Ensimmäiset Kuplavolkkarit tuotiin Suomeen tasan 70 vuotta sitten, vain kolme on jäljellä – MTV hyppäsi todellisen ikonin rattiin

Kuplavolkkari 70 vuotta Suomessa – Uutisaamussa tutustuttiin legendaan 5:49
Kuplavolkkari eli Volkswagen Beetle saapui Suomeen ensi kertaa tasan 70 vuotta sitten. 12 Kuplaa luovutettiin omistajilleen Helsingin Suurtorilla 9. kesäkuuta 1950. Alkuperäisestä tusinasta vain kolme on jäljellä, ja yksi niistä vieraili Maikkarin Uutisaamussa keskiviikkona 10.6.2020. Ivan Puopolon haastateltavana Volkswagen Suomen johtaja Mikko Mykrä.

Yksi automaailman ikoneista, Volkswagen Beetle, eli suomalaisittain Kupla, saapui maahamme tasan 70 vuotta sitten. Kahdestatoista ensimmäisestä virallisesti maahantuodusta yksilöstä on jäljellä kolme, joista yksi vieraili keskiviikkoaamuna Maikkarin Uutisaamussa.

Volkswagen oli pitkään synonyymi Kuplalle – myös Suomessa. Tämä oli luonnollista, koska tuotannon alkaessa muita malleja ei valmistettu useaan vuoteen ja myöhemminkin Kuplan osuus oli hallitseva.

Vaikka ensimmäiset virallisesti Suomeen tuodut Kuplat luovutettiin uusille omistajilleen kesäkuussa 1950, oli Merimies-Unioni neuvotellut jäsenilleen tuontilisenssejä, joiden turvin autoja oli tuotu maahan jo 1940-luvun lopulla.

Autola Oy:n virallisesti maahantuomat 12 Kuplaa luovutettiin omistajilleen Helsingin Senaatintorilla eli silloisella Suurtorilla 9. kesäkuuta 1950.

Auton hinta oli lämmityslaitteen kanssa 335 000 markkaa. Nykyarvoon muunnettuna se vastaa noin 13 600 euroa.

25 heppaa, huippunopeus 100 km/h

Ensimmäisten autojen voimanlähteenä toimi nelisylinterinen ja 1,1-litrainen bensamoottori, josta saatiin irti 25 hevosvoimaa.

Kuplan huippunopeus oli 100 kilometriä tunnissa ja polttoaineenkulutus 7,5 litraa satasella.

Toimintamatka yhdellä tankillisella oli noin 500 kilometriä. Kaikissa pyörissä oli kiertojousilla varustettu jousitus ja hydrauliset iskunvaimentajat. Kojelaudassa oli myös tila radiolle. Merkillepantavaa oli erivärisin lampuin varustettu kontrollijärjestelmä, jonka lamput syttyivät esimerkiksi jos öljynpaineen oli liian alhainen.

Kysyntä kääntyi laskuun 1970-luvulla

Kaikki Kuplan tilanneet asiakkaat kirjattiin tilausjärjestyksessä kirjaan ja parhaimmillaan tilauskannan suuruus oli 20 000 autoa, mikä merkitsi jonon häntäpäässä olleille vuosien odotusta.

Kuplan rinnakkaismalleja alkoi tulla valikoimaan vuonna 1965; ensin VW 1300 ja seuraavana vuonna VW 1500. Samainen vuosi jäi historiaan myös Kuplan parhaana vuotena, sillä tuolloin niitä pistettiin kilpien väliin 17 188 kappaletta. Sadastuhannes Kupla tuotiin Suomeen vuonna 1968.

Volkkarin muu mallisto alkoi 1970-luvulta lähtien syrjäyttää Kuplaa myös Suomessa. Samaten auton tekninen kehitys alkoi tulla tiensä päähän, mikä johti vääjäämättä Kuplan suosion hiipumiseen niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa. Viimeiset alkuperäiset Kuplat tuotiin maahan vuonna 1975.

Kuplaa valmistettiin yhteensä 21 529 464 kappaletta, joista viimeisin rullasi ulos tuotantolinjalta Meksikon Pueblassa heinäkuussa 2003. Se vietiin suoraan Volkswagenin museoon Saksan Wolfsburgiin.

Alkuperäisestä tusinasta vain kolme jäljellä

Vuonna 1950 maahantuodusta kahdestatoista Kuplasta on tiettävästi jäljellä kolme autoa, joista kaksi on päätynyt Kangasalle.

Toinen näistä on täysin ajokuntoinen ja entisöity. Maikkarin Uutisaamussa keskiviikkona nähdyn mustan Kuplan omistaa Volkswagenia maahantuova K Auto. Suomen Volkswagenin johtaja Mikko Mykrä esittelee autoa artikkelin yllä olevalla videolla.

Toinen autoista on vielä osina VW-harrastaja Janne Hilliahon verstaalla Kangasalla.

Kolmannen Kuplan uskotaan olevan edelleen Suomessa, mutta sen tarkempaa tietoa sen sijainnista tai historiasta ei ole.

Lähde: Volkswagen

Lue myös:

    Uusimmat