Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Voiko WLTP heikentää liikenneturvallisuutta? Näin vastaa asiantuntija

1:05Näin käy keskikokoisen auton ja pikkuauton nokkakolarissa
Julkaistu 24.08.2018 17:53
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Pääkuvan video

Näin käy keskikokoisen auton ja pikkuauton nokkakolarissa

Kysymys: Voiko uudella WLTP-mittaustavalla olla jonkinlaisia vaikutuksia liikenneturvallisuuteen?

Vastaus: Uusi autoverotaulukko iskee kovimmin suuripäästöisiin autoihin, jotka ovat usein myös isompia ja mielletään helposti turvallisemmiksi. Uutisointi uudesta WLTP-mittaustavasta on saanut ihmiset pohtimaan, ohjataanko uudistuksella kuluttajia hankkimaan halvempia automalleja – siis turvattomampia pikkuautoja.

WLTP (Worldwide harmonised Light-duty vehicles Test Procedure) on uusi autojen tyyppihyväksynnässä sovellettava päästömittaus, joka antaa vanhaa NEDC (New European Driving Cycle) -mittausta realistisemman kuvan liikenteessä syntyvistä päästöistä.

WLTP-testissä saadut päästö- ja kulutusarvot helpottavat erilaisten autojen vertailua. Tämän lisäksi myös autojen verotus perustuu monessa maassa – kuten myös Suomessa – mittauksessa saatuihin hiilidioksidipäästöihin.


Muutokset ja veroseuraamukset

Uusi WLTP-testaustapa on pidempi sekä ajallisesti että matkallisesti. Se sisältää enemmän kiihdytyksiä ja jarrutuksia kuin vanha NEDC, jossa oli pitkä tasakaasulla ajettava osuus. Joutokäyntiä on uudessa testissä aiempaa vähemmän. Lisäksi on tarkennettu ohjeistuksia vaihteiden käytön, käytettävän polttoaineen, testauslämpötilan sekä renkaiden tyypin, kuluneisuuden ja ilmanpaineiden osalta. Ajoneuvon kuorma testaustilanteessa on suurempi kuin NEDC-mittauksessa.

WLTP:n myötä autoon valittavien varusteiden merkitys korostuu: vanhassa NEDC-mittauksessa varusteet eivät vaikuttaneet päästötasoon, vaan pelkästään hankintakustannuksiin. Uudessa WLTP-mittausjärjestelmässä ajovastukseen, massaan tai vierintävastukseen vaikuttavat lisävarusteet huomioidaan, jolloin ne vaikuttavat auton hankintakustannusten lisäksi myös päästötason nousun kautta sekä autoveroon että ajoneuvoveron perusveroon. Verotus määräytyy siis jatkossa entistä tarkemmin juuri kyseisen autoyksilön mukaan. Ajoneuvoveron perusveron osalta vaikutus ei liene vuositasolla kovin suuri – sen sijaan autoveron osalta se suurien ja enemmän kuluttavien autojen kohdalla on.

Käyttötarkoitus prioriteettina

Päästömittaustavan muutoksen vaikutuksissa on siis automallikohtaista vaihtelua. Uusien autojen markkinoilla en usko sen juurikaan vaikuttavan eri autosegmenttien väliseen kilpailutilanteeseen: kuluttaja ostanee edelleen itselleen auton käyttötarvettaan parhaiten palvelevasta autoluokasta. Jos perhe tarvitsee liikkumiseensa farmaria, valinta tuskin kohdistunee A-segmentin pikkuautoon.

Muutenkaan pienten tai suurien, pienipäästöisten tai suuripäästöisten autojen turvallisuusero ei enää ole niin suuri kuin joskus takavuosina. Edullisiin B-segmentin autoihinkin on nykyään saatavilla paljon turvavarusteita, kuten kaista-avustin tai automaattinen hätäjarrutus. Näiden faktojen valossa en näe, että WLTP-mittaustavan myötä olisi tunnistettavissa olennaisia turvallisuusvaikutuksia.

Asia ei kuitenkaan ole niin yksiselitteinen: Jos oman tarpeen mukainen auto muuttuu selkeästi kalliimmaksi kuin ennen, se voi saada kuluttajan siirtämään auton hankintaa, vaihtamaan autoa harvemmin tai hankkimaan käytetyn auton uuden sijaan.

teppoboxi

Lisää aiheesta:

Autoveroon yllättävä muutos jo tästä päivästä alkaen – autoala kiittelee hallitusta oppikirjamaisesta toiminnastaUusi autovero astuu voimaan huomenna, eikä se mennyt taaskaan niin kuin piti: "Hintavaikutukset tulevat olemaan merkittäviä"WLTP tulee – oletko valmis? Tässä faktat, jotka jokaisen autonostajan tulee tietää ensi viikon mullistuksestaAutoa ostamassa? WLTP-lukemaan perustuva verotus voimaan syyskuussa – näin nimihirviö vaikuttaa hintoihinKoeajossa todistettavasti puhdas diesel – tällä tekniikalla päästöt reilusti alle rajojenPSA julkaisi todellisia kulutuslukemia – odotetun kaukana nykyisin ilmoitetuista
LiikenneturvallisuusAuton verotAutoilun kustannuksetTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus
  • 11:59
    Teppo Vesalainen

    Näin sumuvaloja pitää oikeasti käyttää – "Valitettavan usein näkee..."

  • ti14:02
    Ylinopeus

    Suomalaisautoilijat myöntävät kyselyssä huolestuttavia seikkoja ajamisestaan

  • ma13:23
    Junaonnettomuudet

    VR:n työntekijä kuoli, kun opiskelija ajoi rekan junan eteen

  • ma05:46
    Suomussalmi

    Henkilöauto ja linja-auto kolaroivat Suomussalmella

  • 29.11.11:58
    Autot

    Millainen auto ikääntyneelle sopii? Istumistesti voi sinetöidä valinnan