Mainos

Ei enää pelkkää viinaa ja nuuskaa – näin suomalaiset shoppaavat Virossa

Shoppailuturismi on siirtynyt Tallinnan vanhastakaupungista kohti suuria keskuksia. Suomalainen ostaa Virosta erikoismerkkejä ja muun muassa kenkiä. 

Shoppailumatka Viroon tuo usein mieleen viini- ja oluttonkat. Suomalaiset ovat kuitenkin löytäneet myös Tallinnan muut puolet – tyylikkäät kauppakeskukset ja putiikit.

– Yleisesti sanottuna suomalaiset luulevat, että Virossa on enemmän kauppamerkkejä. Voi olla, että meillä on enemmän pieniä yrittäjiä, jotka ottavat riskejä ja tuovat brändejä Viroon. Nykyään meillä on kova kilpailutilanne. Uusia kauppakeskuksia tulee kuin sieniä sateella. Suuret kilpailevat keskenään, Cityconin Viron kaupallinen johtaja Mati Pops kertoo.

Citycon omistaa suuria kauppakeskuksia esimerkiksi Virossa. Cityconin edustajan mukaan kauppakeskuksessa huomaa, koska suomalaisilla on vapaapäivä tai kouluissa loma: jos lomaa ei ole, suomalaisten puhe ei kaiu käytävillä.

– Suomalainen turismi on meille hyvä ja tukee kauppakeskuksia. Erittäin hyvin se tukee ravintolamaailmaa. Venäläinen turismi on pudonnut, sitä on melko vähän, Pops kuvaa.

Shoppailuturismi on myös siirtynyt Tallinnan vanhastakaupungista kohti suuria keskuksia.

– Vanhassakaupungissa on muutamia liikkeitä erikseen, Burberry, Nude, Armani, Hugo Boss. Kuinka hyvin heillä menee? Se on hyvä kysymys. Liikkeet ovat siellä, missä turistit kulkevat, Pops sanoo.

– Muuten kaupan maailma pyörii Virossa näin: tammikuussa on alennuksia, kesällä on alennuksia, muuten myydään täyshinnalla.

Tiesitkö?

Virossa on suurta muotitapahtumaa, keväällä ERKI Moeshow, jossa niin sanotut "luovat ja hullut taideideat", ja syksyllä perinteisempi ja klassinen Tallinn Fashion Week.

Franchising-brändit pitävät Viroa ja Suomea erilaisina markkina-alueina. Brändit vaeltavat Latvian ja Liettuan läpi Viroon, jota pidetään nuorena ja avoimena.

– Jos verrataan markkinaa, Tallinna on niin pieni verrattuna Helsinkiin. Virossa on enemmän franchising-yrittäjiä. Yksi syy on se, että tähän on helpompaa tulla. Suomen markkinoille meneminen on vaikeampaa, Pops sanoo.

"Hipsterikulttuuri" nousee myös Virossa koko ajan ja niin sanotut hipster-markkinat kasvavat koko ajan. Kirpputorit ja käytetyn tavaran kauppa kukoistavat, ja kauppakeskusten lisäksi Tallinnasta löytyy myös uusia, trenditietoiselle suunnattuja alueita.

– Kalamajan alue on mielenkiintoinen, vähän hipsterialue. Taidetta ja kulttuuria. Se oli täysi ghetto, historiassa se on ollut työläisalue, vain tehtaita ja satama vieressä. Nyt se on laitettu kuntoon, Pops kuvaa.

Samanlainen uuden tulemisen keskus on Uus Maailm, josta löytyy pieniä antiikkikauppoja ja käytettyjen vaatteiden liikkeitä.

Suomesta puuttuvat merkit turistien suosiossa 

Popsin mukaan kauppakeskuksissa suomalaisten lemmikkiliikkeitä ovat merkit, joita Suomesta ei saa. Suomalainen ostaa Virosta muun muassa kenkiä.

Turistien suosiossa ovat esimerkiksi Ivo Nikkolo, Marks&Spencer sekä New Yorker. Vaikka Tallinnasta löytyy myös luksusmerkkejä, Pops ei usko, että niiden hakeminen Virosta Suomen sijaan tulisi halvemmaksi. 

House ja Cropptown, lyhemmin siis Cropp, ovat nuorten suosikkeja. Virossa on myös Suomesta tuttuja ketjuja, kuten Prisma, Seppälä ja H&M.

Viron shoppailutrendejä

  • Ulkonäön merkitys korostuu
  • Shoppailuturismi: turistit tulevat nimenomaan ostoksille
  • Alet ja kampanjat ovat hyvin suosittuja
  • Boutiqueliikkeet - turisteille, shoppaajalle, jolla on korkea tulotaso, ja niin sanotuille snobeille
  • Uutuutena second-hand -liikkeiden kasvu, hipstereiden suosiossa

Urheiluvaatetus on nouseva trendi Virossa. Suomessa on urheiluvaatteille erillisiä liikkeitä, mutta Virossa urheiluvaatteet ovat casual-trendi: urheiluvaatetta ostetaan arkikäyttöön.

Erikoista kyllä, Virossa on vain yksi muotiin keskittynyt lehti, Mood. Muut ovat naistenlehtiä, joissa käsitellään muodin ohella muita aiheita. Hello!-lehti käväisi Viron markkinoilla, mutta poistui hetken kuluttua.

– Verrattuna Suomeen meillä ei varmasti ole oikein mitään (muotilehtiä), Pops naurahtaa.

"Vanhastakaupungista uskaltaa myös poistua"

Kaikkea ei Virostakaan löydy. Virossa ei ole esimerkiksi Stabucksia, Ikeaa tai Victoria’s Secretin liikettä. Popsin mukaan jo kivijalkakauppaa pitävä MaxMara tutkii mahdollisuutta edustaa kauppakeskuksissa.

– Laatumerkit katsovat kauppakeskusten suuntaan, koska elämä on nykyään kauppakeskuksissa. Suomessa on street retailia aika paljon, Virossa vähän, lähinnä keskikaupungin ja Vanhankaupungin ympäristössä, Pops sanoo.

Historiallisesti matka Viroon on tarkoittanut villiä viinarallia. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Nykyään suomalaisturistit tulevat Tallinnaan päiväreissulle nimenomaan shoppailemaan ja käymään esimerkiksi eläintarhassa.

– Suurin osa suomalaisista tuntee jo hyvin Vanhankaupungin karaokebaarit ja muut jutut. Vanhastakaupungista uskaltaa myös poistua. Eläintarhassamme on kolme norsua, se on se suuri ero! Helsinkiin ei ole vielä saatu norsua.

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.