Mainos

Autokaupassa paras vuosi pitkään aikaan – näitä autoja suomalaiset ostivat vuonna 2018

6:09
Tältä näytti Auto 2018 -tapahtumassa.

Autoalan mukaan määrä ei riitä pysäyttämään Suomen autokannan ikääntymistä.

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin viime vuonna 120 499 kappaletta, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus. Määrä kasvoi 1,6 prosenttia toissa vuodesta. 120 000 auton raja ylitettiin edellisen kerran vuonna 2011.

Autoalan mukaan runsaat 120 000 uutta autoa ei kuitenkaan riitä nuorentamaan Suomen ikääntyvää autokantaa. Autoala ennustaa, että tänä vuonna uusia henkilöautoja rekisteröidään noin 121 000 kappaletta.

– Autokannan ikääntymisen pysäyttäminen edellyttäisi 145 000–150 000 uuden auton myyntiä, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Viimeksi tällaisiin lukuihin yllettiin 2000-luvun alkuvuosina. Autokannan uusiutuminen on edellytys sille, että liikenteen hiilidioksidipäästöt alkaisivat supistua.

Vuonna 2006 ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräiset CO2-päästöt olivat lähes 180 grammaa kilometriltä, kun viime vuonna uusien autojen päästöt olivat pudonneet keskimäärin 119 grammaan kilometriltä. 

EU on asettanut tavoitteeksi, että henkilöautojen hiilidioksidipäästöt putoaisivat 95 grammaan vuonna 2025. Siitä pitää lohkaista vielä 15 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

– Uusia ratkaisuja täytyy tulla kiihtyvää vauhtia seuraavan kymmenen vuoden aikana, Rissa sanoo.

Hän uskoo, että 95 grammaan päästään Euroopassa kohtuullisen helposti. Vuodesta 2025 eteenpäin vähäpäästöisiä autoja tarvitaan kuitenkin merkittäviä määriä lisää.

Täyssähköautoja tulee mitä pitemmälle mennään kohti vuotta 2030, mutta tässä välillä tulee varmasti yksi sukupolvi erittäin tehokkaita ja vähäpäästöisiä dieseleitä, Rissa ennustaa.

Toistaiseksi täyssähköautojen ja hybridien osuus myydyistä autoista on jäänyt marginaaliseksi. Tammi-marraskuussa täyssähköautojen osuus uusista autoista oli vain 0,6 prosenttia.

Katumaasturit suosiossa

Uusista autoista entistä suurempi osa on katumaastureita, joiden kulutus ja päästöt ovat yleensä suuremmat kuin perinteisten henkilöautojen.

– Katumaasturit ovat kasvattaneet osuuttaan todella paljon, Rissa kertoo.

Hänen mukaansa vuonna 2010 katumaastureiden osuus oli 12–13 prosenttia, kun viime vuonna niiden osuus oli noussut 32 prosenttiin.

Nissanin Qashqai-katumaasturi valtasi rekisteröinneissä viime vuonna Suomen kärkipaikan vuosien ajan mallitilastoa hallinneelta Skoda Octavialta. Kolmanneksi menestynein malli oli Toyota Yaris.

Merkeistä suosituimmat olivat Toyota, Volkswagen ja Skoda. Toyota tunnetaan henkilöautojen lisäksi katumaastureistaan, joiden markkinoille myös Skoda on tunkeutunut.

Suomen 10 myydyintä autoa vuonna 2018

SijaMerkki ja malliKpl
1.Nissan Qashqai5 540
2.Skoda Octavia5 000
3.Toyota Yaris4 157
4.Volkswagen Golf3 990
5.Toyota Auris3 926
6.Ford Fiesta3 040
7.Volvo XC602 703
8.Ford Focus2 647
9.Volkswagen Polo2 586
10.Toyota Avensis2 489
Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja