Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Black Friday -alennukset olivatkin harhaa? SK: Monet tarjoustuotteet kalliimpia kuin viikkoa aikaisemmin

7:04Tarkkana alennusmyynneissä / Ale-myyntien sudenkuopatShutterstock
Julkaistu 27.11.2018 15:16

Maria Aarnio

lifestyle@mtv.fi

Suomen Kuvalehden mukaan joidenkin tuotteiden normaalihinnat nousivat ennen Black Fridayta.

Joidenkin tarjoustuotteiden normaalihinnat olivat viikkoa ennen Black Fridayta pienempiä kuin alennuksistaan tuttuna "mustana perjantaina", kertoo Suomen Kuvalehti.

Normaalihinnat nousivat?

Lehden mukaan esimerkiksi Gigantin ja Powerin tuotteissa ja ainakin yhdessä Veikon Koneen televisiossa normaalihinta oli perjantaina korkeampi kuin viikkoa aiemmin. 

– Esimerkiksi Gigantti myi vielä 18. marraskuuta LG:n pesukonetta hintaan 389 euroa. Black Fridayn aikana tuotteen tarjoushinta oli kuitenkin 399 euroa eli kymmenen euroa enemmän. Verkkosivuston mukaan kuluttaja kuitenkin säästäisi tarjousostoksen tehdessään 70 euroa, lehti kuvaa.

Aiemmat hinnat selvisivät Google-hakujen välimuistitoiminnon avulla.

Gigantissa erästä pesukonetta mainostettiin "katso hintaa" -maininnalla, vaikka hinta ei ollut muuttunut aiemmasta. Power-kauppaketju puolestaan mainosti edullisina useampia televisiota, joiden normaalihinta oli Black Fridayna sata euroa suurempi kuin aiemmin.

Kampanjat suunnitellaan kauan etukäteen

Gigantin ja Powerin mukaan normaalihinta saattaa muuttua, koska kampanjat suunnitellaan paljon etukäteen. Viikkojen kuluessa tuotteen normaalihinta voi kilpailun vuoksi muuttua.

– Kodintekniikka-alan kilpailu on erittäin hektistä ja tuotteiden markkinahinnat elävät jatkuvasti ylös ja alas. Tästä johtuen ruksihintaa on välillä vaikea ilmoittaa täsmällisesti, Powerin toimitusjohtaja Mika Aro kommentoi Suomen kuvalehdelle.

Hintojen keinotekoinen korottaminen kiellettyä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kommentoi asiaa yleisellä tasolla. Viraston mukaan hintoja saa muuttaa, mutta on kiellettyä korottaa hintoja keinotekoisesti ennen tarjouskampanjan alkua.

Tarjoustuotteen alennusprosentti täytyy myös laskea siitä hinnasta, joka tuotteessa on ollut juuri ennen alennuskampanjaa.

Kaikki eivät alenna hintoja

Aiempi kuluttajatutkimus selvitti, että osa Black Friday -alennuksista voi olla huijausta, ja jopa kolmanneksella suosituimmista tuotteista hinta nousee.

Kaikki eivät ole lähteneet mukaan alekampanjoihin. Esimerkiksi Kii Audio Finland nosti hintojaan Black Fridayn kunniaksi.

– Perjantaina 23.11.2018 kaikki Kii Audio-tuotteet tuplahintaan. Kampanjan tuomat lisävoitot lahjoitetaan WWF:lle, yritys lupasi.

Lähde: Suomen Kuvalehti

Lisää aiheesta:

Älä sorru tarjoushuijauksiin Black Fridayna – näin kaupat kikkailevat: "Hintoja nostettu jo lokakuussa"Hintaopas selvitti: Näin paljon keinotekoisia Black Friday -alennuksia lopulta oli – "Kuluttajan kannalta erinomainen asia"MTV selvitti: Näin suuret verkkokaupat nostavat ja laskevat hintoja ennen alennusmyyntejä – 30 prosentin alennus olikin oikeasti vajaat 7 prosenttiaOnko Black Fridayn tarjoustuote oikeasti edullisempi? Yhdellä keinolla tunnistat aidon alennuksenNousiko tuotteen hinta vain laskeakseen sopivasti alennusmyynteihin? – "Iso mahdollisuus sille, että joukossa on kauppoja, jotka tekevät alennuksia keinotekoisesti"Lähes puolet suomalaisista aikoo käyttää keskimäärin 635 euroa Black Fridayna – "tarjous" ei aina ole tarjous
Black FridayShoppailuSäästäminenRahaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Black Friday
  • 16.6.16:52
    Elisa

    Kuluttaja-asiamies vie Elisan markkinaoikeuteen Black Friday -kampanjoinnista

  • 30.11.202414:20
    Ilmiöt

    Cyber Monday jatkaa alevimmaa vielä Black Fridayn jälkeen

  • 29.11.202415:47
    Elokapina

    Elokapina sytytti "Maapallon" tuleen ostoskärryissä Helsingin keskustassa

  • 29.11.202410:55
    Verkkohuijaukset

    Traficomilta varoitus Black Fridayn verkkoshoppailijoille

  • 29.11.202409:23
    Shoppailu

    Älä sorru tarjoushuijauksiin Black Fridayna – näin kaupat kikkailevat: "Hintoja nostettu jo lokakuussa"