Dieselgate paisuu – kohta voi paukkua korvauksia lähes 100 miljoonan euron edestä

1:09
Uusi 308 on ensimmäinen Peugeot, joka kantaa merkin päivitettyä leijonalogoa. Katso videolta, miltä auto ja uusi logo näyttävät.

Ranskalaisvalmistajat ovat kiistäneet väitetyn päästömanipuloinnin.

Ranskan autoteollisuus on ajautunut dieselskandaalin pyörteisiin. Sekä Renault että Stellantikseen sulautunut Peugeot ovat joutuneet päästöjen väärentämistä koskevien epäilyjen kohteeksi Ranskassa, uutistoimisto Reuters kertoo.

Ranskalainen oikeusistuin määräsi keskiviikkona Peugeotin tekemään 30 miljoonan euron varauksen mahdollisia korvauksia silmällä pitäen.

Renault puolestaan kertoi tiistaina joutuvansa varaamaan 60 miljoonaa euroa mahdollisia korvausvaatimuksia varten.

Roimia ylityksiä

Renaultin ja Peugeotin toimintaa tutkineet syyttäjät kertovat havainneensa, että joidenkin yhtiöiden automallien typenoksidipäästöt ylittivät normaaliajossa kymmenkertaisesti sallitut päästörajat.

Peugeotia koskeva tutkinta keskittyy Ranskassa vuosien 2009–2015 välisenä aikana myytyihin autoihin. Myös kaksi muuta Stellantiksen autovalmistajaa Citroën ja Fiat Chrysler on haastettu Pariisiin vastaamaan samaan tutkintaan liittyviin epäilyksiin.

Renaultia tutkitaan vuosien 2009–2011 ja 2013–2017 aikana valmistettujen automallien osalta. Yhtiötä epäillään Pariisin syyttäjäviraston mukaan tuotteeseen liittyvästä huijauksesta, joka saattaa aiheuttaa vaaraa niin ihmisille kuin eläimillekin.

Yhtiöt kiistävät

Sekä Stellantikseen sulautuneet yhtiöt että Renault ovat kiistäneet syyllistyneensä laittomiin päästöväärennöksiin.

Stellantiksen mukaan Peugeot pohtii parhaillaan puolustukseensa liittyviä kysymyksiä.

– Yhtiömme uskovat vakaasti päästöjen hallintajärjestelmiensä täyttäneen kaikki vaatimukset ja tekevän edelleenkin niin. Haluamme myös osoittaa, että näin on.

Ranskalaisen PSA-yhtymän ja Fiat Chryslerin sulautumisen seurauksena syntynyt Stellantis aloitti toimintansa kuluvan vuoden alussa.

Myös Renault vakuutteli viattomuuttaan. Ranskalaisvalmistaja kiistää käyttäneensä päästömittauksia väärentäviä haittaohjelmia.

– Renault ei ole huijannut ketään. Renaultin kohdalla kyse ei ole lainkaan siitä, mitä Volkswagenin tapauksesta olemme saaneet tietää. Autoissamme ei ole haittaohjelmia, eikä ole koskaan ollutkaan, Renaultin tekninen johtaja Gilles Le Borgne sanoi.

Automaailmaa järisyttänyt diesel-skandaali nousi alun perin otsikoihin vuonna 2015, jolloin Volkswagen jäi Yhdysvalloissa kiinni diesel-moottoreiden päästöjä väärentävistä haittaohjelmista.

Volkswagen on maksanut myöntämästään huijauksesta raskaat oppirahat. Tähän mennessä diesel-skandaali on maksanut autojätille 32 miljardia euroa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja