Ennakko: Geneven autonäyttelyn herkut

Tässä katsaus maaliskuun alussa järjestettävän Geneven autonäyttelyn tärkeimpiin ja mielenkiintoisimpiin uutuuksiin.

Aston Martin Vantage GT3 on katulaillinen kilpa-auto, joita valmistetaan vain 100 kappaletta. Sen teho on tasan 600 hevosvoimaa, ja normaaliversion painosta on pudotettu pois 100 kiloa runsaalla hiilikuidun. Mikään askeettinen sportti ei auto kuitenkaan ole, ohjaamo on sporttisella tavalla ylellinen. Toinen Aston-uutuus on Vulcan (pääkuvassa) – vain ratakäyttöön tarkoitettu supersportti.

Audi on aina silloin tällöin vilautellut mahdollisuutta ottaa tuotantoon A8:aan pohjautuvan farmariversion, ja Genevessä kokeillaan taas kepillä jäätä. Los Angelesissa esitelty A9 Prologue Coupé on saanut uuden perän ja uuden nimen: A9 Prologue Avant. Auton keula on puolestaan B-pilariin asti sama kuin tulevassa uudessa A8:ssa. RS3:n konepellin alta löytyy tuttu ja makeasti mörisevä 2,5-litrainen ja viisisylinterinen bensaturbo (367 hv ja 465 Nm). Toisen sukupolven R8 esittelee Audin uutta valoteknologiaa. Lisävarustelistalta löytyvät laservalot. R8:n moottori on edeltäjästä tuttu 5,2-litrainen vapaasti hengittävä V10, josta kaivetaan esiin nyt 540 hv ja 540 Nm. Ero Lamborghini Huracaniin (610 hv) on siis selvä. Tosin tehopaketilla R8:stakin saadaan 610 hv ja 560 Nm. Toinen moottorivaihtoehto on edeltäjän veekasin korvaava tuplaturbo-V6. Lisäksi kehitteillä on pistokehybridi.

Bentley Continental GT W12 tuottaa nyt tehoa 590 hevosvoimaa. Vääntöä löytyy 720 Newtonmetriä. Myös Flying Spurin tekniikkaa päivitettiinm ja samalla siitä tehtiin puolestaan entistä ylellisempi.

BMW 2 Gran Tourer eli 7-hengen tila-auto on Active Toureria reilut 21 senttiä pidempi ja 5 senttiä korkeampi, ja sen tavaratila venyy maksimissaan 1 905 litraan. Myös nelivetoinen versio on saatavilla. 1-sarja on pienen kohennuksen, ja esillä saattaa olla myös M2, mutta BMW ei ole vielä vahvistanut tätä.

Bugatti esittelee Veyronin viimeisen version. Grand Sport Vitesse La Finale on auton arvolle sopiva lopetusversio.

Cadillac kosiskelee eurooppalaisia kompaktin laatuluokan menopelin ostajia vauhdikkaalla 400-heppaisella ATS-V:llä.

Citroën uudistaa Berlingoa kevyesti ja esittelee myös Berlingo Mountain Vibe -konseptin, jossa on sama etupyörien pitoa parantava järjestelmä kuin Peugeot 2008:ssa. Lisäksi C4-perhettä on uudistettu, ja myös DS5 on kokenut kasvojenkohotuksen.

Ferrari 488 GTB on etukäteen ajatellen näyttelyn kuvatuimpia autoja, vaikka sen viehätys ei rajoitu pelkästään rajuun ulkonäköön. Kuskin niskaan hönkii 3,9-litrainen turbo-V8, jonka huipputeho 670 hv tulee kuitenkin esiin vasta ilahduttavan isolla kierrosluvulla 8 000 r/min. Maksimivääntö 760 Nm on sen sijaan tarjolla jo 3 000 r/min kohdalla. Satasen vauhtiin päästään tasan kolmessa sekunnissa, ja 200 km/h on lasissa 8,3 sekunnin kohdalla. Kierros Fioranossa kestää 1,23 minuuttia, eli suorituskyky on selvästi räväkämpi kuin 458 Italiassa.

Ford Focus RS luottaa 2,3-litraiseen bensaturboon, josta valjastetaan kaikkien pyörien käyttöön yli 320 heppaa. Tarvittaessa kaikesta voimasta voidaan jakaa taka-akselille peräti 70 prosenttia, mikä lupaa hauskaa ajokokemusta.

Hyundai ei osaa antaa lapsilleen nimiä. Looginen kirjan/numeroleikki ei toteutunut koskaan Santa Fen kanssa, ja nyt iX35 saa vanhan Tuscon-nimensä takaisin Euroopassa. Käytännöllisyys on ollut yksi Hyundain menestyksen kulmakiviä, ja tätä linjaa jatketaan. Tusconin kontti imee perusasennossa 513 litraa. Moottoreiksi tarjotaan 1,6-litraista bensakonetta joko vapaasti hengittävänä (135 hv) tai turbona (176 hv). Jälkimmäisen pariksi saa tuoreen 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin. Diesel on joko 1,7- (115 hv) tai 2-litrainen (136 tai 184 hv). Ohjaamossa näkyy sama tyyli kuin tuoreessa i20-mallissa. Toinen uutuus on i20 Coupé, ja lisäksi pienempää uudistusta on luvassa sekä i30- että i40-malleihin.

Hondalla on iso vuosi, esillä on paljon uutta. Uusi Civic Type R kulkee bensaturbon voimin, ja ja kaksilitraisesta moottorista luvataan tehoa yli 280 heppaa. Auton huippunopeudeksi luvataan mielenkiintoisesti 270 km/h. Toinen sportti on Genevessä ensi kertaa Hondan logon keulalleen saava uusi NSX. Kolmas uutuus on HR-V, joka tekee paluun tuotantoon 4,29 metriä pitkänä kompaktina citymaasturina.

Kia tuo tarjolle urheilullisempaa ilmettä korostavan GT Line -paketin Ceediin. Samassa yhteydessä tarjolle tulee uusi voimalinja: 3-sylinterinen 120 hv bensaturbo ja 7-pykäläinen kaksoiskytkinautomaatti. Mielenkiintoisin uutuus on Optima farmari, joka esitellään tosin vasta 4,86 metriä pitkänä Sportspace-konseptina. Tuotantoversio lienee esillä syksyllä Frankfurtissa. Kolmas uutuus on pikaisesti uudistunut Picanto.

Koenigsegg ei downsizingista juuri perusta. Luvassa ovat Agera RS sekä uusi superauto Regera, jonka luvataan kehittävän tehoa yhden megawatin verran eli 1 359 heppaa.

Lexus jatkaa rohkeaa muotoilulinjaansa esittelemällä LF-SA-konseptin, joka esittelee merkin uutta muotokieltä. Autosta on herunut hyvin vähän tietoja, mutta luultavimmin luvassa on pieni katumaasturi.

Mazdalla on heittää tulee Genevessä kasvojaan kohottaneet 6 ja CX-5.

Mercedes-Benz on liikkeellä urheillullispainotteisesti. CLA 45 AMG Shooting Brake (360 hv), SL:n mattamaalattu erikoisversio Mille Miglia 417, raskaan sarjan maastureiden ylipäällikköversio G500 4x42 sekä kisaradoille tehty AMG GT3 ovat kaikkea muuta kuin tavallisia perusautoja. Luksusta tähtikeulan ständillä edustaa puolestaan peräti 6,5 metriä pitkä Maybach Pullman, jonka toisistaan 4,42 metrin päässä olevien akseleiden väliin mahtuu tavallinen perheauto.

Mitsubishi uudistaa L200-avolavansa sekä esittelee ensimmäisen konseptiversion Outlanderin alapuolelle sijoittuvasta kompaktista katumaasturista – siis mahdollisesta ASX:n seuraajasta. Konseptissa on Outlanderin tapaan toteutettu hybridivoimalinja. Tiiserikuvan perusteella japanilaiset muuttavat muotoiluaan taas astetta räväkämpään suuntaan.

Nissan on uudistamassa Micran lähiaikoina, ja Sway-konsepti näyttää ensimmäiset suuntaviivat siitä, mitä on luvassa. Auton ilme on ainakin muuttumassa tuimemmaksi.

Opel esittelee Corsa OPC:n (207 hv 1.6 Turbo) sekä lähinnä VW Upin kilpailijaksi tarkoitetun 3,68 metriä pitkän Karlin, joka myös samalla korvaa Agilan. Sen moottorina toimii litrainen ja 75-heppainen vapaasti hengittävä kolmipytty. Myöhemmin moottorivalikoima täydentynee myös saman moottorin turboversioilla.

Peugeot piristää 208:n ulkonäköä, ohjaamomateriaaleja sekä tekniikkaa, ja samalla tarjolle tulee uusia varusteita – muun muassa automaattinen hätäjarrutus. Moottorit on myös päivitetty taloudellisemmiksi; puhtain näistä on BlueHDi-diesel, jonka hiilidioksidipäästöt ovat vain 79 g/km.

Porsche Cayman GT4 on taas uusi rakennelma tutuista Porsche-paloista hieman erilailla aseteltuna. 385-heppainen ja vain käsivaihteistolla saatava yli-Kaimaani lienee yksi viimeisiä vapaastihengittäviä versioita, joita valmistukseen enää tulee. Kyseessä on siis melko varma keräilykappale tulevaisuudessa. 0–100 km/h 4,4 sekuntia, eli saman moottorin omaava 911 Carrera S saa olla valppaana. Vielä kovempi tykki on uusi 911 GT3 RS.

Range Rover on ehostanut Evoqueta hellällä kädellä. Tärkeämpi uudistus on piilossa konepellin alla, uusi dieselmoottori.

Renault on jalostanut Nissan Qashqain tekniikan uudeksi citymaasturiksi. Kadjar-nimeä totteleva uutuus on 4,45 metriä pitkä eli hieman Qashqaita isompi.

Rinspeed on automaailman Pelle Peloton, ja Genevessä on nähty monta eriskummallista konseptiautoa. Budii on Rinspeedin näkemys robottiautosta, jossa auton ja ihmisen vuorovaikutus on viety huomattavan pitkälle. Älykäs sähköauto, ihminen, älypuhelin, älykello… näistä kaikista muodostuu mobiilin ihmisen sielunmaisema. Budiin pohjana on käytetty BMW i3:a.

Rolls-Roycen vetonaulana on konseptiauto Serenity, joka esittelee, miten ylellisesti luksusautoa voidaan tehtaan puolesta yksilöidä.

Seat Leon Cupra ST on kova ja pehmeä paketti samassa lahjakääressä. Kovia arvoja edustaa 280 hevosvoimaa ja hauskat ajo-ominaisuudet, pehmeyttä puolustaa farmarikorin myötä perhekäyttöön soveltuvat tilat. Eikä hintakaan ole paha, alle 40 000 euroa.

Skoda Fabian yksilöintimahdollisuudet viedään uuden Monte Carlo -version vietä astetta pidemmälle. Octavia RS -mallisto kasvaa 230-heppaisella versiolla. Uusi Superb on kasattu pitkälti samoista palikoista kuin mitä VW Passatissa on käytetty. Terävöityneen muotoilun sisällä ovat tallella edeltäjästä tutut ylelliset tilat, ja 4,86 metrin mitta sekä viidellä sentillä kasvanut akseliväli tekevät Superbista suoran haastajan Audi A6:lle, 5-Bemarille ja E-Mercedekselle. Tavaratila vetää sekin hulppeat 625 litraa. Enemmän tilaa tarvitseville esitellään syksyllä farmariversio.

Ssangyong rantautui juuri Suomeen, ja Genevessä esitellään suurin odotuksin Korandoa pienempi maasturi Tivoli. Myynti alkaa etuvetoisilla 1,6-litraisilla versioilla. Bensakoneen teho on 126 hv, dieselin lukemaa ei ole vielä kerrottu. Vuoden lopulla esitellään nelivetoversio.

Subarulla on lavalla uusi Outback, Forester dieselautomaatti sekä nimihirviö Levorg. Sana tulee yhdistelmästä Legacy, revolution ja touring. Kyseessä on siis Legacy farkun perillinen. Tarkemmat tekniset tiedot autosta paljastetaan vasta Genevessä.

Suzukilla on esillä kaksi konseptia: iK-2 ja iM-4. Nimet eivät kerro japanilaiseet tyyliin kenellekään mitään, mutta luvassa on ilmeisesti pieni perheauto ja pieni citymaasturi.

Toyotalla ovat uudistusvuorossa sekä Auris että Avensis. Ensimainitun facelift on pieni, mutta Avensikseen on pistetty vähän enemmän paukkuja. Tämä on sikäli yllättävää, sillä vähän aikaa sitten koko mallin jatko oli kyseenalainen.

Volkswagen lähtee mukaan vauhdikkaiden dieselfarkkujen kisaan Golf GTD Variantilla. Passat on puolestaan korotettu Alltrack-versioksi. Korkeampi maavara ja jyhkeämmät helmat puhuttelevat mökkikansaa. Alltrackin neliveto on toteutettu tuttuun tapaan sähköisesti Haldex-kytkimellä. Toinen mielenkiintoinen Passat verio on uusi CC, joka nähdään tosin vasta konseptina.Sharanin tekniikkaa on päivitetty sekä moottoreiden että tieto/viihdejärjestelmien osalta. Touran on puolestaan nyt kasattu VW-konsernin modulaaripalikoista, ja samalla se on kasvanut selvästi (+13 cm), jotta se ei olisi liikaa samoilla apajilla Sportsvanin kanssa. Yksistään akseliväli on venähtänyt 11,3 sentillä. Tämä mahdollistaa sen, että saatavissa ovat sekä 5- että 7-paikkainen versio.

---

Geneven autonäyttely järjestetään 5.–15. maaliskuuta. Lehdistölle ovet aukeavat kuitenkin jo 2. päivä maaliskuuta. Teknavi paikan päältä messuilta monikanavaisesti.

Lue myös:

    Uusimmat