Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Autobaanoilla renkaiden nopeusluokalla on väliä

Shutterstock
Julkaistu 10.06.2014 11:07

MTV LIFESTYLE – DESKI

Kun kesätiet kutsuvat lomailijaa, on syytä tarkastaa auton ja etenkin renkaiden kunto ja tehdä mahdolliset huoltotoimenpiteet hyvissä ajoin. Paitsi rengaspaineet ja urasyvyys, myös renkaiden nopeusluokka ovat tarkastuslistalla – etenkin Euroopan pikateistä haaveileville.

Kesälomakausi lähestyy ja moni kuulee jo korvissaan kuuman kesätien kutsun. Autolomalle ei kannata suunnata suin päin, vaan valmistautuminen tulisi aloittaa jo pari–kolme viikkoa ennen starttia renkaiden kunnon tarkistamisella. Näin huoltotoimenpiteille jää riittävästi aikaa.

Jos renkaita pitää uusia, niiden tilaaminen ja toimittaminen vie rengasliikkeeltä tovin.

Renkaiden nopeusluokka

Auton rekisteriotteessa kerrotaan, minkä nopeusluokan renkaat autoon sopivat. Autonvalmistajat määrittelevät rengaskoon ja nopeusluokan vastaamaan auton rakenteellista huippunopeutta ottaen huomioon alustan ja renkaan yhteensopivuuden.

Jos rakenteellinen nopeus on esimerkiksi 212 km/h, ei EU-säädösten mukaan autoon saa asentaa H-nopeusluokan renkaita, joiden maksiminopeus on 210 km/h.

Eli renkaat eivät voi olla nopeusluokaltaan alle autolle määritellyn rakenteellisen maksiminopeuden. Silti Suomen ajoneuvoasetuksessa on erivapaus joka sallii tällaisten renkaiden käytön, mikäli siitä ilmoitetaan kojelautaan liimattavassa tarrassa tai kilvessä.

– Käytännössä näitä tarroja tai kilpiä ei autoissa näy, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri toteaa.

Euroopassa tämä ei mene läpi. Esimerkiksi Saksassa renkaiden nopeusluokan tulee vastata rekisteriotteessa ilmoitettua luokkaa. Jos näin ei ole, kuljettajan lomakassaan voi ilmestyä lovi sakon muodossa.

HuomioliiviShutterstock

Muista turvaliivi

Euroopan autobaanoille ei kannata lähteä ilman vararengasta ja tunkkia. Vaikka työavaimen voi jättää kotiin, mutteriavain ja lukkomutteriavain on syytä pakata lomalle mukaan.

Varoituskolmion on syytä löytyä takakontista. Autoissa, joissa ei vararengasta ole varustuksessa lainkaan, on syytä tarkistaa renkaan paikkausvälineistön mukana olo.

– Moni unohtaa turvaliivin. On fiksua vetää se päälleen, kun aikoo puuhailla jotain auton vieressä tuolla baanoilla, Morri muistuttaa. 

Tarkista pattien ja halkeamien varalta

Renkaiden kunnon voi tarkastaa hyvin itsekin, mutta asiantunteva rengasliike auttaa toki epävarmaa. Renkaista tulisi tarkistaa ovatko niiden sisä- sekä ulkopinnat siistit ja näkyykö renkaissa epänormaaleja patteja, halkeamia tai pistoja.

Vararengas jää usein tarkastamatta, sillä se makaa tavallisesti takakontissa kaiken roinan alla. Siinäkään ei saisi näkyä halkeamia tai lohkeamia, ja siinä tulee olla tarpeeksi ilmaa.

AutonrengasShutterstock

Urasyvyys

Renkaiden uran syvyyteen tulee kiinnittää huomiota jo ennen kesälomakautta, sillä pitkällä autoreissulla rengas kuluu entisestään, jolloin rengas on herkempi esimerkiksi pistoille.

Urasyvyys vaikuttaa suuresti turvallisuuteen esimerkiksi vesisateella: Auto, jonka renkaiden urasyvyys ei ole riittävä, lähtee helpommin vesiliirtoon.

Lain mukaan urasyvyyden tulee olla ajoneuvon kesärenkaissa renkaiden pääurissa vähintään 1,6 millimetriä.

– Käytännössä tämä on liian vähän. Turvallinen urasyvyys on noin neljä milliä, Morri sanoo.

Asuntovaunun myös

Asuntovaunun renkaita tarkistettaessa pitää huomio kiinnittää urasyvyyden lisäksi renkaiden muuhun kuntoon.

Usein vaunua seisotetaan verrattain paljon, ja vaikka renkaiden urasyvyys pysyy hyvällä tasolla, vaunun renkaat kovettuvat niiden ikääntyessä, noin 5‒10 vuodessa.

Kovettuneet renkaat ovat alttiita pistoille, viilloille ja halkeamille. Turvallisuuteen liittyen myös märkäpito heikkenee renkaan kumisekoituksen ikääntyessä.

Autonrenkaiden urasyvyys on helppo mitata kahden euron kolikolla.

Renkaiden kuluminen

Lomatarkistuksen yhteydessä kannattaa varmistaa, että renkaat ovat tasaisesti kuluneet. Tasaisesti kuluneet renkaat lisäävät ajoturvallisuutta.

– Vetorenkaat kuluvat noin kaksi kertaa nopeammin kuin vapaasti pyörivät.

Jos rengas kuluu esimerkiksi sisä- tai ulkoreuna edellä, jotain on vialla.

– Ihmiset usein soittavat kysyäkseen, onko heidän autossaan jotain vikaa, kun renkaat kuluvat keskipinta edellä. Yleisesti vetorenkaat autossa kuluvat juuri näin. Siksi suosittelen vaihtamaan etu- ja takarenkaiden paikkaa aina kahdeksan tuhannen kilometrin välein, Morri kertoo.

Riippuen siitä, missä päin maailmaa autolomaa suunnittelee viettävänsä, kannattaa muistaa renkaiden kulumisen vaihtelut eri leveysasteilla.

Kulumisvaihtelu johtuu ajoalustasta, tien profiilista, lämpötilasta, nopeudesta yms.


Paineet

Rengaspaine vaikuttaa suoraan ajettavuuteen ja ajoturvallisuuteen. Oikea rengaspaine säästää myös polttoainetta alentuneen vierintävastuksen myötä.

Autolomalle lähdettäessä auto on yleensä takakontista kattotelineisiin asti täynnä matkatavaraa. Siksi renkaisiin kannattaa säätää täyden kuorman paineet, eli noin 3,0‒3,2 baria. Normaalipaineet ovat noin 2,5 baria.

Lisää aiheesta:

Älä vain unohda tärkeitä toimenpiteitä, kun vaihdat autoosi talvirenkaatMiten säästää auton rengaskuluissa? Lue ammattilaisen vinkit ja vältä virheet – "Saattaa vaurioittaa pysyvästi"Pelkkä renkaanvaihto ei riitä – älä laiminlyö tärkeitä toimenpiteitä: "Vahingot jäävät autoilijan itsensä kärsittäviksi"Tiesitkö nämä asiat renkaan kulumisesta? Toimi näin ja säästät selvää rahaaNäistä merkeistä tiedät, että pärjäät vielä nykyisillä talvirenkaillasiOnko autosi alla muutaman vuoden vanhat kesärenkaat? Tästä tiedät, selviätkö niillä vielä tämän syksyn
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 11:55
    Kahvi

    Kahvin joukkoon laitetaan nyt supersuosittua seosta: "Syksyn isoimpia trendejä"

  • 10:29
    Halloween

    Milloin halloweenia kuuluisi oikeasti viettää Suomessa?

  • 06:35
    Hyvän mielen jutut

    Vantaalaisen Jennin rottweiler yllätti perheensä: 11-viikkoinen Marlo opetteli skeittamaan

  • Eilen19:15
    Sisäilma

    Poltatko tällaisia kynttilöitä? "Kannattaa välttää"

  • Eilen17:02
    Ruoka

    Halpaa sesonkikasvista myydään nyt huimat määrät – sopii jopa pastaan!