puhuu Soulin sijoittuvan B-SUV-luokkaan, ja katumaasturimaisuutta kaipaaville on tarjolla maastohenkinen lisävarustepaketti, joka tuo mukanaan mustat kaarilevikkeet ja autoa kiertävät muovilistat. Myös sisätiloissa e-Soul on tunnistettavissa mallisarjan edustajaksi keskikonsolin pyöreästä asettelusta. Laatuvaikutelma on edeltäjää parempi ja ohjaamossa on palikat kohdillaan. Takana on tilaa juuri riittävästi noin 180 senttiselle matkustajalle, mutta istuin ei juurikaan tarjoa tukea. Tavaratilaa on luokassaan kiitettävät 315 litraa.

Pääsimme ottamaan ensituntumat sähköuutuudesta Frankfurtin ympäristössä. Sähköinen voimalinja osoittaa jälleen suvereenin toimivuutensa pysähtelevässä kaupunkiajossa. Välitön vääntö ja kiinteän välityksen myötä katkoton veto tekevät etenemisestä todella vaivatonta ja hienostunutta. Useimpien sähköautojen tapaan myös e-Soulissa voi säätää regeneraation, eli energian talteenoton, voimakkuutta ohjauspyörän takaa löytyvillä läpysköillä, tai antaa automatiikan hoitaa tehtävää. Vaihtoehdoista viimeinen toimii sen verran mallikkaasti, ettei ajon aikana juurikaan kaipaa säätömahdollisuuksia. Käytännössä e-Soul jarruttaa sähkömoottorin avulla etututkaan perustuen tarvittavalla voimakkuudella, tai mahdollisuuden mukaan antaa auton rullata. Normal- ja Sport-asetuksilla kaasupolkimen vaste tuntuu alkuun jopa turhankin äkäiseltä, mutta pelastus pehmeämpiin liikkeellelähtöihin löytyy rauhallisemmin reagoivasta Eco-asetuksesta. Kaupunkiliikenteessä häiritsevimmäksi piirteeksi muodostuu varsin napakka ja nypyttävä jousitus. Etenkin peräkkäisissä epätasaisuuksissa keula ja perä tuntuvat olevan kuin eri paria keulan ollessa pehmeämpi kuin perän.

Menohaluja riittää myös moottoritien puolella ja e-Soul pinkaisee kiitettävällä innokkuudella valmistajan ilmoittamaan huippunopeuteen ja myös sen yli ainakin mittarinopeuden suhteen. Arkipäiväisessä liikenteessä epäolennainen asia, mutta ainakin ohituskiihtyvyyden voi kuvailla olevan vaivaton. Mutkaisemmalle tiestölle e-Soul etenee neutraalisti, mutta ei herätä ajettavuudellaan suurempaa innostusta. Ohjaus toimii miellyttävällä tarkkuudella ja on sopivasti tehostettu. Kovemmissa nopeuksissa alustan pintakovuus ei ole kaupunkiajon tavoin häiritsevää, mutta isommissa epätasaisuuksissa akseleiden eriparisuus on edelleen havaittavissa.

Yksi e-Soulin suurimmista vahvuuksista ja vastaus markkinoiden kysyntään on auton kokoon suhteutettuna iso akku ja pitkä toimintamatka. Valmistaja ilmoittaa täydellä latauksella toimintamatkaksi WLTP-syklin mukaisesti 452 kilometriä, ja varsin rankan koeajon aikaisella keskikulutuksellakin (19,9 kWh) yhdellä latauksella olisi päässyt noin 380 kilometriä. Järkevästi ajaen ilmoitettu toimintamatka kuulostaa varsin realistiselta. Lataamisen suhteen Kia tarjoaa vain yksivaiheisen AC-latauksen ja 7,2 kW:n tehoisen laturin. Kotilataukseen tämä teho toki on riittävä ja akun saa vaikka tyhjästä täyteen yön aikana, mutta tehokkaampi mahdollisuus julkisten 22 kW:n latausasemien hyödyntämiseen toisi joustavuutta pikalatausverkoston ulkopuolella liikuttaessa. Toki e-Soul tukee myös CCS-pikalatausta 100 kW:n tehoon saakka, ja näin ladattaessa akun varaus nousee sopivissa olosuhteissa 20 prosentista noin 80 prosentiin hieman yli 40 minuutissa.

Uusi e-Soul on mielenkiintoinen lisä sähköautomarkkinoille. Pinnan alla kyseessä on tuttu rakenne, mutta ulkoisesti e-Soul erottuu sisarmalleista selkeästi. Sähköautojen kohdalla eroavaisuudet keskittyvät entistä enemmän ulkoisiin piirteisiin sekä ohjaamoon, missä myös makueroilla suuri merkitys. Toki myös hinnalla on merkitystä – tiloiltaan isomman e-Niron hinnat alkavat noin 45 000 eurosta, joten ainakin tämän alapuolelle, ja toivottavasti reilusti, e-Soulin lähtöhinta tulee asettumaan.

Kia e-Soul 64 kWh
Sähkömoottori edessä
Teho
150 kW (204 hv) / 3 800-8 000 r/min
Vääntö 395 Nm / 0-3 600 r/min
Akkukapasiteetti 64 kWh
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 7,6 s
Huippunopeus 167 km/h
EU-kulutus 15,7 kWh/100 km
Toimintamatka 452 km (WLTP)
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 4 195 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 2 600 mm
Omamassa 1 685 kg
Tavaratila 315 l

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lue myös:

    Uusimmat