Mainos

Audi julkaisee Genevessä kattauksen pistokehybridejä – tämä uutuuksista tiedetään

Pistokehybridien myynti on ollut jo usemman vuoden vahvalla nousu-uralla, ja etenkin premium-valmistajat ovat kunnostautuneet hybridimarkkinoilla. Nyt myös Audin isot mallit saavat sähköistä apua.

Suomessa myytiin viime vuonna lähes 5 000 uutta pistokkeesta ladattavaa autoa, mikä oli melkein tuplamäärä edellisvuoteen verrattuna. Kokonaisuudessaan maassamme on liikennekäytössä hieman yli 13 000 ladattavaa hybridiä, ja tarjonnan laajentuessa määrä jatkaa ripeää kasvua. Tähän saakka Audin mallistosta on löytynyt muutama (A3 e-tron ja Q7 e-tron) pistokkeesta ladattava versio, joten tarjonta on ollut poikkeuksellisen suppea moniin kilpailijoihin verrattuna. Tänä vuonna tähän asiaan kuitenkin saadaan muutos.

Audi julkaisee maaliskuun 5. päivä ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä uudet pistokehybridit neljään mallisarjaan. Jatkossa sähköapua on tarjolla katumaasturi Q5:een, A6 Sedaniin, A7 Sportbackiin sekä edustusauto A8:aan. Jokaisen mallinimessä tullaan näkemään TFSI e, mutta voimalinjan teholuokkaa paljastaa lukua Audi ei vielä kerro. Aikaisemmissa hybrideissä nähtyä e-tron-nimeä tullaan jatkossa käyttämään vain täyssähköautojen kohdalla.

Uutuuksien voimalinjoista ei ole vielä kovin tarkkaa tietoa. A8-mallin kohdalla vaihteistona toimii kahdeksanportainen automaatti, minkä perusteella polttomoottorina tässä versiossa on kuusisylinterinen ahdettu bensakone. Muissa kolmessa puolestaan käytetään seitsemänvaihteista kaksoiskytkinautomaattia, mikä viittaa nelisylinterisen polttomoottorin käyttöön. Kaikissa malleissa sähkömoottori on sijoitettu vaihteistokotelon sisällä, ja veto välitetään oletettavasti kaikille neljälle pyörälle. Q5-, A6- ja A7-malleista on tulossa tarjolle kaksi eri tehoista versiota. Audi ei ole kertonut myöskään sähkömoottorin tehoa, mutta hidastuksissa se pystyy parhaimmillaan ottamaan energiaa talteen 80 kW:n teholla.

Hybridiakusto on kaikissa malleissa sijoitettu tavaratilan lattian alle ja sen kapasiteetti on 14,1 kWh. Valmistaja ilmoittaa kaikkien mallien sähköisen toimintasäteen olevan WLTP-mittauksen mukaisesti yli 40 kilometriä. Parhaimmillaan akku on mahdollista ladata täyteen kahdessa tunnissa. Tämän edellyttämä 7,2 kW:n laturi on oletettavasti lisävaruste.

Palaamme Audin uusien hybridimallien pariin viimeistään Genevessä, jolloin myös voimalinjoista on oletettavasti tarkempaa tietoa.

Kuvat: Valmistaja

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja