Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Bensaa saa nyt halvalla – ei edes veronkorotusta ensi vuonna

Hallitus on päättänyt, ettei ensi vuonna kiristä liikennepolttoaineiden verotusta.
Hallitus on päättänyt, ettei ensi vuonna kiristä liikennepolttoaineiden verotusta.Lehtikuva
Julkaistu 21.12.2015 19:17

MTV UUTISET – STT

Joulu on tullut etuajassa autoilijoille, sillä bensaa saa nyt ennätysmäisen halvalla.

– Polttoaineiden reaalihinnat ovat poikkeuksellisen ja historiallisen alhaalla. En osaa sanoa, miten hinnat kehittyvät tästä eteenpäin, toteaa ST1:n verkosto- ja omistajakauppiastoiminnoista vastaava myyntijohtaja Juha Vanninen.

Hän huomauttaa, että vuodenvaihteen jälkeen painetta polttoaineiden hintojen nousuun tuo liikenteen biovelvoite.

– Suomi on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen, että vuonna 2020 liikenteen polttonesteestä 20 prosenttia on uusiutuvaa. Ensi vuonna määrä nousee kahdeksasta kymmeneen prosenttiin. Täytyy huomioida, että meidän pitää hoitaa velvoite jollain tavalla. Valtiovallan määräykset saattavat nostaa hintaa, vaikka öljyn maailmanmarkkinahinta edelleen laskisi, Vanninen sanoi. 

Verot eivät nouse 

Hallitus on päättänyt, ettei ensi vuonna kiristä liikennepolttoaineiden verotusta. Öljy- ja biopolttoainealan toimitusjohtaja Helena Vänskä toteaa, että ala oli jo ehtinyt tottua säännöllisiin veronkorotuksiin.

– Hallituksen tavoite on turvata kuluttajien ostovoimaa, koska bensiinin ja dieselöljyn hinnat vaikuttavat suoraan kotitalouksien käytettävissä olevaan rahamäärään, Vänskä sanoo.

Öljyalan mukaan liikennepolttonesteistä kerättiin viime vuonna veroja valtion kassaan 4,2 miljardia euroa.

– Polttoaineverotus on kustannustehokasta varojen keräämistä valtiolle. Rahat käytetään hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitämiseen muillakin kuin liikennesektorilla.


Öljy- ja biopolttoainealan tuoreimmassa kuluttajahintaseurannassa esimerkiksi bensiini 95 E10:n veroton hinta on 45,2 senttiä litralta. Kuluttaja maksaa 1,37 euroa litralta.

Kuluttajahinta sisältää verot ja veroluonteisen maksut, joita ovat polttoainevero, huoltovarmuusmaksu ja arvonlisävero. Verojen osuus kokonaishinnasta on noin 67 prosenttia. 

Öljy-yhtiöt hyötyneet 

Uutistoimisto Bloombergin mukaan Brent-öljyn hinta on alimmillaan sitten 11 vuoteen. Öljynjalostusyhtiöille raakaöljyn hinnan lasku on ollut positiivinen juttu.

– Hinnan lasku on tarkoittanut, että logistiikka- ja energiakulut, kuten sähkön, lämmön ja höyryn kulut, ovat laskeneet. Tällä on ollut vuonna 2015 myönteinen vaikutus öljynjalostusmarginaaliin, kertoo Nesteen öljytuotteet-liiketoiminnasta johtaja Matti Lehmus.

– Tuotteiden tukkuhinnat ovat laskeneet raakaöljyn hinnan laskun seurauksena.

ST1:n jakelu- ja liikenneasemista vastaava myyntijohtaja Mikko Reinekari nostaa esille, että kuluttajan maksamaan lopulliseen hintaan vaikuttavat myös euron ja dollarin kurssit.

– Raakaöljyn hintaan vaikuttaa kysynnän ja tarjonnan voimakas ero. Tarjontaa on enemmän kuin kysyntää, jota ei ole ollut niin paljon kuin ennakoitiin, Reinekari selvittää. Tarjontaa ovat lisänneet muun muassa Yhdysvaltojen liuskeöljyn tuotanto ja Iranin vastaisten talouspakotteiden purku.

– Mielestäni on hyvä verottaa fossiilista energiaa siten, että se mahdollistaa järkevien uusiutuvien energiamuotojen markkinoille tulemisen: esimerkiksi tuontiöljyn korvaamisen suomalaisesta metsästä tehdyllä dieselillä tai kotimaisesta jätteestä tehdyllä etanolibensiinillä, Reinekari sanoo. Hänen mukaansa tämä vähentäisi Suomen riippuvuutta tuontienergiasta.

Lisää aiheesta:

Kauppasota: Bensan hinta on laskenutPolttoaineiden hinnat laskeneet jo Ukrainan sotaa edeltävälle tasolle – "Öljyntuottajan kannalta nyt ollaan jo kipurajan alla"Dieselin hinta tulee pysymään bensiiniä kalliimpana – Venäjä yhä Euroopan merkittävin dieselin tuojaAutoilijoille ei helpotusta vielä hetkeen – Nordean ekonomisti: Bensan ja dieselin hinnat pysyvät yli kahdessa eurossa ainakin tämän vuodenMiten bensalitra voi taas maksaa kaksi euroa, vaikka raakaöljyn hinta on kaukana ennätystasosta?Raakaöljyn hinta lähtenyt nousuun – syksy tuonee autoilijalle kalliimpaa bensaa
Ulkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat
  • 19:16
    Yhdysvallat

    Valkoisessa talossa kiistelty vierailu – "Viisi vuotta sitten kukaan ei olisi puhunut hänen kanssaan"

  • 18:03
    Jeffrey Epstein

    Seuraa suorana kello 21: Yhdysvalloissa äänestetään Epstein-asiakirjojen julkaisemisesta

  • 16:16
    Puola

    Puolan pääministeri: Rautatiesabotaasin takana kaksi Venäjälle työskennellyttä henkilöä

  • 16:07
    Kirjat

    Spotify laajentaa äänikirjatarjontaansa Suomeen

  • 15:23
    Ukrainan sota

    Ukraina väittää pyyhkäisseensä kerralla neljä Putinin puolustuksen kruununjalokiveä: "Aukko"