Repoveden riippusiltaonnettomuuden taustalla ollut murtuminen on todennäköisesti tapahtunut hyvin äkillisesti, arvioi Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitoksen johtaja, professori Jari Puttonen.
– Lopullisessa murtumisessa särö voi edetä teräksessä materiaalin äänennopeudella, murtumahetkeä ei voi ennakoida ja särön havaitseminen etukäteen betonissa olevassa terästangosta on käytännössä mahdotonta, Puttonen sanoo STT:lle.
Riippusillan turvallisuutta olisi Puttosen mukaan voitu arvioida kuormittamalla ankkurointia.
– Kohdistetaan ankkuriin huomattavasti käyttötilannetta suurempi voima ja siten varmistuttaisiin sen kapasiteetista.
Tämä ei kuitenkaan täysin sulkisi pois väsytysmurtuman mahdollisuutta.
Riippusilta rikkoutui Repovedellä sunnuntaina, kun sillan kiinnitys petti. Siltaa hallinnoiva Metsähallitus on aiemmin arvioinut sillan vaijerin pettäneen todennäköisesti siksi, että vaijeria pitelevään metallilenkkiin oli tullut murtuma. Murtuma oli Metsähallituksen mukaan betonin sisällä kymmenen sentin syvyydessä.
Sillan rikkoutumisen syytä aiotaan tilata tutkimaan ulkopuolinen asiantuntija.
