Bensiiniautoja muutettiin viime vuonna kaasukäyttöisiksi edellisvuotta enemmän.
Bensiinin hinnankorotukset lisäävät intoa muuttaa henkilöauto kaasulla toimivaksi.
– Viime vuonna teimme muutostyön noin 30 autoon, joista suurin osa oli bensiinikäyttöisiä. Muutostyö maksaa laitteineen 3 500–4 000 euroa, johon saa valtiolta 1 000 euron suuruisen muutostuen, kertoo oululaisen Holstinmäen Autohuolto Oy:n yrittäjä Turo Somervalli.
Hintaan vaikuttaa muun muassa se, kuinka suuren kaasusäiliön haluat auton takakonttiin. Yleisin on 75 litran kokoinen säiliö, jossa on 12 kiloa kaasua 200 baarin paineessa. Sillä ajaa noin 300 kilometrin matkan.
Lue myös: Sähkö vie, kaasu vikisee – näin vähän uusia kaasuautoja rekisteröitiin vuonna 2021
– Koko Suomessa muuntotukea myönnettiin viime vuonna 168 autolle, kun edellisvuonna luku oli 123, kertoo erityisasiantuntija Pasi Kilpelä Traficomista.
Oulun seudulla kiinnostusta ovat lisänneet uudet kaasutankkausasemat, joita on Ruskon jätekeskuksen lisäksi Oulun Limingantullissa ja Kaakkurissa sekä 4-tien varressa Temmeksellä.
Auto pitää työn jälkeen muutoskatsastaa. Samassa yhteydessä Traficom tilittää muutostuen. Tukea on päätetty jatkaa vuoden alusta ainakin kahdella vuodella.
– Kaikilla ei ole varaa hankkia uutta ja kallista sähköautoa, vaan bensiiniautoja muutetaan kaasulla toimivaksi. Kaasulla liikuttaessa polttoainekustannus on noin euron litralta, Somervalli kertoo.