Bussipysäkillä altistuu hetkellisesti suurillekin hiukkaspäästöille

Bussipysäkeillä seisoskelevat ihmiset altistuvat hetkellisesti suurillekin hiukkaspäästöille. Erilaisten bussien päästöjä on selvitetty Helsingissä.

Bussien päästöjä tutkittiin 1:51

Nuuskija-auto tutki bussien päästöjä sekä Ruskeasuon varikolla että reittiliikenteessä. Mittaustulokset kertovat, että pysäkeillä seisoskelevat ihmiset saattavat hetkellisesti altistua suurillekin hiukkaspäästöille.

- Kun siellä bussipysäkillä seisoo, niin siellä on sellaisia pitoisuuksia kuin 100 000 - miljoona hiukkasta kuutiosentissä. Se on noin 10-100 -kertainen määrä verrattuna taustapitoisuuteen, kertoo dosentti Liisa Pirjola Metropolia Ammattikorkeakoulusta.

Pienimmät hiukkaspäästöt mitattiin maakaasu- ja etanolibusseista, suurimmat vanhimmista dieselbusseista.

Uudella kalustolla pienemmät päästöt

Suurimmat päästöt syntyivät bussien kiihdytyksissä. Kuljettajan ajotapakin vaikuttaa päästöihin

- Erilaisten kuljettajien välillä oli eroja päästöissä. Jos agressiivisemmin kiihdyttää, niin toki silloin hiukkasia tulee enemmän. Sekin vaikuttaa, mihin nopeuteen kiihdyttää, selittää Pirjola.

Terveydelle haitallisimpia ovat kaikkein pienimmät pakokaasujen sisältämät hiukkaset.

- Nämä ovat niinsanottuja ultrapieniä hiukkasia suurimmaksi osaksi eli alle 100 nanometriä ja ne pääsevät syvimmälle keuhkoihin, keuhkorakkuloihin ja sieltä myös verenkiertoon, kuvailee Pirjola.

Pirjolan mukaan bussipysäkillä seisoskelu ei kuitenkaan ole merkittävä terveysriski.

- Siinä tietysti altistuu pienhiukkasille eikä se koskaan ole terveellistä, mutta altistuminen on hyvin lyhytaikaista. Altistumisen välttämiseksi meidän pitää saada käyttöön uudempaa ja entistä puhtaampaa bussiteknologiaa. 

Laskennallisesti ulkoilman pienhiukkaset aiheuttavat Suomessa noin 1 800 ennenaikaista kuolemaa vuodessa. Liikenteen lisäksi pienhiukkasia tulee puun poltosta ja kaukokulkeumana.

"Tekisi mieli käyttää hengityssuojainta" 

Helsingin Rautatientorilla suuri osa bussia odottelevista ihmisistä ei ole tullut edes ajatelleeksi bussien päästöjä. Osa on kuitenkin kiinnittänyt huomiota pakokaasuihin.

- Kuumana kesäpäivänä, jos ei tuule, niin tähän tulee semmoinen haju, että tekisi mieli ottaa se kiinalainen käytäntö eli hengityssuojain käyttöön, kommentoi Matti Ruusunen.

- Kai ne päästöt ovat pakollisia. Talvella kyllä ottaa päähän, kun bussit käyvät tyhjäkäyntiä tuolla kauempana ja tulevat pysäkille viime tipassa, moittii Ulla Pohja.

Liisa Pirjola neuvoo odottelemaan bussia vähän kauempana tien laidasta ja lohduttaa, että bussien päästöt pienenevät, kun bussikalusto uudistuu.

 

Lue myös:

    Uusimmat