Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ei jarruja! Merivartioston omalaatuinen kulkupeli kiihtyy huimaan vauhtiin – yli 11-metrinen alus kiitää kaikissa oloissa

1:27Merivartioaseman ilmatyynyalus kulkee pinnalla kuin pinnalla
Julkaistu 24.03.2018 19:55
Toimittajan kuva
Alec Neihum

alec.neihum@mtv.fi

Jäät ovat jo heikkenemään päin, ja uhkarohkeat kulkijat tuottavat pelastustehtäviä ympäri maan. Kun jääpeite estää veneilyn, kiitää merivartiosto paikalle omalaatuisella kulkupelillä – ilmatyynyaluksella.

Reippaat 11 metriä pitkä ja 4 metriä leveä alus kulkee ilmatyynyn päällä leijaillen. Aluksessa on kaksi potkuria, joista toinen täyttää ilmatyynyä ja toinen työntää alusta eteenpäin.

Ilmatyynyaluksen pohjassa ei ole juuri lainkaan kitkaa, joten alus liukuu etenkin jäällä huimaa vauhtia. Toisaalta jarrut uupuvat kokonaan, ja pysähtyminen onnistuukin vain lopettamalla kaasuttaminen hyvissä ajoin. Kitkattomuus saa aikaan myös sen, että tuuli vie alusta helposti minne tahtoo. Alusta ajettaessa keula osoittaakin usein aivan muualle kuin menosuuntaan.

Alus on Helsingin merivartioaseman pääasiallinen kulkuneuvo talven ja kelirikon aikana. Valtaisa etu tulee ennen kaikkea monipuolisuudesta. Ilmatyynyalusta voidaan ajaa avomerellä, jäällä, kiinteällä maalla ja tarvittaessa vaikka suolla tai aavikollakin.

Ilmatyynyaluksen ohjaaja
Ilmatyynyaluksen ohjaaminen on tarkkaa tasapainoilua. Tuuli on otettava jatkuvasti huomioon, eikä jarruja ole lainkaan.Mediahub Helsinki Oy

"Loistava peli"

Helsingin merivartioaseman päällikkö Patrik Liljekvist kehuu aluksen monikäyttöisyyttä.

– Tämä on ihan loistava peli tähän vuodenaikaan, kun on sekä paksua että heikkoa jäätä ja välillä avovettä, kun tämä kulkee ihan millä pinnoilla vaan. Kun on tasainen alusta, pääsee eteenpäin, Liljekvist ylistää.

Kulkuneuvolla liikutaan pääasiassa kahden tai kolmen henkilön partioajossa. Mahdollisia pelastettavia ihmisiä alukseen mahtuu suurin piirtein seitsemän kappaletta.

Ilmatyynyalus lumiKelirikko-olosuhteissa ilmatyynyalus saattaa usein olla ainoa mahdollinen kulkuväline.Mediahub Helsinki Oy

Merivartiosto hyödyntää ilmatyynyalusta rajavalvontaan, kaluston ja ihmisten siirtoihin, etsintöihin sekä meripelastustehtäviin.

– Tähän vuoden aikaan yleisin meripelastustehtävä on se, että ihminen on mennyt jään läpi. Käydään sitten pelastamassa tai etsimässä. Ajamme myös sairaskuljetuksia saarista, mereltä tai jäältä, Liljekvist luettelee.

Tottumattoman kulkijan on oltava tarkkana alueella, jossa ilmatyynyalus on liikkunut. Alus heikentää huomattavasti jäätä, jonka päältä se kulkee.

– Jos jäällä kulkiessaan näkee noin neljä metriä leveän laahausjäljen, ei sen päälle pidä lähteä kävelemään, vaikka jää olisikin muuten vahvaa, Liljekvist muistuttaa.

Puolustusvoimat romutti aluksensa

Rajavartiolaitos, jonka alaisuuteen Suomenlahden merivartiosto kuuluu, otti englantilaisvalmisteiset ilmatyynyalukset käyttöön 1990-luvulla.  Helsingin merivartioaseman aluksen käyttöikä on tulossa tiensä päähän muutaman vuoden sisällä.

Ensimmäiset toimenpiteet aluksen uusimiseksi on Liljekvistin mukaan jo tehty.

Ilmatyynyaluksia on hyödynnetty myös sotilaskäytössä, ja esimerkiksi Neuvostoliiton merijalkaväen kalustoon kuului aikanaan runsaasti tykeillä varusteltuja ilmatyynyaluksia.

Suomen puolustusvoimat romutti oman Tuuli-ilmatyynyaluksensa vuonna 2014 pitkän käyttämättömyyden jälkeen.

Aluksia myydään myös yksityiskäyttöön, ja ilmatyynyaluksia onkin liikennöity muun muassa taksipalveluna saaristossa. Virolaisyhtiö Sea Wolf Express on suunnitellut aloittavansa ilmatyynyalusliikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä tänä vuonna.

Esimerkiksi Isossa-Britanniassa ilmatyynyaluksilla puolestaan ajetaan kilpaa niin vesistöissä kuin maanpinnallakin.

Lisää aiheesta:

Näin Olli pelastaa henkiä jäistä ja metsästä – katso vaikuttava video pintapelastajan työstäJäärataa tehnyt työkone upposi hyiseen veteen Tampereella – ratamestari Pekka, 70, kertoo pelastumisestaanUrho Kekkosen mukaan nimetty jäänmurtaja irtautui satamasta – tältä näyttää, kun 21 000 hevosvoiman kansallisaarre lähetetään matkaan MTV:n toimittaja testasi laivasimulaattoria – tällaista on ohjata autolauttaa samassa kapeikossa, jossa Amorella ajoi karilleRajavartiolaitos testaa miehittämätöntä kahdeksanmetristä ilma-alusta, MTV Uutiset seurasi pärinää Kirkkonummella – katso huikea video yläilmoista!Komentaja rannikkolaivastosta paljastaa: Näin Baltic Princessiltä tippuneen salolaismiehen jäljille päästiin – käytössä oli miinantorjuntaan erikoistuneita huippuvälineitä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 23:43
    Kotimaa

    Takaa-ajotilanne johti sivullisen kuolemaan Laitilassa – poliisi etsii paennutta autoilijaa

  • 23:36
    Kadonneet

    Kempeleellä kateissa mies – poliisi pyytää havaintoja

  • 22:32
    Opiskelu

    "Maailman onnellisin opiskelija" – Oulun yliopistossa ainutlaatuista kurssitarjontaa

  • 20:00
    MTV Uutisextra

    Katso video: Mitä mieltä "Kanki" Kaikkonen on kansanedustajien tosi-tv-osallistumisista ja lempinimestään?

  • 19:28
    Kulttuuri

    Stefan Bremerin ikonisia kuvia Helsingin yöstä nyt esillä