Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tukesin asiantuntija: Betonin lujuusongelmien keskeinen syy näyttää selvinneen

Liian lyhytaikainen sekoitus voi jättää betoniin liikaa ilmaa.
Liian lyhytaikainen sekoitus voi jättää betoniin liikaa ilmaa.
Julkaistu 16.09.2017 13:06

MTV UUTISET – STT

Betonissa havaittujen lujuusongelmien keskeinen syy näyttää selvinneen Aalto-yliopiston tutkimuksessa. Näin arvioi ryhmäpäällikkö Kurt Kokko rakennustuotteita valvovasta Turvallisuus- Ja kemikaalivirastosta (Tukes).

Tutkimustulokset osoittivat, että uudemmat betonia notkistavat lisäaineet edellyttävät riittävän pitkää sekoitusprosessia. Muuten valmiiseen betoniin voi jäädä liikaa ilmaa. Mikäli sekoittaminen ei ole riittävän tehokasta betoniasemalla, lisäaineet eli huokostimet toimivat vain osittain ja ilman muodostuminen saattaa jatkua vielä siinä vaiheessa, kun betonia sekoitetaan uudelleen työmaalla betoniautossa. Myös eri lisäaineiden välillä havaittiin eroja.

Betonirakenteiden lujuuspoikkeamiin havahduttiin viime vuonna, kun ongelmia ilmeni eri puolilla maata useilla työmailla ja valmiissa kohteissa. Esimerkiksi Turun yliopistollisen sairaalan laajennusosan rakenteita piti purkaa ja rakentaa uudelleen betonin haurauden takia, ja juuri valettu rautatiesilta Kemijärvellä jouduttiin purkamaan. Lujuusongelmat koskivat lähinnä pakkasen ja suolarasituksen kestävää p-lukubetonia, joka on pääosin infrarakenteissa käytettävää erikoisbetonia.

Rakennusteollisuus RT kutsui kevättalvella riippumattoman selvitysmiehen kartoittamaan tilannetta ja selvittämään ongelmiin johtaneita syitä. Selvitysmies Tapani Mäkikyrö julkaisee lähiaikoina raporttinsa ja suosituksensa toimista, joilla puutteita pyritään estämään.

Tukesin Kokko arvelee, että Aalto-yliopiston tutkimuksen havainnot vaikuttavat keskeisesti suosituksiin, joita selvitysmies pian esittää raportissaan.

–  Tämä on hyvin tärkeä tutkimus ja osa selvitystyötä. Sinällään sen tulokset eivät tulleet yllätyksenä, vaan siinä enemmänkin todennettiin ne syyt, joita jo vuodenvaihteessa arvelimme ongelmien aiheuttajiksi, Kokko kertoo.

Aalto-yliopiston tutkimuksen tilasivat ja rahoittivat Liikennevirasto, Betoniteollisuus ry, seitsemän lisäainetoimittajaa sekä kolme valmisbetonitoimittajaa. Tutkimustuloksista uutisoi eilen Rakennuslehti.

2:26Betonin lujuusongelmat laajentuivat siltoihin

Lisää aiheesta:

Uutissuomalainen: Viranomaisten selvityksissä ei ole ilmennyt enää betonin laatuongelmiaBetonin purkutalkoiden pitäisi loppua alan ryhdistäytymiseenBetonirakentamisen koko toteutusketjussa parantamisen varaaLiikennevirasto yllättyi siltojen lujuuspuutteista – kartoittaa satoja riskisiltoja Betonin laatuongelmille ei ole löytynyt selkeää selittäjääRudus: Yhtiömme betoni ei ole syynä työmailla havaittuihin lujuusongelmiin
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 10:41
    Sää

    "Tämä huutaa punaista" – näin hurrikaani Melissan jäänteet muuttavat Suomen sään

  • 09:37
    Kotimaa

    Työtaistelut sulattivat Finnairin tuloksesta 18 miljoonaa euroa

  • 08:03
    Asuntokauppa

    Suomalaiset asuvat väkisin epäsopivissa asunnoissa, jos uhkana on myyntitappio

  • 05:15
    Rikospaikka

    Rattijuoppo yritti tappaa jalankulkijan Turussa – video näyttää auton ilmalennon Aurajoen sillalla

  • Eilen20:16
    Räjähteet

    Rauman satamasta löytyi lentopommi – katso kuva tapahtumapaikalta