Mitä massaaminen käytännössä on ja mikä on sen etu?
Massaaminen on vanha kansanomainen termi ruosteenestokäsittelylle. Ruosteenestokäsittelyssä pyritään suojaamaan auton koria haasteellisten keliolosuhteiden, maantiesuolan, hiekoitushiekan yms. aiheuttamilta vaurioilta ja ehkäisemään näin ruostumista.
Hyvässä ruosteenestokäsittelyssä käsitellään paljon muutakin kuin auton pohja, esimerkiksi kotelot, ovet ja luukut.
Hyvä ruosteenestokäsittely sisältää ainakin seuraavat työvaiheet:
- Alustan suojamuovien ja muovilokarien irrotus
- Alustan perusteellinen pesu ja koneellinen kuivaus
- Mahdollisten olemassa olevien ruostevaurioiden huolellinen korjaus (yleensä lisämaksusta, mutta tässä ei kannata säästää, ettei ruoste jää muhimaan suojausaineen alle).
- Koteloiden koneellinen kuivaus
- Alustan, pyörätilojen ja koteloiden käsittely asianmukaisin ainein
- Ovien, konepellin ja takaluukun sisäpuolisten osien käsittely asianmukaisin ainein.
- Suojamuovien ja lokarien kiinnitys
- Auton maalipintojen pesu
- Työn tarkastus ja takuutodistus
Kunnollinen käsittely kuivumisineen kestää useita työpäiviä.
– Jos auto luvataan pois samana päivänä, kun se on viety käsittelyyn, on kuluttajan syytä epäillä käsittelyn huolellisuutta, varoittaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
– Suosittelen käyttämään ns. ketjuliikkeitä autotallissa tai kotipihassa touhuavien ”kylämassarien” sijaan.
