Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Taksit mukaan liikennekaareen – sääntelyä väljennetään mutta lupa tarvitaan jatkossakin

Lehtikuva
Julkaistu 20.09.2016 15:54

MTV UUTISET, STT

Taksiliikenne sisältyy liikennekaareen, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tiedotustilaisuudessaan hallituksen ratkaisusta. Bernerin ajama liikennekaari eli liikennettä koskeva yhtenäislainsäädäntö on herättänyt kiivasta keskustelua erityisesti taksitoiminnan osalta.

1:07Taksi- ja linja-autoliitto tyytyväisiä uudistuksiin

Nyt syntyneen hallitussovun mukaan taksitoiminnan sääntelyä väljennetään, mutta monia taksiyrittäjien vastustamia osioita on jätetty pois.

Bernerin mukaan kaikki kyytejä välittävät operaattorit kuten Uber toimivat "samoilla pelisäännöillä avoimessa tietorajapinnassa ja luvanvaraisilla lähtökohdilla". 

Jatkossa taksiliikennettä voisi harjoittaa kuka tahansa laissa säädetyt lupaehdot täyttävä toimija, sillä taksikiintiöistä luovuttaisiin. Taksilupa olisi yrityskohtainen, minkä lisäksi kuljettajalta vaadittaisiin ajolupa.

Toimijoiden olisi ilmoitettava asemapaikkansa ja päivystysaikansa eli pääasiallinen toiminta-alueensa ja palveluaikansa. Taksi voisi kuitenkin uudistuksen myötä jäädä odottamaan kyytiläisiä myös ilmoittamansa asemapaikkansa ulkopuolelta, ja muilta paikkakunnilta voidaan tulla paikkaamaan kysyntää toiselle paikkakunnalle.

2:22Muutokset taksiliikenteen säätelyyn voimaan kesällä 2018

"Erinomaista että etenee"

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps) pitää erinomaisena asiana, että liikennekaari nyt etenee.

Perussuomalaiset ja Keskusta, erityisesti ulkoministeri Timo Soini (ps) ja liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner, ehtivät keväällä ajautua jyrkästi eri linjoille liikennekaaren suhteen. 

– Varsinkin maaseudun liikenneyhteydet olivat huolenamme uudistusta tehtäessä. Taksi on usein joukkoliikenneketjun ensimmäinen toimija. Luotettava taksijärjestelmämme ja jo valmiiksi alan vahva digitalisaatio mahdollistavat maaseudulla asumisen ja yrittämisen osaltaan tulevaisuudessakin. Sen vuoksi pidimme tiukasti kiinni siitä, ettei taksiliikennettä täysin vapauteta, se säilyy luvanvaraisena, Jalonen kuvailee. 

"Tämän kanssa voi elää"

Hallitus on päässyt sopuun siitä, että  taksitoimintaan tarvitaan jatkossakin lupa, mutta määrä- ja hintasääntelystä luovutaan. Bernerin mukaan taksien enimmäishinnan vahvistaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, jos se on välttämätöntä.  
Liikennekaari tulee kokonaisuudessaan voimaan heinäkuun alussa 2018.  

Liikennevaliokunnan jäsen, kansanedustaja Mikko Alatalo (kesk) kertoo, että alkuperäiseen esitykseen saatiin läpi monia tärkeitä muutoksia.

– Taksilupien määräkiintiöistä luovutaan, eli takseja voi tulevaisuudessa olla paljon enemmän. Vastustin tätä aluksi, mutta nyt viilatun esityksen kanssa voi elää. Kilpailua ei kuitenkaan vapauteta kokonaan, Alatalo sanoo. 

– Iso ilonaihe on taksiyrittäjille se, että niin sanotut kymppitonnin taksiautoilijat pudotettiin esityksestä pois.

Alun perin oli tarkoitus, että kuka tahansa olisi voinut ryhtyä ajamaan taksia 10 000 euron ansaintasummaan asti. 

Monet kansanedustajat ovat vastustaneet ajatusta taksien asemapaikkavelvoitteen poistumisesta. Alatalon mukaan tässä on päästy kompromissiin. Pääasiallinen asemapaikka säilyy ja taksin on ilmoitettava, milloin se päivystää.

Lisäksi taksin kotipaikan pitää olla Suomessa. Esimerkiksi taksiautoilijat eivät voi tulla Virosta tekemään päivän keikkaa Suomen puolelle perustamatta Suomeen yritystä. 

Lisää aiheesta:

Taksiuudistuksen lakiluonnoksessa mukana kiistellyt taksamittarit ja värilliset kilvetTaksilakia viilataan nyt uusiksi pikavauhtia – Timo Harakka: "Jos ei saa taksia, on vaikea neuvotella hinnastakaan"Taksikuski ei tarvitse taksamittaria tai kurssiaTaksiuudistuksesta sovitellaan kompromissia – ministeriö on perääntymässä suunnitelmistaanBernerin esitykselle risuja myös omasta puolueesta: "Onko tämä ovi harmaalle taloudelle?"Taksiliikenteeseen ehdotetaan isoja muutoksia – taksilupia ei säännöstellä, hinnat vapautetaan
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 07:30
    Matti Vanhanen

    Pyöreitä vuosia täyttävällä Matti Vanhasella on sanansa sanottavana Orpon hallituksesta: "Väärään aikaan"

  • 06:01
    Ukrainan sota

    Kysely: Lähes puolet suomalaisista pelkää suursodan alkavan

  • 05:22
    Politiikka

    USU: Lindtman ja Purra puheenjohtajien aatelia

  • 05:22
    Pysäköinninvalvonta

    Kuopiossa annetut parkkimaksut hämmensivät: Veloittajana Raision kaupunki

  • 05:00
    Kyberturvallisuus

    MTV selvitti: Poliisi käyttää kiistellyn israelilaisyhtiön murtajalaitteita