Kokoomuksen mukaan vihreiden ehdotus on haastava toteuttaa nykytilassa, sillä Suomessa ei pääse syntymään kilpailua raideliikenteeseen.
Suomen ilmastopaneeli totesi keskiviikkona raportissaan, että liikennepäästöjen vähentäminen on avainasemassa päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi.
Lue lisää: Suomen ilmastopaneeli: Päästöjä vähennettävä nopeaan tahtiin, liikenne ratkaisevassa roolissa
Vihreät ovat esittäneet yhtenä toimena, että lähijunaliikenteen piirissä olevia ihmisiä nostettaisiin miljoonasta kahteen miljoonaan.
Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että lähijunaliikenne palaisi suurille kaupunkiseuduille eli Tampereen, Turun, Oulun, Lappeenrannan, Kouvolan ja Lahden seuduille.
– Haluamme palauttaa lättähattujunien seisakkeet, joita oli vielä 80-luvun loppuun saakka hyvin paljon. Ne silloin aikanaan purettiin autoistumisen tieltä ja nyt on aika päästöjen vähentämisen takia palauttaa seisakkeet, vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio selventää avausta.
Puolue haluaisi aloittaa pilotit alueilla vuoteen 2023 mennessä, jonka jälkeen niitä voisi laajentaa muillekin suurille kaupunkiseuduille.
– Tampereen ja Nokian välillä käynnistettiin viime vuonna lähijunapilotti. Koronavuonnakin lähijunaliikenteen käyttäjämäärät kasvoivat 50 prosenttia, Mustakallio kertoo.