– Meillä ei ole suunnitelmaa sopimuksettomalle erolle, koska tulemme saamaan mahtavan sopimuksen. Näin tviittasi Britannian entinen ulkoministeri, ehkä tunnetuin ja kovin Britannian EU-eron kannattaja Boris Johnson heinäkuussa 2017.
Kuinka väärässä hän olikaan.
Pitkien ja vaikeiden neuvottelujen jälkeen Britannian pääministeri Theresa May sai neuvoteltua sopimuksen, joka ei kelpaa briteissä kenellekään. Brittiparlamentti hylkäsi sopimuksen tammikuussa. Tosin se linjasi myös, ettei Britannia saa erota EU:sta ilman sopimusta.
Neljä brittimiestä, jotka kutsuvat itseään "Aasien johtamiksi", aloittivat sissimarkkinointikampanjan, jossa he liimasivat johtavien poliitikkojen Brexit-kantoja julisteisiin ympäri Britanniaa. Tosin nyt heidän sissimarkkinointinsa alkaa olla oikeaa markkinointia, sillä he ovat pystyttäneet tviiteistä koostuvia mainoksiaan maksullisille mainospaikoille.
"Keski-iän kriisi"
Asiasta kirjoittaa The Guardian, joka on haastatellut "Aasien johtamien" johtohahmoja. Lehden mukaan liikettä johtavat neljä miestä ovat hyviä ystäviä, jotka työskentelevät hyväntekeväisyys- ja kansalaisjärjestöjen johdossa.
Heitä yhdistää paitsi työnkuva, myös polittiset mielipiteet, Brexitin-vastaisuus ja halu vaikuttaa yhteiskuntaan.
