Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Varo nollakeleillä iskevää petollista ruostuttajaa – yksi moka voi viimeistellä ikävän vaurion: "Autokatos on usein parempi kuin autotalli"

5:13Älä mokaa autopesuun ajaessaAuton peseminen on tärkeää myös talvella. Videolla kerrotaan, mitä kokemattoman autonsa pesettäjän ja autopesuun ajavan tulee ottaa huomioon.
Julkaistu 29.12.2022 18:02

Ville Järveläinen

Kun ilman lämpötila sahaa nollan tuntumassa ja ajokeli on loskainen, ovat autotkin kovilla. Tiesuolan hyödyistä ja haitoista on väännetty kättä vuosien ajan.

Ruostesuojausketju Finikorin toimitusjohtaja Tero Wester kertoo MTV Uutisille, että kuluva talvi on ollut varsin tyypillinen suomalainen talvi siinä mielessä, että siihen on mahtunut paljon lämpötilavaihteluja, likaa, loskaa ja tiesuolaa, mikä on auton ruostumisen kannalta se ikävin yhdistelmä.

Finikorin mukaan tiesuola on kaikkein merkittävin yksittäinen syy autojen ruostumiseen. Suolalla pyritään estämään tienpinnan jäätyminen, ja sitä levitetään erityisen paljon nollakeleillä ja muutaman asteen pakkasilla. Tällä hetkellä tiesuolaa käytetään vuosittain 120 000 tonnin edestä.

Autojen alustojen kannalta olisi toivottavaa, että pakkaset olisivat pitkiä ja kestäisivät kauan. Kuiva ja kirpsakka talvi-ilma vähentää suolauksen tarvetta, mutta leutoina talvina suola-autot ovat liikkeellä jatkuvasti.

Lue myös: Anssi Kela tiesi mistä lauloi: "Ranskalaisten makuun päässeet" kauriit käyvät öisin nuoleskelemassa Teemun äidin Citroenia

Suola muhii kosteassa tallissa

Jos ruostumista haluaa ehkäistä, ei autoja tulisi Westerin mukaan säilyttää kosteissa ja huonosti ilmastoiduissa sisätiloissa.

– Autokatos esimerkiksi on usein parempi vaihtoehto kuin autotalli, Wester sanoo ja muistuttaa pesemään auton alustan säännöllisesti lian ja suolan poistamiseksi.

Vaikka puhtaudella pärjääkin pitkälle, on varsinainen ruostesuojaus se tehokkain tapa ruostumiselta välttymiseen – jos ajamisen lopettamista ja auton seisottamista lämpimässä tallissa ei lasketa. Toisin kuin moni luulee, ei autoille Westerin mukaan tehdä tehtaalla varsinaista ruostesuojausta.

Ruostesuojauksessa auton alustasta puretaan kaikki purettavissa olevat muoviosat. Alusta pestään, ja sinne jo muodostunut ruoste poistetaan. Seuraavaksi alustan ruostuvat osat käsitellään ruosteenestoaineilla, jotta olosuhteet eivät pääse puremaan niihin yhtä herkästi.

– Jokaisesta markkinoilla olevasta automallista on tehty kaavio josta käy ilmi mihin tulee ruiskuttaa aineita, ja myös mihin niitä ei saa ruiskuttaa, Wester sanoo.

Ruoste ei ole pelkästään kosmeettinen haitta, vaan pahasti ruostuneen auton kolarikestävyyskin on heikompi.

Suojaus uusittava tarvittaessa

Kaikkia autoja ei Westerin mukaan ole järkeä ruostesuojata.

– Tämä riippuu täysin lähtötilanteesta, ruostuminen vaihtelee paljon automallista toiseen. Jotkut mallit voivat olla pahastikin ruosteessa jo vuoden, parin jälkeen kun taas toiset ruostuvat vähemmän. Jos autoon on ehtinyt tulla pahaa puhkiruostumista voi olla ettei suojaus enää kannata, hän sanoo ja huomauttaa asian laidan selviävän varmimmin ammattilaiselta kysymällä.

Ruostesuojaukseen ei myöskään kannata suhtautua ikuisena turvana.

– Suojaus kannattaa tarkistuttaa 3–4 vuoden välein, jolloin tarvittaessa tehdään paikkauksia, jos esimerkisi kiveniskeämät ovat vauriottaneet suojattua pintaa.

Lue myös: Onko tiesuolasta enemmän haittaa kuin hyötyä? Teelusikallinen voi pilata jopa 20 litraa pohjavettä

Lisää aiheesta:

Kestääkö auto kuumuutta? Ammattilainen kertoo, mitä kannattaa huomioida – "Tyypillinen hellekelien ongelma"Keväinen piina voi laskea auton arvoa – "harmittavan yleinen" moka maksaa helposti jopa satasiaOnko autosi punainen, sininen tai musta? Älä tee tätä "pahinta mahdollista" virhettä – voi maksaa tonneja10 tärkeää toimenpidettä: Nämä asiat jokaiselle autolle pitäisi tehdä syksyn tullen"Ei varoittele, vaan sanoo sopimuksensa irti kerralla" – superhelteillä voi olla ikäviä vaikutuksia autoosiAuto ei tykkää jäädä seisomaan, mutta pakon edessä se voi pysyä kunnossa näillä keinoilla
AutotAutonhoitoAuton peseminenLiikenneTeiden kuntoTalviLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!