Autovalmistaja palkkasi pilkunviilauksen ammattilaisen – mihin Bugatti tarvitsee metrologia?

Kaunis konsepti: Bugatti Galibier -sedan ei koskaan päässyt tuotantoon 0:31
Bugatti Galibier on kuvankaunis sedan, jota ei koskaan päästetty tuotantoon.

Bugatti paljastaa, millainen rooli metrologilla on maailman arvokkaimpien autojen valmistamisessa.

Ranskalainen hyperautovalmistaja Bugatti on hankkinut palkkalistoilleen metrologin. Metrologiaa ei pidä sekoittaa meteorologiaan, vaan kyseessä on tieteenala, joka tutkii mittaamista ja mittayksiköitä. Metrologi, tässä tapauksessa nuorimies nimeltä Grégoire Haller-Meyer, onkin tietyllä tapaa ammattimainen pilkunviilaaja.

Yhtiön leivissä viime keväänä aloittaneen Haller-Meyerin tehtävänä on varmistaa, että joka ainoa Molsheimista lähtevä auto on viimeisen päälle kunnossa. Nyt ei puhuta mistään tavanomaisesta laadunvalvonnasta, vaan millimetrien tuhannesosien tarkkuudesta. Työssään hän käyttää sekä manuaalisia mittauslaitteita että kehittyneitä 3D-skannereita, joiden mittaustarkkuus on huikaisevat 0,005 millimetriä.

Mikäli Haller-Meyer löytää esimerkiksi korin paneeleista sallittua suurempia heittoja, on hänen tehtävänään selvittää perinpohjaisesti, mistä epätarkkuus johtuu sekä viedä asia insinöörien pöytään. Vinoja paneeleja tai epätasaisia rakoja ei miljoonien arvoisissa luksusautoissa suvaita.

– Ne voisivat johtaa epätoivottaviin ääniin niissä nopeuksissa, joihin automme yltävät, Haller-Meyer toteaa tiedotteessa.

Esimerkiksi Chiron Super Sport kykenee saavuttamaan noin 500 tuntikilometrin huippunopeuden.

Komponenttien syynääminen ja toleransseista huolehtiminen ovat kuitenkin vain osa Bugatti-metrologin työtä.

Autovalmistajan palveluksessa työskentelevän metrologin on oltava lahjakas numeroiden ja geometrian kanssa, mutta myös muilla autoteollisuuden osa-alueilla. Esimerkiksi valmistus- ja kokoamisprosessit on tunnettava tarkkaan.

Kun autot lisäksi valmistetaan pitkälti käsityönä, vaaditaan metrologiltakin ymmärrystä kädentaidoista sekä erilaisista materiaaleista eri tavalla kuin massatuotantona valmistettujen autojen kohdalla.

Lähde: Bugatti

Lue myös:

    Uusimmat