BMW:n uutuuslaite poistaa sähköautojen lataamisen työläimmän osuuden

Näin toimii BMW:n langaton latausalusta 0:58

Saksalaisvalmistaja on esitellyt langattoman latausalustan, joka on saatavissa uuden 5-sarjalaisen hybridiversion yhteydessä.

Pääkuvan video

Näin BMW:n langaton latausalusta toimii käytännössä

BMW:n mukaan langaton latausalusta tekee lataamisesta kaikin puolin mukavampaa, sillä kuljettajan ei enää tarvitse pelata johtojen kanssa. Latausalustan voi asentaa autotallin lisäksi myös ulos.

– Käytämme langattomassa latauksessa samaa induktioteknologiaa kuin esimerkiksi matkapuhelimissa tai sähköhammasharjoissa, BMW kertoo.

Alustan käyttö on lisäksi äärimmäisen helppoa. Auto ajetaan alustan päälle ja kuljettaja sammuttaa autosta virrat – sen jälkeen kaikki tapahtuu automaattisesti. Kun akku on täynnä tai kuljettajan määrittelemällä tasolla, lataus loppuu.

Auton lähestyessä latausalustaa, tulee auton näytölle automaattisesti etukameran kuvaa sekä näkymä lintuperspektiivistä, minkä kerrotaan helpottavan auton asemointia oikeaan kohtaan. BMW:n mukaan latausalusta ei kuitenkaan ole kovin nirso eikä oikean kohdan löytyminen ole mitään senttipeliä.

Langattoman latausalustan miinuspuolena on se, ettei se ole vielä toistaiseksi yhtä tehokasta kuin perinteinen piuhan avulla tehtävä lataus. Sähköä kuluu BMW:n mukaan noin viisi prosenttia enemmän saman lataustason saavuttamiseen kuin perinteisellä tyylillä. 5-sarjan hybridin akustot täyttyvät langattomalla latauksella 3,5 tunnissa.

Latausalusta on saatavissa BMW 530e iPerformancen yhteydessä. Myynti käynnistyy ensimmäisenä Saksassa, mutta saapuu pian myös muualle Eurooppaan.

Lue myös:

    Uusimmat