Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Gasum vastaa: Riittääkö suomalaisten kaasuautoihin kaasua, kun Venäjä laittaa hanat kiinni?

1:54Kaasutoimitukset Suomeen uhkaavat loppua pian – talvella voi käydä kylmät, jos kelluvaa terminaalia ei saada käyttöönKaasutoimitukset Suomeen uhkaavat loppua pian – talvella voi käydä kylmät, jos kelluvaa terminaalia ei saada käyttöön.
Julkaistu 20.05.2022 10:51

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Venäjän maakaasuhanojen sulkeutumisella voi olla vaikutuksia myös kaasuautoilla ajaviin suomalaisiin.

Maakaasutoimitusten mahdollinen päättyminen Venäjältä voi vaikuttaa myös kaasuautoilijoihin. Välitöntä hätää ei ole kuitenkaan näkyvissä.

– Jos kaasun tulo Venäjältä lakkaa, Balticconnectorin kautta tuodaan kaasua, joka riittää tyydyttämään kesäkauden tarpeet mukaan lukien tankkausasemat, kertoo Gasumin viestintäjohtaja Olga Väisänen.

Hänen mukaansa siirrossa voi kuitenkin ilmetä pullonkauloja ja teknisiä haasteita.

Lue myös: Hybridi, kaasu, diesel vai sähkö? Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoilla

– Jos näitä tulee siirtoverkkoon, tilanne vaikuttaa tankkausasemiin, jotka ovat putken alueella, Väisänen toteaa.

Tilannetta helpottaa biokaasu, jota kaasuautoilijat nyt valtaosin tankkaavat. Ongelmana on vain biokaasun pieni määrä.

– Suomen putkikaasumarkkinan koko on 25 terawattituntia, ja Suomessa tuotetaan biokaasua noin yhden terawattitunnin verran. Tästä syötetään pieni osa verkkoon. Määrä on niin vähäinen, että pelkällä biokaasulla verkosto ei toimi, Väisänen toteaa.

Gasumilla on Suomessa 40 tankkausasemaa. Suomessa on myös muutama pienempi toimija.

Gasumin tankkausasemilla on käytössä kolmenlaista tekniikkaa. Kaasu tulee asemalle putkiverkossa, kaasu tuodaan paineistettuna konteissa tai kaasu tuodaan nesteytettynä. Nesteytettyä kaasua henkilöautoilijat eivät voi käyttää, mutta nesteytetyn kaasun asemilla voi tankata myös paineistettua kaasua.

Maaliskuun lopussa liikennekäytössä oli vajaat 15 000 kaasuautoa.

Talvikaudesta vaikea

Venäjältä tulevat maakaasutoimitukset voivat päättyä perjantai-iltana tai lauantaina. Väisäsen mukaan asiasta ei ole tullut tietoa vastapuolelta.

Lue myös: Lahtelaisella kaasuasemalla repesi tankkausletku, hetken päästä toinenkin – Gasum vahvistaa: "Tapahtunut viime aikoina tavallista enemmän"

Toimituskiistassa on osin kyse siitä, millä valuutalla kaasu maksetaan. Venäjä on vaatinut maksuja ruplissa.

Osa eurooppalaisista kaasuyhtiöstä on ilmeisesti päättynyt ratkaisuun, jossa ne ovat perustaneet Gazprombankiin euromääräisen tilin. Sillä on vastatili, jossa eurot vaihdetaan rupliksi.

– Me emme tule menemään tähän käytäntöön. Emme hyväksy ruplamaksua, emmekä Gazpromin ehdottamaa maksujärjestelyä, Väisänen toteaa.

Gasumilla ja Gazpromilla on ollut hankintasopimuksiin liittyviä muitakin erimielisyyksiä.

– Katsomme asiaa kokonaisuutena, joten päätimme viedä asiat sopimuksen mukaiseen välimiesmenettelyyn, Väisänen kertoo.

Hänen mukaansa tuleva talvikausi tulee olemaan vaikea, jos kelluvaa LNG-terminaalia ei saada hankittua. Balticconnectorin siirtokyky ei riitä vastaamaan talvikauden tarpeita.

Lue myös: Sähkö vie, kaasu vikisee – näin vähän uusia kaasuautoja rekisteröitiin vuonna 2021

Lisää aiheesta:

Venäjän kaasuhanat sulkeutuvat pian – kesästä vielä selvitään, mutta talvesta tulee haastava: "Ei riitä koko Suomen markkinaan"Kaasutoimitukset Venäjältä loppumassa – näin siihen on varauduttuReuters: Eurooppalaiset kaasuyhtiöt ovat avanneet tilejä GazprombankiinGasum: Kaasun tulo Venäjältä Suomeen katkeaa todennäköisesti tällä viikolla – kesä selvitään, talvikausi on "haastava"Kaasutoimitukset Venäjältä Suomeen uhkaavat loppua pian – talvella voi käydä kylmät, jos kelluvaa terminaalia ei saada käyttöönVenäjän kaasuhanojen sulku olisi Suomen teollisuudelle kohtalokasta – talveksi tarvitaan uusia lähteitä
KaasuautotUkrainan sotaVenäjäKotimaaKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kaasuautot
  • 09.06.202212:14
    Autot

    Kannattaako auto muuttaa etanoli- tai kaasukäyttöiseksi? – "Käynnistyy talvella jonkin verran huonommin"

  • 18.03.202214:17
    Autot

    Hybridi, kaasu, diesel vai sähkö? Jari laski autojensa todelliset käyttökulut nykyisillä hirmuhinnoilla

  • 01.02.202206:31
    Autoilun kustannukset

    Auton polttoainelasku kuriin muutaman tonnin sijoituksella – valtiolta tuhannen euron tuki

  • 03.01.202217:58
    Sähköautot

    Sähkö vie, kaasu vikisee – näin vähän uusia kaasuautoja rekisteröitiin vuonna 2021

  • 06.09.202106:11
    Autot

    Hallitus on satsaamassa biokaasuun, vaikka se on ajautumassa sivuraiteelle henkilöautojen polttoaineena