Vaikka perheiden varallisuuserot eivät lyö silmille suomalaisessa koulumaailmassa, se ei silti tarkoita, etteikö köyhyys olisi esillä kouluissakin. Nykykouluissa perheiden erilaiset taustat näkyvät esimerkiksi kouluvälineiden kohdalla. Samoin harrastustoiminta eriarvoistaa lapsia ja nuoria.
– Opettaja yleensä törmää köyhyyteen nimenomaan työvälineiden kohdalla. Meidänkin lukio digitalisoituu ja jokaisella lukiolaisella on suotavaa olla läppäri. Toki koulu avustaa, jos perheellä ei ole varaa, mutta tässä tulee esille näitä eroja, kertoo vantaalaiskoulun opettaja Pekka Peura.
Opettaja Peuran mukaan myös lukiossa käytettävät oppikirjat ja niiden hankkiminen jaottelevat perheitä eri asemaan. Samanlaisia kokemuksia on myös Espoossa.
– Laitteiden lisäksi pääkaupunkiseudulla varallisuuserot näkyvät myös siinä, kun lukiosta lähdetään eteenpäin. Jotkut voivat maksaa useamman tuhannen euron valmennuskursseja, toisilla tähän ei ole varaa. Kyllä tämä on eriarvoistava tekijä, ja varallisuuserot ovat vain kasvamaan päin, arvioi espoolaislukion rehtori Harri Rinta-aho.
Rinta-aho korostaa kuitenkin, että useimmiten nuoret käyttäytyvät kunnioittavasti toisia kohtaan.
– Opiskelijamaailmassa, ja nuoret ylipäätään käyttäytyvät aika vastuullisesti ja viisaasti. Ei suomalaisessa opiskelukulttuurissa ole tapana isotella millään varallisuudella, arvioi Rinta-aho.


