Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autovalmistaja palkkasi pilkunviilauksen ammattilaisen – mihin Bugatti tarvitsee metrologia?

0:31Kaunis konsepti: Bugatti Galibier -sedan ei koskaan päässyt tuotantoonBugatti Galibier on kuvankaunis sedan, jota ei koskaan päästetty tuotantoon.
Julkaistu 05.03.2023 10:56

Ville Järveläinen

Bugatti paljastaa, millainen rooli metrologilla on maailman arvokkaimpien autojen valmistamisessa.

Ranskalainen hyperautovalmistaja Bugatti on hankkinut palkkalistoilleen metrologin. Metrologiaa ei pidä sekoittaa meteorologiaan, vaan kyseessä on tieteenala, joka tutkii mittaamista ja mittayksiköitä. Metrologi, tässä tapauksessa nuorimies nimeltä Grégoire Haller-Meyer, onkin tietyllä tapaa ammattimainen pilkunviilaaja.

Yhtiön leivissä viime keväänä aloittaneen Haller-Meyerin tehtävänä on varmistaa, että joka ainoa Molsheimista lähtevä auto on viimeisen päälle kunnossa. Nyt ei puhuta mistään tavanomaisesta laadunvalvonnasta, vaan millimetrien tuhannesosien tarkkuudesta. Työssään hän käyttää sekä manuaalisia mittauslaitteita että kehittyneitä 3D-skannereita, joiden mittaustarkkuus on huikaisevat 0,005 millimetriä.

Mikäli Haller-Meyer löytää esimerkiksi korin paneeleista sallittua suurempia heittoja, on hänen tehtävänään selvittää perinpohjaisesti, mistä epätarkkuus johtuu sekä viedä asia insinöörien pöytään. Vinoja paneeleja tai epätasaisia rakoja ei miljoonien arvoisissa luksusautoissa suvaita.

Lue myös: Jos tämä yhtä ainoaa Bugattia koskeva takaisinkutsu on sinusta vaikuttava, valmistaudu keräämään leukasi lattialta, kun kuulet syyn

– Ne voisivat johtaa epätoivottaviin ääniin niissä nopeuksissa, joihin automme yltävät, Haller-Meyer toteaa tiedotteessa.

Esimerkiksi Chiron Super Sport kykenee saavuttamaan noin 500 tuntikilometrin huippunopeuden.

Komponenttien syynääminen ja toleransseista huolehtiminen ovat kuitenkin vain osa Bugatti-metrologin työtä.

Autovalmistajan palveluksessa työskentelevän metrologin on oltava lahjakas numeroiden ja geometrian kanssa, mutta myös muilla autoteollisuuden osa-alueilla. Esimerkiksi valmistus- ja kokoamisprosessit on tunnettava tarkkaan.

Kun autot lisäksi valmistetaan pitkälti käsityönä, vaaditaan metrologiltakin ymmärrystä kädentaidoista sekä erilaisista materiaaleista eri tavalla kuin massatuotantona valmistettujen autojen kohdalla.

bugatti

Lue myös: Tämä auto on samaan aikaan sekä valmistajan nopein että hitain – samalla rahalla saisit 120 Toyota Corollaa

Lähde: Bugatti

Lisää aiheesta:

Historian kallein uusi auto on pian valmis – täysin mielipuolisen hintaista taideteosta valmistetaan vain yksi kappaleTämä ei ole vitsi: Audilla on töissä tarkkanenäisiä ammattilaisia, joiden duuni on nuuhkia autojen osiaBugatti vakuuttaa, että sen toimitusjohtaja tekee töitä myös silloin, kun kukaan ei ole näkemässä – tällainen on autopomon etäpäiväKeittiömestari Henri Alén varasi jo uuden sähkö-Porschen, vaikkei ole edes nähnyt sitä omin silmin: "Joutuu varmaan muutaman lehtipihvin vielä paistamaan"Aivan sama, kuinka paljon olisit valmis maksamaan, yhteen asiaan Bugatti ei tule suostumaanAikamme upein hyperauto valmistetaan täysin käsityönä – kurkista suljettujen ovien taa
AutotSuperautotAutoteollisuusBugattiLifestyle
Grégoire Haller-Meyer (kuvassa) työskentelee metrologina. Hän vastaa siitä, että Bugatti päästää maailmalle vain viimeisen päälle viilattuja autoja.Bugatti

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa