Bugatti paljastaa, millainen rooli metrologilla on maailman arvokkaimpien autojen valmistamisessa.
Ranskalainen hyperautovalmistaja Bugatti on hankkinut palkkalistoilleen metrologin. Metrologiaa ei pidä sekoittaa meteorologiaan, vaan kyseessä on tieteenala, joka tutkii mittaamista ja mittayksiköitä. Metrologi, tässä tapauksessa nuorimies nimeltä Grégoire Haller-Meyer, onkin tietyllä tapaa ammattimainen pilkunviilaaja.
Yhtiön leivissä viime keväänä aloittaneen Haller-Meyerin tehtävänä on varmistaa, että joka ainoa Molsheimista lähtevä auto on viimeisen päälle kunnossa. Nyt ei puhuta mistään tavanomaisesta laadunvalvonnasta, vaan millimetrien tuhannesosien tarkkuudesta. Työssään hän käyttää sekä manuaalisia mittauslaitteita että kehittyneitä 3D-skannereita, joiden mittaustarkkuus on huikaisevat 0,005 millimetriä.
Mikäli Haller-Meyer löytää esimerkiksi korin paneeleista sallittua suurempia heittoja, on hänen tehtävänään selvittää perinpohjaisesti, mistä epätarkkuus johtuu sekä viedä asia insinöörien pöytään. Vinoja paneeleja tai epätasaisia rakoja ei miljoonien arvoisissa luksusautoissa suvaita.
Lue myös: Jos tämä yhtä ainoaa Bugattia koskeva takaisinkutsu on sinusta vaikuttava, valmistaudu keräämään leukasi lattialta, kun kuulet syyn
– Ne voisivat johtaa epätoivottaviin ääniin niissä nopeuksissa, joihin automme yltävät, Haller-Meyer toteaa tiedotteessa.
