Kokoomus kannattaa vihreiden lähijunaehdotusta – haluaa tehdä sen kilpailun kautta: "Erittäin vaikeaa raideleveyden poikkeuksellisuuden takia"

Debatti: Tuleeko lähijunaliikennettä kasvattaa? 9:33
Katso väittely: Tuleeko lähijunaliikennettä laajentaa useille kaupunkialueille?

Kokoomuksen mukaan vihreiden ehdotus on haastava toteuttaa nykytilassa, sillä Suomessa ei pääse syntymään kilpailua raideliikenteeseen.

Suomen ilmastopaneeli totesi keskiviikkona raportissaan, että liikennepäästöjen vähentäminen on avainasemassa päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi.

Vihreät ovat esittäneet yhtenä toimena, että lähijunaliikenteen piirissä olevia ihmisiä nostettaisiin miljoonasta kahteen miljoonaan.

Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että lähijunaliikenne palaisi suurille kaupunkiseuduille eli Tampereen, Turun, Oulun, Lappeenrannan, Kouvolan ja Lahden seuduille.

– Haluamme palauttaa lättähattujunien seisakkeet, joita oli vielä 80-luvun loppuun saakka hyvin paljon. Ne silloin aikanaan purettiin autoistumisen tieltä ja nyt on aika päästöjen vähentämisen takia palauttaa seisakkeet, vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio selventää avausta.  

Puolue haluaisi aloittaa pilotit alueilla vuoteen 2023 mennessä, jonka jälkeen niitä voisi laajentaa muillekin suurille kaupunkiseuduille.

– Tampereen ja Nokian välillä käynnistettiin viime vuonna lähijunapilotti. Koronavuonnakin lähijunaliikenteen käyttäjämäärät kasvoivat 50 prosenttia, Mustakallio kertoo.

Kokoomus haluasi yhtiöittää kaluston

Kokoomuksessa ehdotusta pidetään hyvänä, mutta haastavana toteuttaa.

– Tällä hallituskaudella, kun vihreätkin ovat hallituksessa, VR:n kalustoyhtiöittäminen laitettiin jäihin silloisen liikenneministeri (Sanna) Marinin toimesta, kokoomuksen kansanedustaja sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Janne Heikkinen arvostelee.

– On totta, että kalustoyhtiön osalta puhutaan kriittisestä elementistä. Tällä hetkellä meillä on valitettava tilanne, että VR romuttaa käyttökelpoista lähijunakalustoa. Me haluaisimme, että romuttaminen lopetetaan, arvioitaisiin nykyisen kaluston kunto puolueettomalla tutkimuksella, Mustakallio vastaa.

Vihreiden mukaan vanhempaa kalustoa voitaisiin ottaa käyttöön kaupunkiseuduilla.

”Kilpailua pitäisi saada luontaisesti syntymään”

Ongelmallista romuttamisessa on Suomen raideleveys, jonka vuoksi uuden kaluston rakentaminen on valtava satsaus.

Kilpailevaa toimintaa ei siis pääse syntymään VR:lle, sillä kalustosatsaukset olisivat niin suuret.

Kokoomus haluaisikin avata ovet kilpailulle.

– Kilpailua pitäisi saada luontaisesti syntymään, mutta se on erittäin vaikeaa raideleveyden poikkeuksellisuuden takia. Kokoomus oli viime kaudella edistämässä Sipilän hallituksessa (Anne) Bernerin mukaista mallia kalustoyhtiöittämistä, Heikkinen pohtii.             

– Voisimme käynnistää lähijunapilotteja vuoteen 2023 mennessä. Siihen ei välttämättä tarvita kilpailun avaamista tai samanlaista oikeutta, mitä pääkaupunkiseudulla HSL:llä on (Helsingin seudun liikenne) lähijunaliikenteen osalta. Pilotit voitaisiin tehdä VR-vetoisesti liikenneministeriön avustuksella, Mustakallio vakuuttaa.

Katso koko keskustelu pääkuvan videolta ja alta Suomen ilmastopaneelin kertomista päästötavoitteista. 

Suomen pitäisi vähentää ilmastopäästöjään 60 prosenttia vuoteen 2030 mennessä 2:23


Lue myös:

    Uusimmat