Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on puolustanut junien matkustajaliikenteen avaamista kilpailulle. Berner arvioi iltapäivällä eduskunnassa, että kilpailun avaamisella voidaan muun muassa lisätä junien hintakilpailua ja edistää junaliikenteen käyttöä.
Tavoitteena on, että kilpailu alkaisi ensi vuosikymmenen aikana: Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä 2020-luvun alkupuolella ja muualla maassa asteittain viimeistään vuoden 2026 aikana.
Eduskunnan oppositiopuolueista on esitetty epäluottamusta hallitukselle raideliikenteen tulevaisuudesta. Monissa opposition puheenvuoroissa ei ole suoraan vastustettu matkustajaliikenteen kilpailua, vaan sitä, miten hallitus aikoo uudistuksen toteuttaa.
Ministerin mukaan kilpailu on jo tähän mennessä näkynyt valtio-omisteisen junayhtiön VR:n toiminnassa. Berner sanoi iltapäivällä, että muun muassa linja-autoliikenteestä ja lentoliikenteestä tullut kilpailupaine on johtanut siihen, että VR:n palveluja, hinnoittelua ja kustannustehokkuutta on todella alettu kehittää.
– Esimerkiksi junalippujen kuluttajahinnat ovat tämän seurauksena laskeneet keskimäärin yli 10 prosenttia viimeisen vuoden aikana, perusteli Berner eduskunnan suuressa salissa.
Junayhtiö VR ollaan pilkkomassa
Junaliikenteen kilpailun edistämiseksi VR on määrä pilkkoa siten, että siitä eriytetään kolme erillistä yhtiötä: kalustoyhtiö, kunnossapitoyhtiö sekä kiinteistöyhtiö. Kalustoyhtiön on määrä vuokrata junakalustoa myös muille kuin VR:lle.
Suurimman oppositiopuolueen SDP:n kansanedustaja Harry Wallin (sd.) katsoo, että matkustajaliikenteen kilpailutus ja yhtiöjärjestelyt heikentäisivät kaluston ja henkilökunnan tehokasta käyttöä.
