Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Bensan kallistuminen ärsyttää: "Viisikymppiä meni ja tuli vajaa puoli tankkia" – näin asiantuntija selittää hinnannousua

2:01Polttoaineet kallistuneet kymmeniä senttejä - asiantuntijan mukaan tilanne tasaantuu kesään mennessäKatso videolta, mitä autoilijat tuumasivat viimeaikaisista polttoaineiden hinnoista.
Julkaistu 25.03.2021 08:08
Toimittajan kuva
Valtteri Kykkänen

valtteri.kykkanen@mtv.fi

Polttoaineet ovat kallistuneet selvästi viime kuukausina. Autoalan asiantuntija selittää ilmiötä maailmanmarkkinahintojen elpymisellä viime kevään koronakriisin jälkeen.

Polttoaineiden hinnat ovat nousseet Suomessa kymmeniä senttejä viime keväästä. Tilastokeskuksen mukaan esimerkiksi 95 E10-bensiinin keskihinta oli helmikuussa 1,55 euroa litralta, kun viime toukokuussa hinta oli 1,28 euroa. Myös dieselin litrahinta on noussut muutamalla kymmenellä sentillä. 

Autoalan Tiedotuskeskuksen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja ei kuitenkaan pidä hintojen nousua dramaattisena. Ennemminkin öljyn maailmanmarkkinoilla on palattu normaalille tasolle viimekeväisen ”koronakuopan” jälkeen.

– Varsinkin Aasiassa markkina on aika normaali ja talouskasvu ripeää. Teollinen tuotanto on ohittanut ja saanut kiinni tämän koronakuopan ja kysyntä on kasvussa. Silloin se raaka-aineen hinta palaa kysynnässä siihen missä se oli ennen ja jopa hieman kasvanut sen yli, Kalenoja sanoo.

Veronkorotus tuntuu viiveellä

Euromääräisesti ollaan kuitenkin vielä hieman vuosien 2018 ja 2019 hintatason alapuolella. Kalenoja arvioi, että kesään mennessä tilanne rauhoittuu eikä nykyinen kasvuvauhti tule jatkumaan. Suomessa polttoaineen hintaan vaikuttaa myös korkea verotus, jota kiristettiin entisestään viime elokuussa.

– Korotus jäi silloin ehkä vähän huomaamatta polttoaineiden hinnassa, koska se tapahtui hetkenä, jossa maailmanmarkkinahinnat olivat hyvin alhaiset ja se 6-7 sentin korotus tavallaan upposi sinne. Mutta kun maailmanmarkkinahinnat ovat lähteneet kasvuun, niin se veronkorotuskin tuntuu vasta tänä keväänä siinä markkinahinnassa, Kalenoja toteaa.

Helsingin Viikissä sijaitsevalla kylmäasemalla tankanneilla oli selkeä mielipide kysymykseen bensiinin hinnasta.

– No kyllähän se tuntuu aika korkealta. Viime kesään nähden noussut aika paljon. Aika hintavaa, sanoo Risto Happonen.

– Liian korkealla on, sanotaan suoraan. Että saisi olla halvempaa, toteaa puolestaan Pentti Ojonen.

– No, olen tuhat euroa kuussa tienaava eläkeläinen. Yritäpä arvata siitä. Nyt meni viiskymppiä ja tuli vähän vajaa puoli tankkia. Ja kun se kuluttaa sen 12 litraa satasella, niin ei sillä hirveästi ajella, sanoo pakettiautoaan tankannut Jukka Tirronen.

"Päästötavoitteet eivät vaadi veronkorotusta"

Hallitus on asettanut kunnianhimoiseksi tavoitteeksi, että Suomessa puolitetaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on herättänyt myös huolta polttoaineiden hintojen tuntuvista korotuksista. Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan kovia hinnankorotuksia ei ole näköpiirissä ainakaan lyhyellä tähtäimellä. 

– Olemme tehneet myös omaa tiekarttaamme tavoitteeseen liittyen, ja sen mukaan ei tarvittaisi veronkorotuksia. Päästötavoitteet saavutettaisiin muilla keinoin, esimerkiksi autokantaa uudistamalla. Myös biokaasun jakeluvelvollisuuten liittyviä toimenpiteitä voitaisiin ottaa käyttöön. Monin keinoin voitaisiin välttää hintaohjaus siellä polttoaineverossa, sanoo Hanna Kalenoja.

Lisää aiheesta:

Kauppasota: Bensan hinta on laskenutPolttoaineiden hinnat laskeneet jo Ukrainan sotaa edeltävälle tasolle – "Öljyntuottajan kannalta nyt ollaan jo kipurajan alla"Voiko bensan litrahinta nousta jopa kolmeen euroon?Miten bensalitra voi taas maksaa kaksi euroa, vaikka raakaöljyn hinta on kaukana ennätystasosta?Koronavirus on lähes puolittanut autoliikenteen Suomessa – samalla bensan hinta tullut ropisten alas, litrahinnassa yli 10 sentin pudotusBensan litrahinta nousi nopeasti, paikoin jopa 10 sentillä – harva suomalainen lähtee vertailukierrokselle: "Me maksamme ja ajamme"
LiikennePolttoaineKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 10:04
    Raskas liikenne

    Rekkakuskin täysin edesvastuuton ohitus tallentui kojelautakameraan: "Ei järjen häivää"

  • 08:29
    Lentokentät

    Droonihavainnot keskeyttivät lennot Münchenin kentällä – vaikutti tuhansiin matkustajiin

  • Eilen18:56
    Raskas liikenne

    Ammattikuski listaa tavisautoilijoiden yleisimmät liikennemokat – "He eivät ajattele sitä ollenkaan"

  • ke21:54
    Liikenneonnettomuudet

    Rekka törmäsi tunnelin seinään Turunväylällä Lohjalla – raivaustyöt kestävät yöhön saakka

  • ke18:49
    Raskas liikenne

    Rekkakuski Timo kertoo uudesta ja huolestuttavasta ilmiöstä tien päällä