Toyotan Kalle Rovanperä jatkaa Kanarian MM-rallissa ylivoimaisessa johdossa. Suomalaistähti ylsi osakilpailun alusta 12 peräkkäiseen pohja-aikaan, millä hän sivusi Sébastien Loebin nimissä ollutta modernin ajan ennätystä. Rovanperän putki katkesi kisan 13. pätkällä, joka päätti lauantain ajopäivän. Lauantaina ajettiin kaikkiaan seitsemän erikoiskoetta ja 124 ek-kilometriä. MTV Urheilu seurasi tapahtumia tässä artikkelissa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Portugalin MM-ralli 15.–18.5.
Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
KOKONAISTILANNE 13/18 EK:N JÄLKEEN:
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 2.22:17,3 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +45,2 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +1:08,1 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +1:43,9 |
5. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +2:09,6 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +2:15,2 |
7. | Ott Tänak | Hyundai | +2:37,3 |
8. | Yohan Rossel | Citroen (WRC2) | +5:45,9 |
9. | Alejandro Cachón | Toyota (WRC2) | +6:04,7 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +6:12,3 |
13. | Grégoire Munster | M-Sport | +7:29,7 |
SEURANTA:
EK13 Las Palmas de Gran Canaria (1,80 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Elfyn Evans | Toyota | 1:33,3 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +0,1 |
3. | Thierry Neuville | Hyundai | +0,6 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | +0,6 |
5. | Nikolai Grjazin | Skoda (WRC2) | +0,6 |
6. | Alejandro Cachón | Toyota (WRC2) | +0,8 |
7. | Roberto Daprà | Skoda (WRC2) | +1,0 |
8. | Oliver Solberg | Toyota (WRC2) | +1,2 |
9. | Ott Tänak | Hyundai | +1,9 |
10. | Takamoto Katsuta | Toyota | +2,2 |
18. | Grégoire Munster | M-Sport | +4,2 |
21. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +5,1 |
25. | Joshua McErlean | M-Sport | +6,2 |
Klo 24.00: Ajaminen jatkuu aamulla kello 10.10 alkaen. Kisan päätöspäivänä sunnuntaina on ohjelmassa viisi pätkää.
Klo 23.09: Rovanperä taipuu Evansille 0,6 sekunnilla. Pohja-aikatehtailu katkeaa.
– Tosi hieno päivä. Huomenna vain jatketaan samalla lailla ja koetetaan tuoda paljon pisteitä, Rovanperä sanoo.
Suomalainen teki 12 peräkkäistä pohjaa kisan alusta lähtien, mutta 13:een hän ei yllä.
12 pohjaa kisan alusta lähtien sivuaa kuitenkin modernin ajan ennätystä. Samaan on yltänyt aiemmin kahdesti Sébastien Ogier.
Klo 23.07: Ogierille täpärä 0,1 sekunnin tappio Evansille. Sitten vuoroon Rovanperä.
– Tämänlaisella pätkällä on niin helppo tehdä typeriä virheitä, Ogier sanoo ja ei ole niukasta tappiosta Evansille moksiskaan.
Klo 23.05: Evans päivän päätöspätkän kärkeen 0,6 sekunnin erolla Neuvilleen.
– Vaikeaa. Vaikeaa, liukkaaksi pätkää kuvaava Evans sanoo.
Klo 23.03: Katsuta kolhii Toyotaansa aavistuksen seinään. Pahemmin ei käy. Takkiin Neuvillea vastaan tulee 1,6 sekuntia.
Katsuta kuittaa, ettei siinä ollut mitään suurempaa.
– Stadionilla on aika liukasta odotetusti, mutta se on ok.
Klo 23.01: Neuville iskee pätkän kärkeen 1,3 sekunnin turvin Tänakiin.
– Tämä on ainoa pätkä, jossa meillä oli mahdollisuuksia. Täytyi yrittää, hymyilevä ja ilahtunut belgialainen tuumailee.
Klo 22.59: Tänak tekee kärkiajan 2,3 sekunnin erolla Munsteriin.
– Hyvä päättää päivä. Tämä on ollut rankka päivä. Tällaisista vaikeista päivistä voi oppia.
Klo 22.56: Fourmaux toteaa joutuneensa käynnistämään moottorin uudelleen ja menettäneensä aikaa. Takkiin tulee yhdeksän sekunnin kymmenystä.
– Se on aina tällaista. Taistelemme pitkillä pätkillä ja menetämme aikaa. Sitten näin käy pienellä hetkellä.
Klo 22.55: Fourmaux'n auto sammuu hetkeksi. Hän menettää useita sekunteja. Meno kuitenkin sitten jatkuu.
1:00Adrien Fourmaux'n Hyundai sammuu yleisöpätkällä.
Klo 22.54: Munster on McErleania kaksi sekuntia nopeampi.
Klo 22.53: Munsterilla menee puolestaan heti pitkäksi, Ketomaa huomaa. Kuskit ovat olleet hivenen vaikeuksissa uudella pätkällä.
Klo 22.52: – On liukasta! On liukasta! selostaja Juho Kokko parahtaa, kun McErlean liusuu menemään koripallostadionilla.
Asiantuntija Jari Ketomaa tuumii pätkän olevan "yllättävän liukas".
Klo 22.50: Nyt on McErlean pikapätkällä ensimmäisenä vauhdissa.
Klo 22.48: Päivän päätöspätkän uusi starttiajankohta on Suomen aikaa 22.50. Ensimmäisenä sitä lähtee kaasuttelemaan McErlean.
Klo 22.38: Pätkän alku viivästyy ainakin hiukan. Kuljettajia on auton lavalla kyyditettävinä. Yleisölle tarjotaan show'ta.
Klo 22.35: Tämä erikoispätkä kaasutellaan koripallostadionilla. Lyhyellä erikoiskokeella on taitettavana tiukkoja shikaaneja.
Klo 22.28: Ajopäivää on enää lyhyen pätkän verran jäljellä. Voittamalla sen Rovanperästä tulisi ensimmäinen 13 erikoiskoetta kilpailun alusta lähtien putkeen vienyt kuljettaja MM-rallin modernilla aikakaudella. Nyt suomalainen sivuaa jo Sébastien Loebin ennätystä 12 pohjilla kisan alusta. Ranskalainen suurmestari ylsi temppuun kahdesti huippuvuosinaan.
Alla tuoreita haastatteluja:
2:03Pohja-aikatakoja Kalle Rovanperältä huomautus yleisöpätkälle: "Voi rikkoakin auton."
1:29Sébastien Ogier kehui Kalle Rovanperää – "Jahtaan yhä vain yhtä miestä."
0:44Juha Kankkunen kommentoi Sami Pajarin ulosajoa – lupaavat sanat huomiselle.
EK12 Tejeda–San Mateo 2 (23,30 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 12:52,9 |
2. | Elfyn Evans | Toyota | +4,8 |
3. | Sébastien Ogier | Toyota | +5,6 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +6,1 |
5. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +9,5 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +10,7 |
7. | Ott Tänak | Hyundai | +11,8 |
8. | Grégoire Munster | M-Sport | +23,5 |
9. | Oliver Solberg | Toyota (WRC2) | +30,3 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +32,2 |
Klo 20.50: Rovanperä on kärsinyt alasvaihto-ongelmasta, jota MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa avasi uusintakuvan kera:
– Tässä tulee Rovanperä koko ajan. Nyt ottaa kepistä kiinni. Työntää isompaa. Ja nyt mennään alaspäin. Keppi jää eteenpäin. Työntää eteenpäin uudestaan, ja veti sitten vasta taaksepäin, eli keppi jäi etuasentoon totaalisesti siinä. Tuo on todella ärsyttävä tunne, kun tulet pätkää läpi ja joudut miettimään, tuleeko se.
– Tässä vedetään ensin taaksepäin isompi vaihde. Nyt tullaan jarrutukseen, keppi jäi eteen, ja hän otti uudestaan käden kiinni.
– Vaihde ei saattanut mennä päälle ollenkaan, tai jäi puoleen väliin. Siinä voi olla ulosajokin mahdollista. Tuolla puhutaan niin marginaalisista asioista. Käsittämätöntä, että Rovanperä handlaa tuon noin mielettömän hyvin, eikä anna millään lailla sen nousta... Moni kuljettaja alkaisi miettiä sitä ja sanoisi, että ei toimi alasvaihto autossa.
– Hän on kerran maininnut sen päivässä. On ihmeellistä, että sitä ei ole saatu kuntoon sitä vielä tässä ajassa, kun se on aamulla jo ekan kerran vaivannut Rovanperää. Nyt se on iltahuollossa Toyotan pakko laittaa kuntoon. Joutuvat todennäköisesti vaihdelaatikon vaihtamaan. Eivät ole ehkä päivähuollossa halunneet sitä riskiä ottaa, että menisi pitkäksi.
– Hienoa työtä, että pystyy tuon ongelmankin kanssa tekemään tuollaista tulosta. Käsittämätön kaveri.
1:42Jari Ketomaa analysoi kuvamateriaalin kera Kalle Rovanperän ongelman: "Siinä voi olla ulosajokin mahdollista."
Klo 20.41: Pajari ajoi ennen rysäytystään komeaa vauhtia. Hänen 20 kilometrin väliaikansa oli toiseksi nopein, 2,3 sekuntia Rovanperästä. Mutta sitten päättyi suomalaisen pätkä, viimeisen maalia edeltäneen väliajan jälkeen.
Klo 20.38: Rovanperä tekee pohja-ajan 12/12 ja sivuaa Loebin ennätystä MM-rallin alusta tehdyissä pohjissa. Suomalainen on 4,8 sekuntia nopeampi kuin pätkän kakkosnoteerauksen kellottanut Evans.
Rovanperä sanoo todella nauttineensa pätkästä.
– On kyllä ollut mahtava päivä tähän asti. Yritetään selvittää vielä tuo yleisöpyöritys kunnialla illalla. Siellä ei hirveästi yritetä, mutta ajetaan se varmasti läpi.
Klo 20.36: Pajari oli pätkän viime kilometreillä, kun hän jäi matkalle.
Ogier häviää Evansille 0,8 sekunnilla.
Ogier sanoo Pajarin tilanteen olevan sääli, mutta jatkaa, että "yritetään tuoda muut neljä autoa loppuun".
Klo 20.34: Evansille toistaiseksi nopein noteeraus 1,3 sekunnin erolla Katsutaan. Rovanperä on kuitenkin jälleen väliajoissa kärkivauhdissa.
Klo 20.29: Katastrofaalinen virhe: Pajari rysäyttää liian kovalla vauhdilla kaiteeseen vasemmalle kääntyvällä tieosuudella. Eturengas hajoaa. Suomalaiskuljettaja on pysähtynyt matkalle. Kisa pilalla.
2:02Sami Pajari rysäyttää kaiteeseen – kisa pilalle.
Klo 20.26: Katsuta päihittää Fourmaux'n 3,4 sekunnilla. Pajari on kuitenkin ollut väliajoissa yli kolme sekuntia Katsutaa nopeampi.
Pätkän alku oli Katsutan mukaan "sotkuista". Monissa mutkissa oli vaikeaa.
– En ole tyytyväinen koko ajooni. Ei ollut niin helppoa. Tunne oli erilainen kuin muilla pätkillä, Katsuta sanoo.
Klo 20.24: Neuville häviää Fourmaux'lle 1,2 sekuntia. Neuville toteaa, että Hyundai-kuljettajien pienet erot osoittavat heidän kaikkien ajavan nopeasti, mutta autosta ei ole lähteä enempä.
Klo 20.21: Tänak jää tallikaveri Fourmaux'sta 2,3 sekuntia. Myös Neuville on väliajoissa Fourmaux'ta jäljessä.
Siinä missä Fourmaux juuri hehkutti pätkän nautinnollisuutta, Tänak ei haastattelijan yrityksestä huolimatta innostu erikoiskokeen ylistykseen.
Klo 20.17: Fourmaux kukistaa Munsterin tällä pätkällä 14 sekunnilla.
Klo 20.14: Munster alittaa ensimmäisenä pätkän maaliin ajaneen McErleanin ajan 8,7 sekunnilla. Muut matkalla olevat pääluokan kuskit ovat jälleen tulossa nopeammin.
Klo 20.00: Kalle Rovanperä on lähellä MM-rallin modernin ajan ennätystä. Eniten perättäisiä pohja-aikoja kisan alusta alkaen on porhaltanut Sébastien Loeb, joka on nasauttanut sillä lailla 12 kärkikellotusta kahteen eri otteeseen.
Korsikassa vuonna 2005 Loeb ajoi puolestaan pohjat kaikille osakilpailun 12 erikoiskokeelle. Tuo on ainoa kerta, kun yksi kuljettaja vie kisan kaikki pätkät nimiinsä.
Loeb ylsi 12 perättäiseen pohjaan kisan alusta lähtien myös Saksassa 2008.
Rovanperä jahtaa nyt pohja-aikaa 12/12 tähän Korsikan osakilpailuun.
Pätkällä on taas ensin kaasuttelemassa McErlean.
EK11 Arucas–Firgas–Teror 2 (13,75 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 7:41,3 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +2,0 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +2,1 |
4. | Sami Pajari | Toyota | +2,9 |
5. | Takamoto Katsuta | Toyota | +3,5 |
6. | Thierry Neuville | Hyundai | +4,4 |
7. | Ott Tänak | Hyundai | +5,2 |
8. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +7,9 |
9. | Joshua McErlean | M-Sport | +18,0 |
10. | Yohan Rossel | Citroen (WRC2) | +19,2 |
55. | Grégoire Munster | M-Sport | +3:25,0 |
Klo 19.23: Arvatkaapa, kuka tekee erikoiskoepohjat. Kalle Rovanperä Suomesta. Hän pystyy lopussa kiristämään entisestään ja lyö Ogierin 2,0 sekunnilla.
Pohja-aika 11/11. Rovanperä toteaa uusien pohjien olevan "hyvä uutinen".
– Emme pysty olemaan usein tällaisessa asemassa, että ne tulevat näin helposti, mutta nautin nyt paljon.
– Tuntui tosi hyvältä. Nyt tuntuu ajokin kivalta, tälläkin pätkällä. Aamulla oli vaikeaa, mutta nyt kaikki toimii. Kaikki hyvin.
Klo 19.20: Ja nyt nopein rykäisy Ogierin hyppysiin. Eroa Evansiin 0,1 sekuntia.
Ogier kysyy heti, kuka on ollut toistaiseksi nopein. Kun hänelle kerrotaan, että hän, mutta tallikaveri on tulossa, hän heittää, että sitä ei tarvitse edes sanoa.
Rovanperän tykitykseen on jo totuttu. Nyt on pohja-aika 11/11 hakusessa.
Rovanperä on ollut väliajoissa Ogieria edellä, mutta 9,8 kilometrissä eroa on suomalaisen eduksi vain 0,4 sekuntia, joten lopussakin saa vetää lujaa.
Klo 19.18: Kärkiaika vaihtaa jälleen omistajaansa. Nyt se menee Evansin haltuun, 0,8 sekunnin erolla Pajariin.
Evans raportoi, että sadetta tihkutti vähän. Häntä ei kuitenkaan sanojensa perusteella suuremmin jännitä, vaan hän uskoo, että tilanne eteenpäin olisi ok.
Klo 19.15: Pajari onnistuu peittoamaan Katsutan 0,6 sekunnilla ja kampeaa toistaiseksi pätkän kärkiaikaan.
– Ihan makea pätkä. Ajetaan ehkä kisan nopeimpia pätkiä jopa. Kyllä siellä on silti jotain mutkia välissä. Ihan jees. On hyvä fiilis auton kanssa, ja tulee ilman mitään puristamista.
Klo 19.14: Pätkällä ripottelee nyt aavistuksen vettä.
Klo 19.12: Katsutalle kärkiaika 0,9 sekunnin erolla Neuvilleen.
– Vaikka olin vaikeuksissa euilen, tämä pätkä oli hyvin mukava, joten ei ole väliä, onko ongelmia vai ei. Oli ehkä vaikea hyökätä, mutta en halua tehdä mitään ylimääräistä. Olen aika tyytyväinen siihen, missä olemme nyt. Yritän keskittyä pieniin askeliin eteenpäin.
Klo 19.08: Neuville kärkiaikaan. Hän päihittää ennen häntä pätkän maaliin tulleen Tänakin 0,8 sekunnilla ja Fourmaux'n 3,5 sekunnilla.
MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa huomioi, miten vaikeasti ajettava Neuvillen Hyundai on.
– Hurjan näköistä. Sääliksi käy Thierry Neuvillea. Yllättävän kovaa tulee Neuville verrattuna Tänakiin tuolla autolla. Tänakin autosta ei nähty paljon sisäkuvaa, mutta kyllä se rauhallisemmin käyttäytyi kuin Neuvillen läpi. Tämä on kyllä melkoista paimentamista koko matkan läpi.
Neuville sanoo tekevänsä maksimin, mihin hän tällä hetkellä menopelillään pystyy.
– Yritin nauttia tästä, mutta tunne ei ole vieläkään paras.
Klo 19.03: Fourmaux lyö toistaiseksi nopeimman ajan, 10,1 sekuntia McErleania ripeämmin. Munster häviää Fourmaux'lle 3.17,1 minuuttia.
Fourmaux kysyy ensin, ovatko Munster ja hänen kartanlukijansa Louis Louka ok. Hänelle kerrotaan, että nämä ovat hänen takanaan.
Fourmaux raportoi menettäneensä vähän aikaa ohitettuaan Munsterin spinnauspaikan.
Munster puolestaan sanoo, että "on tyhmää tehdä tällainen virhe". Hän sanoo olleensa liian optimistinen jarrutuksessa, mutta näin voi tapahtua, kun yrittää hyökätä, kun auto ei toimi hyvin.
– Kiitos katsojalle, joka auttoi meidät pois.
3:30Grégoire Munster ajoi ulos – Ford oli minuutteja jumissa.
Klo 18.58: McErlean ajoi jo maaliin. Munsterilla tuhrautui ulosajoonsa kolmisen minuuttia ennen kuin hän pääsi taas paahtamaan. Fourmaux ohitti hänet.
Klo 18.56: Munster pääsee taas liikkeelle.
Klo 18.53: Munster ajaa ulos. Hän paahtaa mutkaan liian kovaa ja jarruttaa liian myöhään. Ford on jumissa pusikon juuressa.
Klo 18.49: Yhdettätoista erikoiskoetta viedään. McErlean avaa jälleen pelin.
EK10 Moya–Galdar 2 (24,09 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 14:23,8 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +1,2 |
3. | Sami Pajari | Toyota | +5,5 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +6,7 |
5. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +8,0 |
6. | Elfyn Evans | Toyota | +8,8 |
7. | Thierry Neuville | Hyundai | +12,6 |
8. | Ott Tänak | Hyundai | +17,2 |
9. | Grégoire Munster | M-Sport | +21,2 |
10. | Yohan Rossel | Citroen (WRC2) | +31,6 |
11. | Joshua McErlean | M-Sport | +32,1 |
Klo 17.47: 10/10. Kalle Rovanperä on tehnyt jälleen pohja-ajan. Eroa Ogieriin tulee lopulta 1,2 sekuntia.
– Hallitsen tilannetta täysin. Tiedän, että "Seb" jahtaa, joten olen aika iloinen.
Rovanperä kertoo, että hänellä oli kuitenkin ongelmaa ääniyhteyden kanssa. Toisinaan se katkeili.
2:01Kalle Rovanperä jatkaa dominointiaan – "Kymppi täyteen."
Klo 17.44: Ogier peittoaa Pajarin 4,3 sekunnilla ja iskee pätkän kärkipaikalle. Rovanperä on kuitenkin luukuttamassa pohjia: hän on 20 kilometrissä 1,9 sekuntia ranskalaista nopeampi.
Kun Ogierille kerrotaan Rovanperän paremmasta viimeisimmästä väliajasta, hän nasauttaa osuvan kommentin.
– Mikä yllätys, Ogier sanoo ja nauraa.
– Tämä oli hyvä pätkä minulle. Olen iloinen autoon. Paranee.
Ogier veistelee odottavansa päivän viimeistä pätkää, jolla hän iskisi.
Klo 17.42: Evans häviää Pajarille 3,3 sekunnilla. Hän sanoo yrittäneensä olla hiukan varovainen renkaiden kanssa.
Klo 17.40: Rovanperällä on menossa pohja-aikataistelussa tiukille. Ogier oli 0,4 sekuntia edellä 12,5 kilometrin väliajassa, mutta 15 kilometrissä peli on kääntynyt Rovanperän eduksi 0,7 sekunnin turvin. Tulisiko se taas sieltä?
Klo 17.38: Kärkikellotus siirtyy tässä kohtaa Pajarin haltuun. Hän on Katsutaa 1,2 sekuntia vikkelämpi.
– Ihan hyvä. Oli parempi ajo mitä aamulla. Puhtaampi. Ei riskiä enempä, mutta harkituissa paikoissa pystyy ottamaan eroa. Ei ollut täydellinen, mutta parempaan päin.
Klo 17.35: Katsuta kahmaisee kärkiaikaan. Japanilainen lyö Fourmaux'n 1,3 sekunnilla.
Katsuta kertoo, että huollossa on tehty joitakin muutoksia. Hän ei nauttinut nyt niin paljon mitä aamulenkillä.
Klo 17.33: Myöskään Neuville ei yllä Fourmaux'n aikaan. Eroa 4,6 sekuntia ranskalaisen hyväksi.
Neuville avaa Kanarialla tarponeen Hyundain pelaavan poikkeuksellista peliä.
– Yritämme asioita, joita ei tavallisesti rallissa tehdä. Nyt on kuitenkin aika tehdä niin, joten miksei?
Klo 17.29: Tänak jää peräti 9,2 sekuntia tallikaveri Fourmaux'sta. Iso ero.
Tänak kertoi insinöörien "laittaneen jotain sisään", ja virolainen "toivoi jotain". Hyvin pätkä ei kuitenkaan mennyt.
Klo 17.27: Fourmaux on ollut Hyundai-kuskeista väliajoissa kärjessä. Hän tulee pätkän maaliin 13,2 sekuntia Fordin Munsteria nopeammin.
Fourmaux kertoo, että nyt iltapäivällä "tehdään hiukan testaamista".
– Yritämme jotain autoon. Tunne on ok, mutta auto on vähän laiskempi, joten meidän täytyy kompesoida sitä jollakin. Joissakin kohti tämä on kuitenkin positiivista.
Klo 17.24: Fordeista nopeampi on jälleen Munster, nyt 10,9 sekunnin erolla McErleaniin. Hyundait painavat väliajoissa huomattavasti kumpaakin nopeammin.
Klo 17.07: Rallin kymmenes pätkä käynnissä, Moya–Galdar kaasutellaan toiseen kertaan. Jatkaako Rovanperä täydellistä pohja-aikasarjaansa?
EK9 Tejeda–San Mateo 1 (23,30 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 12:57,8 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +8,4 |
3. | Takamoto Katsuta | Toyota | +8,6 |
4. | Elfyn Evans | Toyota | +8,9 |
5. | Sami Pajari | Toyota | +9,3 |
6. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +13,6 |
7. | Thierry Neuville | Hyundai | +17,1 |
8. | Ott Tänak | Hyundai | +24,1 |
9. | Grégoire Munster | M-Sport | +25,7 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +33,4 |
Klo 15.12: Jatkoksi vielä Hyundain ongelmia valaissut Neuville ja Evans, jota vain nauratti kysymys Rovanperän ylivoimasta:
0:42Elfyn Evans ei voinut kuin nauraa Kalle Rovanperälle – ”Se on jännittävää aina siihen asti.”
1:02Thierry Neuvillelta lisätietoa Hyundain ongelmasta: ”Olen jumissa sen kanssa.”
Klo 15.04: Kuljettajat ovat jo käyneet antamassa kommenttinsa päivähuollossa. Ensin suomalaiset Rovanperä ja Pajari:
1:43Kalle Rovanperä paljasti ylivoimansa kaavan: ”Pitää vain antaa tulla.”
1:44Sami Pajarin suunnitelma onnistui täydellisesti: ”Samoilla on pystynyt jatkamaan.”
Klo 13.45: Toyota ottaa tältäkin pätkältä viitoisvoiton. Kuvaavaa on, että Rovanperän jälkeen neljä muuta Toyotaa mahtuvat vain 0,9 sekunnin sisään.
Klo 13.38: Rovanperä on 8,4 sekuntia nopeampi kuin kukaan muu! Se on 0,36 sekuntia kilometrillä kovempaa kuin Ogier. Tätä kovempi veto nähtiin vain toisella pätkällä, kun Rovanperä jätti ranskalaistähteä 0,44 sekuntia kilometrillä.
– Tuntui todella hyvältä. Tämä pätkä oli eilisen kaltainen, enemmän ratamaista ja hyvää flow'ta. Ajaminen ja auto toimii. Myös nuotit ovat todella hyviä. Minä vain nautin. En edes puske, ja vauhti on hyvää, koska kaikki toimii yhdessä.
Haastattelua tekevä Julian Porter sanoo, ettei ehkä itse sanoisi muille kuljettajalle tätä, sillä nämä luovuttaisivat.
– Olen monesti sanonut, että tällaisella tiellä kyse ei ole puskemisesta vaan siitä, että saa hyvän flow'n, Rovanperä vastaa.
Klo 13.36: Ogier on 0,2 sekuntia nopeampi kuin Katsuta, mutta Rovanperä tulee perässä melkein kuusi sekuntia kovempaa!
– Sillä ei ole enää väliä. Olemme jo liian kaukana. Olin tyytyväinen autoon. En pystynyt sitoutumaan riittävästi nopealla osuudella. Siellä on iso jyrkänne toisella puolella, ja minä olen jo vähän liian vanha sellaiseen, Ogier, 41, murjaisi pätkän maalissa.
Klo 13.33: Evans jää Katsutasta 0,3 sekuntia. Samalla Rovanperä tulee 12,5 kilometrissä 4,1 sekuntia kovempaa kuin kukaan muu.
Klo 13.31: Rovanperä on 7,5 kilometrissä selkeästi nopein.
Klo 13.30: Katsuta on nopeampi kuin Fourmaux, ja Pajari jää japanilaisesta 0,7 sekuntia.
– Osa paikoista tuli liian varovasti. Oli pItkä pätkä ja kuumat olosuhteet, eli täytyy hallita rengasta. Ei kovin helppoa, mutta ei se huonosti mennyt.
Klo 13.24: Neuville jää Fourmaux'sta 3,5 sekuntia.
– Tuntuma oli todella huono. En voi tehdä enempää. Olen ihan äärirajoilla. Minulla ei ole muunlaisia tasauspyörästöjä käytössä tälle viikonlopulle. Olen jumissa sen kanssa, mitä minulla on. Olen testannut kaiken mahdollisen säätöjen puolesta.
MTV Urheilun asiantuntjia Riku Tahko avaa tätä kommenttia:
– Nyt sanoi ääneen sen, mistä ongelma johtuu ja mitä on spekuloitu. Lukoista ja niiden rampeista homma on kiinni. On pitänyt valita tietyt rampit, joilla ajaa. Hän viittasi ilmeisesti siihen, että Fourmaux'lla on eri. Niitä ei saa vaihtaa, ja muuta ei pysty tekemään. Sieltä voimansiirron puolelta se balanssin vaikeus tulee.
Klo 13.21: Tänakille 10,5 sekuntia takkiin Fourmaux'lta.
– Huonompaa kuin eilen. Jos se oli eilen huonoa, en tiedä, miten kuvailla tätä päivää.
Klo 13.18: Fourmaux ensimmäisenä kärkikuljettajana maalissa. Hän on luonnollisesti Munsteria ja McErleania nopeampi, ja myös Tänak on jäämässä selvästi. Neuville hieman vähemmän.
– Turhauttavaa mutta nautinollista. Edellä ajavat ovat puskeneet toden teolla. Ajolinjat olivat ihan hullut.
Klo 13.10: M-Sportin ja Hyundain kuljettajat liikkeellä. Ensimmäisen kolmanneksen perusteella Fourmaux jättämässä ainakin Tänakia selvästi.
Klo 12.58: Aamupäivän viimeinen pätkä käyntiin.
EK8 Arucas–Firgas–Teror 1 (13,75 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 7:46,2 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +0,7 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +0,8 |
4. | Sami Pajari | Toyota | +1,2 |
5. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +3,7 |
6. | Takamoto Katsuta | Toyota | +4,0 |
7. | Thierry Neuville | Hyundai | +4,2 |
8. | Ott Tänak | Hyundai | +5,1 |
9. | Grégoire Munster | M-Sport | +12,3 |
10. | Joshua McErlean | M-Sport | +15,5 |
Klo 12.38: Edellisen kerran yksi ja sama kuljettaja on tehnyt pohja-ajan MM-rallin kahdeksalle ensimmäiselle erikoiskokeelle lokakuussa 2008 Korsikalla, kun Sébastien Loeb oli nopein 11 ensimmäisellä erikoiskokeella.
Loeb on siis ainoa kuljetaja, joka on voittanut yhdessä MM-rallissa kaikki pätkät. Tämä tapahtui Korsikalla 2005, kun Loeb ajoi 12 pohja-aikaa 12 pätkälle.
Klo 12.23: Rovanperälle kahdeksas peräkkäinen pohja-aika! Hän on 0,7 sekuntia nopeampi kuin Ogier oltuaan neljä kilometriä ennen maalia sekunnin perässä. Olisiko se Ogierin virhe sattunut pätkän loppupäässä.
– Hieno pätkä. Aika paljon pidonvaihteluita, joten en ottanut riskejä. Lopussa flow oli todella hyvä.
Klo 12.21: Ogier tulee vielä kymmenyksen Evansia kovempaa.
– Hieno pätkä. Aika paljon pitoa. Yksi mutka yllätti meidät. Siinä oli soraa tai jotain. Auto aliohjasi. Menetimme vähän aikaa.
Klo 12.18: Evans nipistää lopussa Pajarin edelle 0,4 sekunnin erolla. Hänkin kertoo tienpinnan vaihteluista.
Klo 12.14: Pajarilta mainio veto! Hän on 2,5 sekuntia nopeampi kuin Fourmaux.
– Todella hieno pätkä. Nautin suuresti. Joitain pidonvaihteluita siellä oli, mutta ei mitään isoja yllätyksiä.
Klo 12.10: Katsutakin jää Fourmaux'n noteerauksesta. Pajari puolestaan joitain kymmenyksiä edellä väliajoissa. Rovanperä lähtee klo 12.15.
Klo 12.08: Neuvillelle tappiota Fourmaux'hon vain 0,5 sekuntia.
Klo 12.05: Tänak jää Fourmaux'sta 1,4 sekuntia.
Klo 12.02: Fourmaux pätkän maalissa. Tänak ja Neuville ovat taas perässä väliajoissa.
– Yritän pysyä lähtellä Takaa ja Samia. Ero on aika iso, mutta täytyy vain yrittää. Teen parhaani. Tasapaino on hyvä, kun pitoa on paljon, mutta sileällä asfaltilla on vaikeaa.
Klo 11.54: Fourmaux ensimmäisenä Hyundai-kuljettajana baanalle.
Klo 11.48: Ja päivä jatkuu. McErlean taas ensimmäisenä liikkeelle.
EK7 Moya–Galdar 1 (24,09 km)
sija: | kuljettaja: | talli: | aika/ero: |
1. | Kalle Rovanperä | Toyota | 14:29,6 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | +1,0 |
3. | Elfyn Evans | Toyota | +6,9 |
4. | Takamoto Katsuta | Toyota | +7,4 |
5. | Adrien Fourmaux | Hyundai | +7,6 |
6. | Sami Pajari | Toyota | +11,1 |
7. | Thierry Neuville | Hyundai | +12,9 |
8. | Ott Tänak | Hyundai | +18,5 |
9. | Grégoire Munster | M-Sport | +27,3 |
10. | Alejandro Cachón | Toyota (WRC2) | +34,5 |
17. | Joshua McErlean | M-Sport | +39,3 |
Klo 10.48: Rovanperälle 1,0 sekunnin pohjat! Tallikaveri Ogier on tälläkin pätkällä toiseksi nopein. Se on seitsemäs peräkkäinen pohja-aika seitsemällä ensimmäisellä erikoiskokeella. Tällaista rallin aloitusta ei ole nähty kertaakaan aiemmin 2020-luvulla.
– Tämä oli viikonlopun karmein pätkä. Olen tyytyväinen aikaa. Alaspäin vaihtaminen ei aina toimi. Vähän menee flow siinä.
Rovanperä täsmentää vielä, että vaihdeongelma ei ole huolestuttava.
Klo 10.42: Evans alittaa Katsutan ajan 0,5 sekunnilla.
Klo 10.39: Pajari jää Katsutan pohjista 3,7 sekuntia. Kokonaistilanteessa Pajari vielä 7,0 sekuntia edellä.
– Ihan ok veto. Todella puhtaasti tuli. Olin vähän varovainen joissain paikoissa. Toiselle vedolle on parannettavaa. Todella ok tuntuma ja turvallinen vauhti.
Klo 10.36: Katsuta tulee 0,2 sekunnilla Fourmaux'n ajan alle.
Klo 10.33: Neuville jää Fourmaux'sta 5,3 sekuntia.
– Alku tuli hyvin. Sen jälkeen se oli taistelua. En voi tehdä paljoakaan. Meillä kaikilla on täysin erilaiset säädöt. Säädöillä ei ole mitään väliä. Emme vain tajua.
Uskomattoman vaikeaa on Hyundai-leirissä.
Klo 10.30: Tänak kertoo tehneensä eilisen jälkeen pieniä muutoksia autoon, mutta:
– Tilanne on jopa huonompi kuin eilen.
Hän jää 10,9 sekuntia Fourmaux'sta.
Klo 10.26: Katsuta tällä hetkellä nopein kuljettaja pätkällä. Pajari viidessä kilometrissä 3,5 sekuntia perässä.
Klo 10.20: McErlean pätkän maalissa. Pajari saadaan seuraavana liikkeelle. Pätkällä olevista Hyundai-kuskeista nopeinta vauhtia pitää tällä hetkellä Fourmaux.
Klo 10.05: Päivä käyntiin! McErlean ensimmäisenä liikkeelle. Pajarin lähtöaika 10.23, Rovanperän 10.32.
Klo 9.55: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan seuraamaan rallin toista ajopäivää, joka on samalla päivistä kaikkein pisin. Lähtökohdat ovat suomalaisittain sikäli herkulliset, että Rovanperä johtaa kisaa kuuden pohja-ajan myötä ylivoimaisesti ja Pajarikin on komeasti neljäntenä.
Toyotalla siis avauspäivän jälkeen peräti viitoisjohto, kun Hyundai-kuljettajat olivat perjantaina isoissa ongelmissa autojensa tasapainon ja pidon kanssa.