Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

BMW:n uutuuslaite poistaa sähköautojen lataamisen työläimmän osuuden

0:58Näin toimii BMW:n langaton latausalusta
Julkaistu 30.05.2018 21:35

Ville Järveläinen

Saksalaisvalmistaja on esitellyt langattoman latausalustan, joka on saatavissa uuden 5-sarjalaisen hybridiversion yhteydessä.

Pääkuvan video

Näin BMW:n langaton latausalusta toimii käytännössä

BMW:n mukaan langaton latausalusta tekee lataamisesta kaikin puolin mukavampaa, sillä kuljettajan ei enää tarvitse pelata johtojen kanssa. Latausalustan voi asentaa autotallin lisäksi myös ulos.

– Käytämme langattomassa latauksessa samaa induktioteknologiaa kuin esimerkiksi matkapuhelimissa tai sähköhammasharjoissa, BMW kertoo.

Alustan käyttö on lisäksi äärimmäisen helppoa. Auto ajetaan alustan päälle ja kuljettaja sammuttaa autosta virrat – sen jälkeen kaikki tapahtuu automaattisesti. Kun akku on täynnä tai kuljettajan määrittelemällä tasolla, lataus loppuu.

Auton lähestyessä latausalustaa, tulee auton näytölle automaattisesti etukameran kuvaa sekä näkymä lintuperspektiivistä, minkä kerrotaan helpottavan auton asemointia oikeaan kohtaan. BMW:n mukaan latausalusta ei kuitenkaan ole kovin nirso eikä oikean kohdan löytyminen ole mitään senttipeliä.

Langattoman latausalustan miinuspuolena on se, ettei se ole vielä toistaiseksi yhtä tehokasta kuin perinteinen piuhan avulla tehtävä lataus. Sähköä kuluu BMW:n mukaan noin viisi prosenttia enemmän saman lataustason saavuttamiseen kuin perinteisellä tyylillä. 5-sarjan hybridin akustot täyttyvät langattomalla latauksella 3,5 tunnissa.

Latausalusta on saatavissa BMW 530e iPerformancen yhteydessä. Myynti käynnistyy ensimmäisenä Saksassa, mutta saapuu pian myös muualle Eurooppaan.

Lisää aiheesta:

Volvon ensimmäinen sähköauto parhaillaan Suomessa – erikoisuutena Androidin päällä pyörivä multimediajärjestelmäVolkkari kehitti erikoisen ratkaisun sähköautoilijoita kiusaavaan ongelmaanJenkkivalmistaja esitteli poskettoman tehokkaan sähkö-pickupin – ja voi veljet, miltä se näyttää!Sähköautomarkkinoille uusi haastaja – tässä on Byton ja sen jättimäinen näyttöMercedes tuo langattoman latauksen tarjolle ensi vuonnaMaailman myydyin sähköauto ohjaa pian itseään
SähköautotBMWAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään