Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
7:05Miten varautua Brexitiin?
Julkaistu 04.11.2018 13:32

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

EU-kansanäänestyksen jälkeisenä päivänä Archant-mediayhtiön sisältöjohtaja Matt Kelly tunsi olonsa masentuneeksi ja sai idean perustaa lehti. Se suunnattaisiin juuri syntyneelle intressiryhmälle, 48 prosentille brittejä, jotka olivat äänestäneet brexitiä vastaan.

Kelly sai myytyä suunnitelmansa työnantajalleen lupaamalla, että julkaisu olisi väliaikainen, pop-up-lehti. Se lopetettaisiin heti, kun lukijoiden mielenkiinto hiipuisi.

Kaksi viikkoa brexit-äänestyksen jälkeen valmistui The New European, jonka laajuudeksi tuli symboliset 48 sivua. Ensimmäinen numero möi 40 000 kappaletta, ja sen jälkeen levikiksi vakiintui noin 23 000 lehteä.

Määrä on pieni verrattuna yli miljoonalevikkisiin tabloideihin, mutta kunnioitettava mielipide- ja erikoislehtien sarjassa. Kerran viikossa ilmestyvää lehteä on julkaistu jo 118 numeroa.

Heikoin myynti oli numerolla, jonka kannessa oli edelleen voimakkaita tunnereaktioita nostattava entinen pääministeri Tony Blair. Blair oli antanut yksinoikeudella haastattelun, joka sai paljon mediahuomiota muualla maailmassa.

The New Europeania tehdään pienillä toimitusresursseilla: lehdellä on yksi päätoiminen toimittaja ja muutama osa-aikainen työntekijä. Pitkän journalistiuran tehnyt Kelly on suhteillaan ja käyvillä palkkioilla saanut mukaan tunnettuja kirjoittajia.

Lehdessä ei ole paljoa mainoksia, mutta se on pysynyt voitollisena. Irtonumerohinta on Britanniassa 2,50 puntaa.

The New Europeanin pääjutut liittyvät brexitiin ja EU:hun, mutta lehti käsittelee myös kansainvälisiä aiheita, kuten merten tilaa tai Syyrian tilannetta. Noin puolet sisällöstä keskittyy kulttuuriin ja eurooppalaisiin ilmiöihin.

Brexit-vastustajille perustettiin uusi sanomalehti – "Vasemmalla oleva lehdistö yrittää olla tasapuolinen, kun oikeistolehdistö ei valota brexitin kielteistä puolta"

Kellyn mukaan on tärkeää, että lehdessä on mukana huumoria. Sitä edustavat pilapiirrokset ja satiiriset sarjakuvat sekä kolumnit.

– Brexit-kriittinen ääni puuttui lehdistöstä ennen kansanäänestystä, Matt Kelly arvioi ulkomaankirjeenvaihtajien tilaisuudessa.

– Vasemmalla oleva lehdistö yrittää olla tasapuolinen, kun oikeistolehdistö ei valota brexitin kielteistä puolta. Vastapainoksi haluttiin lehti, jossa brexitin vastustajat olisivat omassa kuplassaan, Kelly kertoi.

Sanomalehdillä on Kellyn mielestä syvempi tunneyhteys lukijaansa kuin digitaalisella medialla, ja ihmiset ovat valmiimpia maksamaan lehden sisällöstä. The New Europeanilla on nykyisin myös verkkosivusto, jossa käy miljoona eri lukijaa kuussa ja joka maksaa ­itsensä mainoksilla.

Kun yleislehdet taistelevat olemassaolostaan, Kelly ennakoi lehdistön menevän yhä enemmän erikoistuneiden julkaisujen suuntaan. Hän uskoo tietyn teeman ympärille syntyviin pop-up-lehtiin, jotka elävät aikansa.

The New Europeanille riittänee lukijoita ainakin niin kauan kuin brexitin estämisestä on toivoa. Lehdessä arvioidaan, että kansan mielipide on kääntynyt.

Lisää aiheesta:

Moni Pohjois-Suomen lehti Keskipohjanmaa-konsernin alle: Tutkija pelkää paikkakuntien oman äänen katoavan ja paperilehdestä voi tulla harvojen luksusherkkuKonkaritoimittaja Helena Petäistö ei uskonut brexitin toteutuvan, mutta yksi asia käänsi pään – muistaa Boris Johnsonin toimittajana: "Toitotti, että faktat pilaavat hyvän jutun"Neljä brittimiestä aloitti kampanjan, joka saa poliitikot naurunalaisiksi – "Jos tämä tekee paskanpuhumisesta edes hieman vaikeampaa"Väitöstutkimus ennustaa iltapäivälehtien siirtyvän kokonaan verkkoon – päätoimittaja: "Täysin mahdollista"Brexitin nokkamies Boris Johnson näyttää säikähtäneen äänestystulosta: "Eroprosessilla ei ole kiire"Lex Hollo: Hurja huhu – kohu-urheilijan sensaatiomainen yllätys
KauppalehtiBrexitMediaUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Kauppalehti
  • 7.6.12:15
    Esko Aho

    KL: Ex-pääministeri Aho teki miljoonan talokaupat firman piikkiin

  • 14.05.202419:27
    Lakko

    Kauppalehti: Lakkolait tulossa voimaan lauantaina

  • 27.02.202320:59
    Ukrainan sota

    Yhdysvaltain uudessa Ukraina-avustuspaketissa neljä erilaista dronetyyppiä – tällaisesta paketista on kyse

  • 27.02.202306:24
    Autot

    Delta Auton toimitusjohtaja: Tässä tilanne, jolloin on parempi ostaa polttomoottoriauto sähköauton sijaan

  • 27.02.202306:17
    Luonto ja eläimet

    Äyriäistoukilla uskomaton kyky: Onnistuvat naamioimaan silmänsä näkymättömiksi