Auton massaaminen – mitä ihmettä se tarkoittaa?

Mitä massaaminen käytännössä on ja mikä on sen etu?

Massaaminen on vanha kansanomainen termi ruosteenestokäsittelylle. Ruosteenestokäsittelyssä pyritään suojaamaan auton koria haasteellisten keliolosuhteiden, maantiesuolan, hiekoitushiekan yms. aiheuttamilta vaurioilta ja ehkäisemään näin ruostumista.

Hyvässä ruosteenestokäsittelyssä käsitellään paljon muutakin kuin auton pohja, esimerkiksi kotelot, ovet ja luukut.

Hyvä ruosteenestokäsittely sisältää ainakin seuraavat työvaiheet:

  • Alustan suojamuovien ja muovilokarien irrotus
  • Alustan perusteellinen pesu ja koneellinen kuivaus
  • Mahdollisten olemassa olevien ruostevaurioiden huolellinen korjaus (yleensä lisämaksusta, mutta tässä ei kannata säästää, ettei ruoste jää muhimaan suojausaineen alle).
  • Koteloiden koneellinen kuivaus
  • Alustan, pyörätilojen ja koteloiden käsittely asianmukaisin ainein
  • Ovien, konepellin ja takaluukun sisäpuolisten osien käsittely asianmukaisin ainein.
  • Suojamuovien ja lokarien kiinnitys
  • Auton maalipintojen pesu
  • Työn tarkastus ja takuutodistus

Kunnollinen käsittely kuivumisineen kestää useita työpäiviä.

– Jos auto luvataan pois samana päivänä, kun se on viety käsittelyyn, on kuluttajan syytä epäillä käsittelyn huolellisuutta, varoittaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

– Suosittelen käyttämään ns. ketjuliikkeitä autotallissa tai kotipihassa touhuavien ”kylämassarien” sijaan.

Suomessa haastavat olosuhteet

Suomen olosuhteet ovat autolle sangen haastavat. Lämpötilavaihtelut ovat talven 35 pakkasasteesta kesän vastaaviin hellelukemiin. Näin vaihtelevia olosuhteita ei ole monessa muussa maassa.

– Suomen markkinat ovat kuitenkin autonvalmistajille pieniä, jolloin he mielellään säästävät valmistuskustannuksissa - esimerkiksi juuri ruosteenestokäsittelyjen osalta. Näin tehdään varsinkin nykyään, kun yhä useammassa autossa on sinkitty kori, joka kestää korroosiota entistä paremmin ilmankin käsittelyä.

Kannattaako massaaminen ja miksi?

Ennen ruosteenestokäsittelyn teettämistä on syytä varmistua, mikä on autonvalmistajan ohjeistus asiasta.  – Tämä selviää merkkikorjaamolta tai maahantuojalta ja tulkinta on syytä pyytää kirjallisena, Vesalainen neuvoo.

Jos autossa on valmistajan myöntämä koritakuu voimassa, on tärkeää samalla selvittää, onko takuu voimassa myös käsittelyn jälkeen.

– Mikäli takuu raukeaa käsittelyyn tai valmistaja ei käsittelyä suosittele, en lähtisi sitä teettämään. Olennaista tässäkin on varmasti se, minkälainen käsittely teetetään ja missä se teetetään.

Selvitä käsittelyssä käytettävät aineet ja työvaiheet etukäteen ennen kuin olet yhteydessä maahantuojaan tai merkkikorjaamoon.

Mahdollisimman uuteen autoon

Jos ruosteenestokäsittelyn päätyy teettämään, on se järkevää teettä mahdollisimman uuteen autoon, jossa ei vielä ole ruostetta.

– Vanhemmankin auton voi ruostesuojata, mutta tällöin on tärkeää, ettei suoja-aineiden alle jää muhivaa ruostetta, kosteutta tai epäpuhtauksia.

Jos autoa aikoo pitää vain muutaman vuoden, ei ruosteenestokäsittelystä saa hyötyä itselleen. Sen sijaan auton seuraava tai sitä seuraava omistaja saattavat kiitellä. Tämä ei kuitenkaan käytännössä näy auton jälleenmyyntiarvossa – ainakaan liikkeessä autoa vaihdettaessa. Yksityinen ostaja saattaa antaa lisäarvoa sille, että ruosteenestokäsittely on autoon teetetty.

Mikäli ostamansa uuden tai uudehkon auton aikoo itse ajaa loppuun, saattaa ruosteenestokäsittelyn teettäminen olla hyvinkin perusteltua, mikäli maahantuoja sitä suosittelee.

Onko massaus ”ikuinen”?

Jos ruosteenestokäsittelyn tehnyt firma on antanut takuun työlleen, on takuun edellytyksenä yleensä tarkastuskäsittelyt muutaman vuoden välein, Vesalainen kertoo. Alustaan sinkoilevat kivet tms. saattavat vaurioittaa käsittelyaineen pintaa, jolloin korjauskäsittelyt ovat perusteltuja.

Lue myös:

    Uusimmat