Suomesta Venäjälle poikkeavat bensan- ja tupakanhakijat voivat jatkossa päätyä pitkän jonon perälle, mikäli Rajavartiolaitoksen kaavailemat supistukset tulevat voimaan itärajalla.
Vuorokauden ympäri auki olevat Imatran ja Niiralan rajanylityspaikat saatetaan jatkossa sulkea yöksi. Se saattaa ruuhkauttaa asemia päiväsaikaan.
Myös Vartiuksen, Kuusamon, Sallan ja Raja-Joosepin rajanylityspaikkojen aukioloaikojen kavennukset ovat puntarissa.
Rajavartiolaitokselle tämä toisi vaadittuja säästöjä, mutta samaan aikaan tavara- ja henkilöliikenteelle sekä elinkeinoelämälle voi tulla takkiin. Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) mukaan menetykset olisivat suurempia kuin säästöt.
– Muutos heikentäisi Suomen teollisuuden sekä matkailun toimintaedellytyksiä ja lisäisi kuljetuskustannuksia, sanoo EK:n asiantuntija Timo Laukkanen.
Rajavartiolaitos myöntää mahdolliset ongelmat, mutta sen on nipistettävä jostain 15 miljoonan lisäsäästöt vuoteen 2020 mennessä.
Samalla sisäisen turvallisuuden varmistamiseksi miehitystä pitäisi siirtää asemilta maastoon. Laitoksen mukaan aukioloaikojen supistukset ovat perusteltuja, sillä liikenne on yöllä hiljaisempaa.
Vaikutuksia Suomen vientiin
Metsäteollisuus ry esittää, että rajanylityspaikat pidettäisiin auki edes tavaraliikenteelle.
