Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Betonisiltojen lujuustutkimukset valmistuivat viimein: Yksi silta ei täytä vaatimuksia, osa näytteistä otettiin ensin väärin

2:26Betonin lujuusongelmat laajentuivat siltoihin
Julkaistu 17.09.2018 09:44

MTV UUTISET - STT

Liikennevirasto on saanut valmiiksi betonisiltojen lujuustutkimukset. Virasto teetti lisätutkimukset 94 sillalle kesällä 2017.

Lue myös!

Uutissuomalainen: Tutkimus siltojen betonin lujuudesta myöhästyy kuukausilla – osa näytteistä otettu väärin

Liikenneviraston tutkimuksessa selvisi, että yksi rautatiesilta ei täyttänyt lujuusvaatimuksia. Kyseinen silta sijaitsee Iissä Oulu–Kemi-välisellä radalla. Kuivajoentien alikulkusilta on valettu vuonna 2016.

– Tämänkään osalta turvallisuusriskiä ei ole, mutta tarkempi selvitys kantavuuden alenemasta tullaan tekemään, kertoo yksikön päällikkö Minna Torkkeli Liikenneviraston tiedotteessa.

Kohonneita ilmamääriä useammassa sillassa

Liikenneviraston tutkimuksessa selvisi, että vaikka loput sillat täyttivät lujuusvaatimukset, niissä oli kohonneita ilmamääriä.

Tutkimuksen mukaan ylimääräinen ilma betonissa alentaa sen lujuutta.

– Kohonneita ilmamääriä oli useammassa sillassa, Torkkeli toteaa.

– Lujuusmarginaalit ovat korkean ilmamäärän silloissa olleet kuitenkin niin isoja, että lujuus täyttää silti vaatimuksen, tätä yhtä siltaa lukuun ottamatta.

Tutkimuksessa 94 siltaa

Liikennevirasto tutki 94 eri siltaa, jotka on rakennettu vuosien 2005–2016 välisenä aikana. Näistä rautatiesiltoja on 32 kappaletta.

Liikennevirasto kertoo, että Suomessa siltojen lujuusvaatimuksiin on sisällytetty kasvunvaraa jo suunnitteluvaiheessa.

Betonisiltojen laatuaineistojen ja lujuuden osoittamisen vaatimuksia on kiristetty, kun betonisilloissa havaittiin ongelmia.

Lisää aiheesta:

Repoveden riippusillan turvallisuutta olisi voinut testata kuormittamalla, sanoo professori – "Murtuminen tapahtuu lähes äänennopeudella, sitä ei voi ennakoida" Uutissuomalainen: Tutkimus siltojen betonin lujuudesta myöhästyy kuukausilla – osa näytteistä otettu väärinTukesin asiantuntija: Betonin lujuusongelmien keskeinen syy näyttää selvinneenLiikennevirasto aikoo tutkia lähes sadan sillan lujuudenLiikennevirasto yllättyi siltojen lujuuspuutteista – kartoittaa satoja riskisiltoja Liikennevirasto: Kuudesta maantiesillasta on löytynyt lujuuspuutteita
LiikenneJunatKuorma-autotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen21:00
    Orpon hallitus

    Länsiradan toteutuminen käytännössä varmistui: Lohja ja Salo mukaan

  • Eilen16:15
    Rattiraivo

    Syyttäjä: Mies ajoi väkijoukkoon Liverpoolin mestaruusparaatissa, koska halusi päästä kohteeseensa – 134 loukkaantui, joukossa vauva

  • Eilen11:17
    Metro

    Helsingin metrossa häiriö

  • 13.12.18:07
    Sää

    Tarkkuutta liikenteessä: Tiet voivat olla huomenna petollisia

  • 13.12.11:59
    Pysäköinti

    Kauppakeskusten pysäköintialueet ruuhkautuvat joulun alla – autoilija, osaatko toimia?