Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autojen päästömittaus uudistuu merkittävästi – todenmukaisempia testituloksia vaikeampi huijata

All Over Press
Julkaistu 06.05.2017 10:01

MTV LIFESTYLE

Syksyllä otettaan käyttöön uudet päästömittausmenetelmät, jotka antavat entistä todenmukaisemman kuvan autojen päästöistä.

Tällä hetkellä lakisääteisesti pakolliseen NEDC-mittaussykliin (New European Driving Cycle) tulee muutoksia syyskuussa 2017. Silloin todenmukaisempi ja normaalia ajokäyttäytymistä paremmin mittaava kansainvälinen yhtenäistetty kevyiden hyötyajoneuvojen testimenettely eli WLTP-ajosykli (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) tulee virallisesti voimaan EU-maissa.

Tekniikan maailma kertoo, että vuosien saatossa autovalmistajat ovat oppineet manipuloimaan vanhentuneen NEDC-mittauksen tuloksia suotuisammiksi muun muassa mittauslämpötilojen, rengaspaineiden, moottoriöljyjen ja uusien teknologioiden avulla.

Arvoidaan, että uusi WLTC-ajosykli nostaa polttoaineenkulutusta 20–30 prosenttia vanhaan mittaustapaan verrattuna. Tämä tuleekin huomioida tulevien vuosien päästöseurannassa. Koska hiilidioksiidipäästöt epäilemättä nousevat, vaikuttaa testimuutos myös autojen verotukseen Suomessa.

CO2-arvojen lisäksi päästöjä mitataan Real Driving Emissions -kokeella, joka antaa luvut laboratorio-olosuhteista poiketen todellisesta ajotilanteesta. 

Lähteet: VDA, Motiva

***

Sanomattakin selvää, että videolla esiintyvän kuljettajan ajotaidot aiheuttavat turhia päästöjä, kun parkkeeraamisesta ei vain tahdo tulla mitään.

3:28Ei ihan normipysäköinti: 7 minuuttia ja 18 yritystä

Lisää aiheesta:

Uudet autot kuluttavat 39 % enemmän polttoainetta kuin valmistajat kertovatVoiko WLTP heikentää liikenneturvallisuutta? Näin vastaa asiantuntijaAutojen päästöjä manipuloidaan nyt aivan uudella tavalla – lukuja ei vääristellä alas, vaan ylösAutojen uudet päästötestit astuvat voimaan huomenna – luvassa aiempaa realistisempia lukemiaKoeajossa todistettavasti puhdas diesel – tällä tekniikalla päästöt reilusti alle rajojenTiesitkö? Autojen kulutuslukemat nousevat hurjasti tulevana syksynä – tästä on kyse
PäästötAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Päästöt
  • ke14:11
    Maastopalot

    Maastopalojen pienhiukkasista yli 100 000 ennenaikaista kuolemaa vuosittain

  • 24.10.05:48
    Ilmastonmuutos

    Suomen talvet voivat kylmetä hurjasti – ei todellakaan paluu "vanhoihin kunnon aikoihin"

  • 17.10.18:47
    Yhdysvallat

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä

  • 15.10.00:01
    Ilmastonmuutos

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • 13.9.06:34
    Ilmastonmuutos

    Trumpin suunnitelma: Päästöjen raportoinnista luovutaan