Asukkaita häiritsevän mystisten tärinän syy selvisi – ulkomaisissa junavaunuissa merkittävä ero

Eri puolilla Suomea on havaittu tärinää rautateillä, erityisesti alueilla, joissa on pehmeä maaperä.

Ulkomaisten junavaunujen erilainen teliväli näyttäisi olevan yksi syy suurempaan tärinään. Näin toteaa rautatieliikenteen aiheuttamaa tärinää koeajoissa Porin seudulla elokuussa tutkinut Väylävirasto.

Tavoitteena oli selvittää, millainen vaikutus vaunun kuormausasteella ja junan nopeudella on tärinään.

– Tulosten mukaan vasta merkittävä nopeuden lasku vähentäisi oleellisesti tärinän tasoa. Tämä taas vähentäisi radalle mahtuvien junien määrää eli heikentäisi matkustajien liikkumista ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksia, rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin sanoo tiedotteessa.

Porissa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää valtakunnallisesti

Koeajot käynnistettiin siksi, että radanvarren alueen asukkaiden yhteydenotot tärinästä lisääntyivät. Väylävirasto jatkaa tulosten analysointia ja ilmiön tutkimista yhdessä Tampereen yliopiston kanssa.

Lopulliset tulokset saadaan analysoitua vuoden loppuun mennessä, jonka jälkeen sovitaan mahdollisista toimenpiteistä alueen kuntien, operaattorina toimivan VR Transpointin ja rahdinantajan kanssa.

Vaikka koeajot tehtiin Porin seudulla, tuloksia voidaan hyödyntää valtakunnallisesti. Tuloksia voidaan viraston mukaan myös hyödyntää pidemmän tähtäimen ratkaisuja haettaessa.

Tavoitteena on löytää yhdessä kuntien ja elinkeinoelämän kanssa ratkaisu, joka ei aiheuttaisi kohtuutonta haittaa asukkaille tai elinkeinoelämälle

Lue myös:

    Uusimmat