Kun ilman lämpötila sahaa nollan tuntumassa ja ajokeli on loskainen, ovat autotkin kovilla. Tiesuolan hyödyistä ja haitoista on väännetty kättä vuosien ajan.
Ruostesuojausketju Finikorin toimitusjohtaja Tero Wester kertoo MTV Uutisille, että kuluva talvi on ollut varsin tyypillinen suomalainen talvi siinä mielessä, että siihen on mahtunut paljon lämpötilavaihteluja, likaa, loskaa ja tiesuolaa, mikä on auton ruostumisen kannalta se ikävin yhdistelmä.
Finikorin mukaan tiesuola on kaikkein merkittävin yksittäinen syy autojen ruostumiseen. Suolalla pyritään estämään tienpinnan jäätyminen, ja sitä levitetään erityisen paljon nollakeleillä ja muutaman asteen pakkasilla. Tällä hetkellä tiesuolaa käytetään vuosittain 120 000 tonnin edestä.
Autojen alustojen kannalta olisi toivottavaa, että pakkaset olisivat pitkiä ja kestäisivät kauan. Kuiva ja kirpsakka talvi-ilma vähentää suolauksen tarvetta, mutta leutoina talvina suola-autot ovat liikkeellä jatkuvasti.
Lue myös: Anssi Kela tiesi mistä lauloi: "Ranskalaisten makuun päässeet" kauriit käyvät öisin nuoleskelemassa Teemun äidin Citroenia
Suola muhii kosteassa tallissa
Jos ruostumista haluaa ehkäistä, ei autoja tulisi Westerin mukaan säilyttää kosteissa ja huonosti ilmastoiduissa sisätiloissa.