Autonomiset Citikat Pariisista Amsterdamiin – eyes off!

Itseohjautuvat autot ovat hiljalleen valtaamassa myös Euroopan teitä.

Kaksi Citroen Grand C4 Picasso -autoa ajoi runsaan 300 kilometrin pituisen matkan autonomisesti osallistuakseen Amsterdamissa järjestettyyn tapahtumaan, johon kokoontui kymmenkunta autonvalmistajaa sekä EU:n liikenneministereitä.

Autot lähtivät matkaan Vélizystä Pariisin lähettyviltä. Autot ajoivat yleisillä teillä usean sadan kilometrin matkan Pariisista Amsterdamiin, eivätkä kuljettajat puuttuneet auton toimintaan.

Autonomisen ajon kolmas taso

Eyes off -tason autossa varusteina on kuusi 360 asteen lasertekniikkaan perustuvaa anturia, tuulilasiin sijoitettu kamera, etu- ja takatutkat sekä GPS-laitteisto. Teknologiaa voidaan käyttää 130 kilometrin tuntinopeuteen asti.

Eyes off -moodi vastaa kolmannen automaatiotason autonomista ajoa, jolloin kuljettajan ei tarvitse puuttua ajoon. Kuljettajan rooli on vain valvoa, että kaikki toimii niin kuin pitää.

Itseajavien autojen automaatiotasoja on kansainvälisesti sovitun termistön mukaisesti viisi erilaista: hands on (kädet ratilla), hands off (ilman käsiä), eyes off (katse irti tiestä), mind off (ajatukset muualla) ja driverless (täysin ilman kuljettajaa).

Ajo liittyi eurooppalaiseen The Experience -tapahtumaan. Kyse oli epävirallisesta Amsterdamissa 14. huhtikuuta järjestetystä EU:n liikenneministerien tapaamisesta, johon kutsun oli saanut myös kymmenkunta autonvalmistajaa.

Euroopan neuvosto julkaisi ennakkoon lausunnon, jossa kehotetaan autonvalmistajia ja eri maiden hallituksia toimimaan yhteistyössä autonomisen ajamisen tutkimus- ja kehitystyön nopeuttamiseksi sekä siihen liittyvien määräysten ja infrastruktuurin kehittämiseksi.

EU:n liikenneministereille tarjottiin myös mahdollisuus päästä eri autonvalmistajien itseajavien autojen kyytiin useiden kilometrien pituiselle matkalle normaaliliikenteen sekaan.

PSA Groupille myönnettiin heinäkuussa 2015 ensimmäisenä autonvalmistajana lupa testata itseajavia autoja Ranskan teillä. Tuolloin neljä C4 Picasso -prototyyppiä ajoi yli 20 000 kilometriä autonomisesti Pariisin ja Bordeaux’n sekä Pariisin ja Espanjan Vigon välisillä teillä.

Lähde: Citroen

Lue myös:

    Uusimmat