Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikennevirasto: Kuudesta maantiesillasta on löytynyt lujuuspuutteita

2:26Betonin lujuusongelmat laajentuivat siltoihin
Julkaistu 02.01.2017 10:24(Päivitetty 02.01.2017 10:38)

MTV UUTISET - STT

Liikennevirasto kertoo, että kuudesta maantiesillasta on löytynyt betonin lujuuspuutteita. Virasto tutki pistokokein yhteensä 18 siltaa, jotka on rakennettu 2011-2016. Sillat sijaitsevat eri puolilla Suomea.

Puutteita löytyi Autovarikon sillasta Tampereella, Veitikan risteyssillasta Rovaniemellä, Suopellonpolun alikulkukäytävästä ja Niemenrannan alikulkukäytävästä Oulussa, Västersundomin A-risteyssillasta Vantaalla sekä Takamäen risteyssillasta Seinäjoella.

Viraston mukaan siltoja on turvallista käyttää henkilöliikenteessä ja elinkeinoelämän normaalikuljetuksissa. Lujuuspuutteet vaikuttavat kuitenkin siltojen käyttöikään. Sillat suunnitellaan kestämään 100 vuotta.

Jokaisesta sillasta otettiin kuusi näytettä, joista tutkittiin puristuslujuus ja tiheys. Lisäksi tehtiin kaksi optista ilmahuokosanalyysiä.

Liikennevirasto selvittää seuraavaksi siltakohtaisesti vaadittavat toimenpiteet ja laajentaa tutkimukset 5-10 vuotta vanhoihin siltoihin sekä käy läpi lisää vuosina 2011-2016 rakennettuja siltoja.

Ei selvää yhteistä nimittäjää 

Ongelmasilloissa ei ole Liikenneviraston mukaan selvää yhteistä nimittäjää betonin toimittajan, urakoitsijan tai siltatyypin osalta. 

Virasto jatkaa rakennettavien siltojen tehostettua laadunvalvontaa toistaiseksi.

Betonin lujuusongelmat nousivat esiin, kun niitä havaittiin Turun yliopistollisen sairaalan työmaalla. Turussa ongelmien taustalla ovat sairaanhoitopiirin mukaan betonin liian pieni tiheys ja liian suuri ilmamäärä.

Lisää aiheesta:

Betonisiltojen lujuustutkimukset valmistuivat viimein: Yksi silta ei täytä vaatimuksia, osa näytteistä otettiin ensin väärinRepoveden riippusillan sortumissyy selvisi: Ankkuritanko oli asennettu virheellisestiTukesin asiantuntija: Betonin lujuusongelmien keskeinen syy näyttää selvinneenLiikennevirasto aikoo tutkia lähes sadan sillan lujuudenLiikennevirasto yllättyi siltojen lujuuspuutteista – kartoittaa satoja riskisiltoja Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelmien pääsyy selvisi
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 17:37
    Pohjois-Karjala

    Siun Sote pyysi yli 28 miljoonaa – sai 2,6

  • 15:57
    Danske Bank

    Huijaukset liikaa – Danske Bank pohtii Turvatili-nimen vaihtamista

  • 14:36
    Liikenneonnettomuudet

    Onnettomuus Kehä III:lla Vantaalla

  • 13:38
    Verot

    Pizzerioista ja kebabravintoloista löytyi 11 miljoonaa maksamattomia veroja

  • 13:35
    Teboil

    MTV:lle vahvistus: Teboil myydään