Australialainen teleskooppi näyttää galaksimme keskuksen tavalla, jota ihmissilmin ei ole koskaan ennen nähty – upeista kuvista löytyi jopa 27 uutta jättimäisten tähtien supernovaa

Tuore teleskooppikuva näyttää Linnunradan ainutlaatuisella tavalla 0:46
Video: 28 kuvan yhdistelmä näyttää Linnunradan kaaren australialaisen majakan yllä

Australialaisen teleskoopin ottamista kuvista yhdistetyt kollaasit antavat ainutlaatuisen kuvakulman galaksimme keskeltä, kertoo kansainvälinen radiotähtitieteen tutkimuskeskus ICRAR (The International Centre for Radio Astronomy Research).

Tutkimuslaitoksen Murchison Widefield Array (MWA) -teleskoopin ottamat kuvat näyttävät ensimmäistä kertaa, miltä Linnunratamme näyttäisi, jos ihmissilmä erottaisi radioaaltoja.

– Tämä uusi kuva vangitsee matalataajuiset radioaallot galaksistamme, näyttäen tarkkoja yksityiskohtia sekä suurempia rakenteita, astrofyysikko Natasha Hurley-Walker kertoo.

Hänen mukaansa kuvat on otettu galaksin keskeltä, eli Linnunradan galaktisesta keskuksesta. Se on kiehtonut pitkään tähtitieteilijöitä, mutta ihmissilmin sinne ei näe edessä olevan tähtipölyn ja kaasun vuoksi.

Uusi teknologia tarjoaa kuitenkin keinon nähdä radioaaltoja, jolloin myös galaktisen keskuksen mysteerejä päästään valottamaan.

Entistä vanhempia ja suurempia supernovia

Tutkijat onnistuivat lisäksi kuvien avulla löytämään jopa 27 jättimäisen kuolleen tähden jäännökset, kun ne ovat räjähtäneet supernovaksi elinkaarensa päätyttyä. Löydetyt tähdet ovat aikanaan olleet vähintään kahdeksankertaisesti suurempia kuin meidän aurinkomme.

Supernovien eli räjähtäneiden tähtien jäännöksiä on löydetty ennenkin, mutta viimeisimmät ovat vanhempia ja kauempana meistä kuin ne, mitä tutkijat ovat aiemmin löytäneet.

– Tämä on meille todella jännittävää, sillä on vaikea löytää supernovien jäännöksiä tässä vaiheessa elinkaarta – ne antavat meidän katsoa kauemmas Linnunradan menneisyyteen, Hurley-Walker sanoo.

MWA-teleskooppi pystyy näkemään kauemmas ja erottamaan galaksin ”tyhjissä”, eli isoista tähdistä kaukaisissa, paikoissa olevia supernovia kuin mikään teleskooppi aiemmin.