Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
0:25Kuin elokuvista - riippusillan vaijeri petti Repoveden kansallispuistossa
Julkaistu 06.07.2018 18:01

MTV UUTISET – STT

Repoveden riippusiltaonnettomuuden taustalla ollut murtuminen on todennäköisesti tapahtunut hyvin äkillisesti, arvioi Aalto-yliopiston rakennustekniikan laitoksen johtaja, professori Jari Puttonen.

–  Lopullisessa murtumisessa särö voi edetä teräksessä materiaalin äänennopeudella, murtumahetkeä ei voi ennakoida ja särön havaitseminen etukäteen betonissa olevassa terästangosta on käytännössä mahdotonta, Puttonen sanoo STT:lle.

Riippusillan turvallisuutta olisi Puttosen mukaan voitu arvioida kuormittamalla ankkurointia.

–  Kohdistetaan ankkuriin huomattavasti käyttötilannetta suurempi voima ja siten varmistuttaisiin sen kapasiteetista.

Tämä ei kuitenkaan täysin sulkisi pois väsytysmurtuman mahdollisuutta.

Riippusilta rikkoutui Repovedellä sunnuntaina, kun sillan kiinnitys petti. Siltaa hallinnoiva Metsähallitus on aiemmin arvioinut sillan vaijerin pettäneen todennäköisesti siksi, että vaijeria pitelevään metallilenkkiin oli tullut murtuma. Murtuma oli Metsähallituksen mukaan betonin sisällä kymmenen sentin syvyydessä.

Sillan rikkoutumisen syytä aiotaan tilata tutkimaan ulkopuolinen asiantuntija.

Repoveden riippusillan turvallisuutta olisi voinut testata kuormittamalla, sanoo professori – "Murtuminen tapahtuu lähes äänennopeudella, sitä ei voi ennakoida"

Riippusilta
Repoveden riippusilta petti viime viikon sunnuntaina.Jere Vesalainen

Professori: Piirustus ei kieli suunnitteluvirheestä

Kouvolan kaupunki toimitti STT:n pyynnöstä sillasta olevat piirustukset. Niihin tutustunut Puttonen sanoo, ettei piirustuksesta voi päätellä, että sillan vaurioituminen johtuisi suunnitteluvirheestä.

–  Tämän kuvan perusteella ilman laskelmia ei voi tehdä sellaista johtopäätöstä, että silta olisi väärin suunniteltu.

Kyse voi Puttosen mukaan olla enemmänkin siitä, kuinka pitkäikäiseksi silta on alkujaan suunniteltu.

–  Suunnitteluvaiheessa ei välttämättä ole määritetty rakenteelle ajateltua käyttöikää. Tämä (riippusilta) on tyypillinen rakenne, jossa käyttöikä ei ole ikuinen.

Kouvolan kaupunki ei ole löytänyt virallisia piirustuksia vuonna 1987 rakennetulle sillalle. Ympäristöministeriön rakennusneuvos Teppo Lehtinen sanoo STT:lle, että tällöin siltojen rakennusluvittaminen ei ole ollut mahdollista.

Piirustusten mukaan sillan suunnittelusta on vastannut Erkki Juva Oy. Erkki Juva oli HS:n mukaan yksi Suomen eturivin rakennesuunnittelijoista, joka tunnettiin teräsbetonirakenteiden taitajana. Juvan suunnittelukohteita ovat olleet muun muassa Ympyrätalo Hakaniemessä, Nesteen pääkonttori Keilaniemessä ja Graniittitalo Kampissa.

Metsähallitus tarkastaa kaikki 35 riippusiltaansa

Silminnäkijän mukaan Repoveden kansallispuistossa Lapinsalmen ylittävä silta keikahti 45 asteen kulmaan. Sillalla oli yhdeksän ihmistä, mutta kukaan ei loukkaantunut tilanteessa.

Rikkoutumisen tarkkaa syytä ei ole osattu sanoa. Metsähallitus kertoi tällä viikolla, että asiaa selvittämään tilataan ulkopuolinen asiantuntija.

Metsähallitus kertoi tänään tarkastavansa kaikki riippusiltansa elokuun loppuun mennessä. Tarkastuksissa arvioidaan, onko siltojen rakenteissa vaaraa aiheuttavia vikoja tai puutteita. Jos niitä ilmenee, silta pannaan käyttökieltoon odottamaan korjausta, Metsähallitus kertoo.

Jos silta menee käyttökieltoon, asiasta tiedotetaan Metsähallituksen verkkopalveluissa, sillan molemmissa päissä ja reitin lähtöpisteissä. Tarkastuksissa varmistetaan myös muun muassa se, että siltojen ohjekilvet ovat näkyvät ja ymmärrettävät myös ulkomaisille retkeilijöille.

Metsähallituksen hallinnassa olevia riippusiltoja on 35.

Lisää aiheesta:

Otkes siltaturmasta: Taipuneet sivupalkit pettivät ja kävelytaso putosi – mutta miksi?Väliaikaiset kävelysillat Tapiolan työmaa-alueella suljetaan – Otkesin mukaan sillan kaksi poikittaista palkkia putosiEspoossa romahtaneen sillan rakennuttaja: Puutteita ei havaittu – tämä Tapiolan turmasillan rakenteista tiedetäänRepoveden riippusillan sortumissyy selvisi: Ankkuritanko oli asennettu virheellisestiRepoveden siltaturmasta lisätietoja: Kiinnitysankkuri ei hajonnut ihmisten painosta – vikaa oli mahdoton havaitaKuvat kertovat, kuinka pahasti Repoveden riippusilta retkahti – risteilylaivan kippari luuli, että paikalla kuvataan elokuvaa, mutta sitten hän kuuli avunhuudot
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 11:54
    Petteri Orpo

    Orpo: "Venäjä on uhka tänään ja tulevaisuudessa" – EU:n itäisillä mailla on suora viesti Brysseliin

  • 11:15
    Kotimaa

    Joulun menoliikenteeseen upea uutinen – sitä ennen piisaa märkää

  • 10:29
    Kuluttajariidat

    Kodinkoneketjun tarjoukset pahasti pielessä – Powerin muutettava toimintaansa

  • 09:28
    Alexander Stubb

    Presidentti Stubbkin on vain ihminen: "Vähän niin sanotusti painaa"

  • 08:51
    Köyhyys

    Suomessa on 46 000 pienituloista enemmän kuin vuotta aiemmin