EU-kansanäänestyksen jälkeisenä päivänä Archant-mediayhtiön sisältöjohtaja Matt Kelly tunsi olonsa masentuneeksi ja sai idean perustaa lehti. Se suunnattaisiin juuri syntyneelle intressiryhmälle, 48 prosentille brittejä, jotka olivat äänestäneet brexitiä vastaan.
Kelly sai myytyä suunnitelmansa työnantajalleen lupaamalla, että julkaisu olisi väliaikainen, pop-up-lehti. Se lopetettaisiin heti, kun lukijoiden mielenkiinto hiipuisi.
Kaksi viikkoa brexit-äänestyksen jälkeen valmistui The New European, jonka laajuudeksi tuli symboliset 48 sivua. Ensimmäinen numero möi 40 000 kappaletta, ja sen jälkeen levikiksi vakiintui noin 23 000 lehteä.
Määrä on pieni verrattuna yli miljoonalevikkisiin tabloideihin, mutta kunnioitettava mielipide- ja erikoislehtien sarjassa. Kerran viikossa ilmestyvää lehteä on julkaistu jo 118 numeroa.
Heikoin myynti oli numerolla, jonka kannessa oli edelleen voimakkaita tunnereaktioita nostattava entinen pääministeri Tony Blair. Blair oli antanut yksinoikeudella haastattelun, joka sai paljon mediahuomiota muualla maailmassa.
The New Europeania tehdään pienillä toimitusresursseilla: lehdellä on yksi päätoiminen toimittaja ja muutama osa-aikainen työntekijä. Pitkän journalistiuran tehnyt Kelly on suhteillaan ja käyvillä palkkioilla saanut mukaan tunnettuja kirjoittajia.
Lehdessä ei ole paljoa mainoksia, mutta se on pysynyt voitollisena. Irtonumerohinta on Britanniassa 2,50 puntaa.
The New Europeanin pääjutut liittyvät brexitiin ja EU:hun, mutta lehti käsittelee myös kansainvälisiä aiheita, kuten merten tilaa tai Syyrian tilannetta. Noin puolet sisällöstä keskittyy kulttuuriin ja eurooppalaisiin ilmiöihin.