Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kokoomus kannattaa vihreiden lähijunaehdotusta – haluaa tehdä sen kilpailun kautta: "Erittäin vaikeaa raideleveyden poikkeuksellisuuden takia"

9:33Debatti: Tuleeko lähijunaliikennettä kasvattaa?Katso väittely: Tuleeko lähijunaliikennettä laajentaa useille kaupunkialueille?
Julkaistu 27.02.2021 21:24

Olli Tiihonen

olli.tiihonen@mtv.fi

@ollitiihonen5

Kokoomuksen mukaan vihreiden ehdotus on haastava toteuttaa nykytilassa, sillä Suomessa ei pääse syntymään kilpailua raideliikenteeseen.

Suomen ilmastopaneeli totesi keskiviikkona raportissaan, että liikennepäästöjen vähentäminen on avainasemassa päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi.

Lue lisää: Suomen ilmastopaneeli: Päästöjä vähennettävä nopeaan tahtiin, liikenne ratkaisevassa roolissa

Vihreät ovat esittäneet yhtenä toimena, että lähijunaliikenteen piirissä olevia ihmisiä nostettaisiin miljoonasta kahteen miljoonaan.

Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että lähijunaliikenne palaisi suurille kaupunkiseuduille eli Tampereen, Turun, Oulun, Lappeenrannan, Kouvolan ja Lahden seuduille.

– Haluamme palauttaa lättähattujunien seisakkeet, joita oli vielä 80-luvun loppuun saakka hyvin paljon. Ne silloin aikanaan purettiin autoistumisen tieltä ja nyt on aika päästöjen vähentämisen takia palauttaa seisakkeet, vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio selventää avausta.  

Puolue haluaisi aloittaa pilotit alueilla vuoteen 2023 mennessä, jonka jälkeen niitä voisi laajentaa muillekin suurille kaupunkiseuduille.

– Tampereen ja Nokian välillä käynnistettiin viime vuonna lähijunapilotti. Koronavuonnakin lähijunaliikenteen käyttäjämäärät kasvoivat 50 prosenttia, Mustakallio kertoo.

Kokoomus haluasi yhtiöittää kaluston

Kokoomuksessa ehdotusta pidetään hyvänä, mutta haastavana toteuttaa.

– Tällä hallituskaudella, kun vihreätkin ovat hallituksessa, VR:n kalustoyhtiöittäminen laitettiin jäihin silloisen liikenneministeri (Sanna) Marinin toimesta, kokoomuksen kansanedustaja sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Janne Heikkinen arvostelee.

– On totta, että kalustoyhtiön osalta puhutaan kriittisestä elementistä. Tällä hetkellä meillä on valitettava tilanne, että VR romuttaa käyttökelpoista lähijunakalustoa. Me haluaisimme, että romuttaminen lopetetaan, arvioitaisiin nykyisen kaluston kunto puolueettomalla tutkimuksella, Mustakallio vastaa.

Vihreiden mukaan vanhempaa kalustoa voitaisiin ottaa käyttöön kaupunkiseuduilla.

Lue lisää: SDP torjuu hallituskumppani vihreiden moitteet lähijunien romuttamisesta – "Vaatii houkuttelevan kaluston"

Vihreät moitti demareita VR:n lähijunakaluston romuttamisesta

”Kilpailua pitäisi saada luontaisesti syntymään”

Ongelmallista romuttamisessa on Suomen raideleveys, jonka vuoksi uuden kaluston rakentaminen on valtava satsaus.

Kilpailevaa toimintaa ei siis pääse syntymään VR:lle, sillä kalustosatsaukset olisivat niin suuret.

Kokoomus haluaisikin avata ovet kilpailulle.

– Kilpailua pitäisi saada luontaisesti syntymään, mutta se on erittäin vaikeaa raideleveyden poikkeuksellisuuden takia. Kokoomus oli viime kaudella edistämässä Sipilän hallituksessa (Anne) Bernerin mukaista mallia kalustoyhtiöittämistä, Heikkinen pohtii.             

– Voisimme käynnistää lähijunapilotteja vuoteen 2023 mennessä. Siihen ei välttämättä tarvita kilpailun avaamista tai samanlaista oikeutta, mitä pääkaupunkiseudulla HSL:llä on (Helsingin seudun liikenne) lähijunaliikenteen osalta. Pilotit voitaisiin tehdä VR-vetoisesti liikenneministeriön avustuksella, Mustakallio vakuuttaa.

Katso koko keskustelu pääkuvan videolta ja alta Suomen ilmastopaneelin kertomista päästötavoitteista. 

2:23Suomen pitäisi vähentää ilmastopäästöjään 60 prosenttia vuoteen 2030 mennessä

Lisää aiheesta:

Turun tunnin junasta kiivas väittely: "Teillä Tampereella ei ole tätä ongelmaa"Keskusta hautaisi suuret raidehankkeet – muut keskeiset puolueet eivät ajatusta tueSuuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaKolme junarataa mullistaa liikkumisen Suomessa: Ministeri painottaa, että miljardihankkeiden takana on tärkeämpi syy kuin pakkomielle tunnin junastaVihreät esittää lähijunien palauttamista isoille kaupunkiseuduille: "Potentiaalia Pohjanmaalla, Kuopiossa ja Jyväskylässäkin"Selvitys: Helsingin, Turun ja Tampereen välille tarvitaan tunnin pikajunayhteys työntekijöille
Julkinen liikenneLiikenneJunatVihreätKokoomusIlmastonmuutosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Julkinen liikenne
  • 10.9.11:52
    Rikosepäilyt

    Mies masturboi yöbussissa ja uhkaili matkustajia Helsingissä – lausui kylmäävän kommentin

  • 8.9.14:01
    Lontoo

    Metrolakko syöksi Lontoon liikennekaaokseen: "Tämä on todella epämiellyttävää"

  • 4.9.14:55
    Junat

    Ihminen kiipesi rautatietolppaan Espoossa – junaliikenteessä myöhästymisiä

  • 28.8.12:19
    Junat

    Ratavaurio Espoossa on korjattu – junaliikenteessä yhä häiriöitä

  • 24.8.08:59
    Huijaukset

    Kymmenet narahtavat vuosittain HSL:n "feikkilipuista" – yksi keino saattaisi kitkeä koko ilmiön