Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Eeva Lehtimäen kommentti: Pitääkö olla huolissaan vai kauhuissaan? Syksyn ensimmäiset isot yt-uutiset ovat myrkkyä hallitukselle

12:00Kenelle Finnair aikoo antaa potkut? Toimitusjohtaja Topi Manner haastattelussaFinnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoo yhtiön massiivisista yt-neuvotteluista.
Julkaistu 26.08.2020 18:33
Toimittajan kuva

Eeva Lehtimäki

EevaLehtimaki

Synkkiä talousuutisia on ehditty odottaa, viimeistään loppuvuodesta, jos suomalaisten vientiyritysten tilauskirjat alkavat ammottaa tyhjyyttään. Seesteisempi koronashokin jälkeinen kesä sai äkkilopun jo eilen ja tänään, kun kaksi ikonista suomalaisyritystä ilmoitti mittavista yt-neuvotteluista ja säästöpaineista, kirjoittaa MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki. 

Finnair aikoo vähentää noin tuhat työpaikkaa ja yt-neuvottelujen piirissä on 2 800 lentoyhtiöiden työntekijää. UPM kertoi tänään sulkevansa Jämsän Kaipolan tehtaan. Kaikkiaan työpaikkojen vähennystarve on 840, niistä valtaosa Suomessa. Vuotuisia säästöjä pitäisi kertyä 75 miljoonan edestä. 

Lentoyhtiötä ja metsäjättiä ei voi kuitenkaan niputtaa täysin yhteen.

Finnairin toiminta sakkaa koronan vuoksi. Rajoitukset, perutut lennot ja vähän matkustavat ihmiset ovat vieneet lentoliikenteen vaikeuksiin ympäri maailmaa. 

UPM:n säästöpaineissa taas näkyy digitalisaatio ja markkinan muutos. Kaipolan tehtaan sulkeminen on historiallinen päätös, koska se oli viimeinen sanomalehtipaperin tekijä Suomessa.

Yksi asia kuitenkin Finnairia ja UPM:ää yhdistää. Kriiseissä, kuten koronapandemian aikana, muutostrendit saavat vauhtia ja se pakottaa yritykset nopeisiin ja usein ikäviinkin ratkaisuihin. 

Talous sumussa, asiantuntija ei vielä synkistele

Miten karmeaan syksyyn ja ensi vuoteen sitten pitää valmistautua? Talouden koko kuva ei ole asiantuntijoiden mukaan kovin selkeä tällä hetkellä. Sääennusteessa on paljon epävarmuutta, mutta myös hippunen optimismia. 

OP:n pääekonomisti Reijo Heiskanen arvioi MTV Uutisten haastattelussa, että Suomen talouden pohjakosketus on kokonaisuudessaan ohi ja kevään kuopasta olisi lähdetty jonkinlaiseen nousuun.

– En näe sillä tavalla, että tässä olisi mitään hirvittävää aaltoa tulossa. Tilanne on heikko, mutta ei niin järkyttävä kuin keväällä lomautusten osalta nähtiin, Heiskanen arvioi.

Lomautusten määrä on laskenut voimakkaasti kevään huipusta. Tuoreiden TEM:n tilastojen mukaan kesäkuusta kokoaikaisesti lomautettujen määrä väheni 35 000:lla. Siitäkin huolimatta heinäkuun lopussa lomautettuna oli 100 000 suomalaista. 

Mutta sitten on se iso mutta, joka ravistelee myös syksyn budjettiriiheen valmistautuvaa hallitusta. Tämän viikon uutiset ovat hallitukselle myrkkyä. 

Miten hallitus reagoi?

Alat ottavat koronaiskuja vastaan eri tavalla. Epävarmuudessa lilluminen ja lomautusten jatkuminen tuppaavat muuttumaan kovaksi työttömyydeksi. Työllisyystoimiin olisi pitänyt tarttua rivakasti heti hallituksen alkutaipaleella.

Syyskuun budjettiriihestä lähtee valmisteluun tiekartta, mutta se puree jos puree vasta pidemmän ajan päästä.

Tällä hetkellä hallitus elvyttää miljardeilla, jotta akuutista koronashokista päästäisiin kuiville. Mutta miten muuten se on valmistautunut, jos talous oikeasti sukeltaa syvälle? Uskaltaako hallitus tehdä nopeita muutoksia, myös omaan ohjelmaansa, jos tarve vaatii? Kuka auttaa niitä työttömiä, jotka saavat potkut lähiviikkoina?

Entä jos Finnair ja UPM olivat sittenkin se ensimmäinen aalto ja varsinainen tsunami on vasta tuloillaan? 

Lisää aiheesta:

Eeva Lehtimäen kommentti: Viisikko seikkailee – kadonneen kestävyystiekartan arvoitus Tämän viikon yt-pommit saattavat olla vasta alkua – "Kerrannaisvaikutuksina 3 000 työpaikkaa yhdessä viikossa"Aki Kangasharju MTV Uutisille: Konkurssien määrän kasvu on pian edessä – "Se kuuluu kriisin luonteeseen"Kommentti: Hallitus sammutti maasta valot – nyt Suomea yritetään pitää hengissä miljardiveloillaValtiovarainministeriön ylijohtaja MTV:lle: Koronakriisistä tulee pitkä häntä – velka-aste nousee dramaattisestiBrexit, ilmastokriisi sekä USA:n ja Kiinan kauppasota toivat jatkuvan epävarmuuden – Suomessa eletään yt-neuvottelujen syksyä
TalousFinnairUPMMarinin hallitusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • 18:47
    Teboil

    Teboilin vetoomukseen tyly vastaus

  • 16:58
    Teboil

    Kuljetusala huolestui: Teboilin kaatuminen tuo katveita diesel-karttaan

  • 16:34
    Politiikka

    Hallitus haluaa kieltää kauppojen omien tuotemerkkien suosimisen

  • 15:58
    Marimekko

    Tukkumyynti nosti Marimekon tulosta – liikevoitto kasvoi 14 prosenttia