Kalle Rovanperä: "Aika raaka kyyti"

3:10imgKalle Rovanperälle tuli hyvä tunne Kanarian asvalttiteillä.
Julkaistu 24.04.2025 17:59
Toimittajan kuva

Tuomas Hämäläinen

tuomas.hamalainen@mtv.fi

@TuoHamalainen

Kalle Rovanperä uskoo hyötyneensä viime vuoden ratakisakaasutteluistaan Kanarian MM-rallin testipätkällä, mutta Toyota-kuljettajalla oli mielessään myös viikonlopun haaste.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Portugalin MM-ralli 15.–18.5.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

Rovanperä porhalsi Kanarian asfalttirallin 6,26 kilometrin mittaisen testierikoiskokeen ensimmäisen vedon ylivoimaisesti nopeimmin, ja suomalaisen toinen rykäisy jäi torstain selkeästi tykeimmäksi kellotukseksi. Kaksinkertainen maailmanmestari päihitti toiseksi vikkelintä kyytiä testipätkällä pistelleen Toyota-tallikaveri Takamoto Katsutan 2,5 sekunnin erolla. 

– Oli kyllä aika raaka kyyti siellä. Ei tuntunut mitenkään ihmeelliseltä oma ajo. Tuntui ihan puhtaalta. Tämmöisessä kisassa pitää vain tuntua, että siinä on hyvä flow. Ei siellä tarvitse mitään ylimääräistä tehdä, Rovanperä virkkoi.

– Tuntui nyt kerrankin auto hyvältä asfaltilla, varsinkin näillä renkailla. Tietenkin se on vain shakedown ja lyhyt pätkä.

 Rovanperä pohti tunteensa olleen aiempaa parempi.

– Pitkillä pätkillä sitten nähdään, missä ikkunassa renkaat ja kaikki pysyvät ja pystyykö sitä (vauhtia) pitämään pitkään yllä, mutta ainakin tuo sheikki oli hyvä.

"Kaikki kuskit sanoivat samaa"

Rovanperä ajoi viime vuonna paljon ratakilpailuja ja pohti, että se näkyi ensimmäistä kertaa osana MM-sarjaa ajettavan asfalttikisan testipätkällä.

– Pystyy varmasti jotain hyödyntämään, kun on lyhyt pätkä, jonka muistaa ja se on vain ajamista, kuka ajaa koviten. Se näytti onnistuvan hyvin.

Lue myös: Kalle Rovanperä räväytti Kanarialla – hitti vai huti?

Rovanperä ennakoi, että on kuitenkin haaste ajaa nuotista kovaa, kun "kaikki näyttää samalta ja joka mutka on silti erilainen".

– Että pystyt asfaltilla kantamaan vauhtia, mutkan pituus, kulmat ja kaikki ovat niin paljon tärkeämpiä kuin soralla. Soralla kun mennään pienessä luistossa, ne vaikuttavat paljon vähemmän. Täällä kaikkien detaljien pitää olla paljon tarkemmat. 

Nuotittamisessakin piisasi kinkkisyyttä.

– Oli tosi paljon liikennettä pätkillä. Tällaisessa asfalttirallissa väistelet vastaantulevia, edessä on autoja ja ajat jonossa. On tosi vaikea saada nuotti tarkaksi. Kaikki kuskit sanoivat samaa.

Katso Rovanperän koko haastattelu ylälaidan videolta. Alla äänessä on Toyota-tallikaveri Sami Pajari.

3:02imgSami Pajari analysoi Kanarian MM-rallin nuotitushaastetta.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli