Autojen pakokaasut eivät ehkä olekaan se pahin mörkö kaikista – "Jokainen F1-kisoja katsonut tietää..."

Nokian Renkailta sähköautoihin suunniteltu talvirengas 1:24
KATSO MYÖS: Nokian Renkaat esitteli vuosi sitten sähköautoihin suunnitellun talvirenkaan, joka pyrkii huomioimaan sähköautojen erityispiirteet tavallista paremmin.

Autojen renkaista irtoaa merkittävä määrä pienhiukkasia.

Brittiopiskelijoiden perustama startup The Tyre Collective on saanut jo kaksi palkintoa kehittämästään autojen rengaspölyn talteenottajasta, kertoo EuroNews. Nyt palkinto tuli ensimmäisen kerran järjestetyssä Terra Carta Design Lab -kisassa. Jo 2020 yritys sai James Dyson Awardin. Keksinnöllä voi vielä olla merkittäviä terveysvaikutuksia.

Päästömittauksiin erikoistuneen Emission Analyticsin mukaan autonrenkaista aiheutuvat hiukkaspäästöt voivat olla nykyään yli tuhatkertaiset pakokaasujen hiukkaspäästöihin verrattuna, kun pakokaasupäästöt on sääntelyn avulla rajoitettu hyvin vähäisiksi.

Siinä missä hiukkaspäästöjen sallittu enimmäisraja pakokaasuista on 4,5 milligrammaa kilometrillä, Emission Analyticsin testeissä uusilla ja sopivasti täytetyilläkin renkailla ajettaessa renkaiden aiheuttamat hiukkaspäästöt ovat jopa 5,8 grammaa.

Pakoputken päästä tulee toki myös kaasumaisia terveydelle haitallisia yhdisteitä kuten typen oksideja, mutta niidenkin määrä on säännelty takavuosia selvästi alhaisemmalle tasolle.

"Jokainen F1-kisoja katsonut tietää..."

Ison-Britannian hallinto on arvioinut rengaspölyn olevan myös toiseksi suurin merten mikromuovin lähde. Lisäksi siitä, toisin kuin pakoputkipäästöistä, ei pääse eroon esimerkiksi vaihtamalla sähköautoon, joten uusien ratkaisujen tarve on ymmärrettävä.

– Jokainen F1-kisoja katsonut tietää renkaiden kuluvan, mutta ei ole välttämättä vain tullut ajatelleeksi, mihin kaikki nämä hiukkaset menevät ja että kyseessä on itse asiassa massiivinen ongelma, johon pitää puuttua, The Tyre Collectiven perustajiin kuuluva Hanson Cheng sanoo EuroNewsille.

Startupin juuret ovat tekniikan ja luonnontieteiden yliopisto Imperial College Londonissa ja taideyliopisto Royal College of Artissa. Yhteensä neljä opiskelijaa näistä yliopistoista alkoivat alun perin kehittää auton pyörään kiinnitettävää laitetta, joka hyödyntää pyörivän pyörän aerodynamiikkaa ja sähköstaattisuutta kerätäkseen rengaspölyn talteen.

Laite pystyy ottamaan talteen jopa 60 prosenttia auton rengaspölystä. Kehitettävää siis riittää jatkossakin: nykymuodossaan laite ei pystyisi estämään kuin vähän yli puolet rengaspölystä päätymästä ympäristöön, vaikka se tulisi yhtäkkiä käyttöön lähes kaikissa autoissa.

Alle 50 mikrometrin rengashiukkaset ovat myös riittävän pieniä uusien renkaiden materiaaliksi, kun niitä saadaan kerättyä talteen tarpeeksi isoja määriä.

Alla kuva rengaspölyä keräävästä laitteesta.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Lue myös:

    Uusimmat