Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asukkaita häiritsevän mystisten tärinän syy selvisi – ulkomaisissa junavaunuissa merkittävä ero

Lehtikuva
Julkaistu 26.09.2019 10:35

MTV UUTISET – STT

Eri puolilla Suomea on havaittu tärinää rautateillä, erityisesti alueilla, joissa on pehmeä maaperä.

Ulkomaisten junavaunujen erilainen teliväli näyttäisi olevan yksi syy suurempaan tärinään. Näin toteaa rautatieliikenteen aiheuttamaa tärinää koeajoissa Porin seudulla elokuussa tutkinut Väylävirasto.

Tavoitteena oli selvittää, millainen vaikutus vaunun kuormausasteella ja junan nopeudella on tärinään.

– Tulosten mukaan vasta merkittävä nopeuden lasku vähentäisi oleellisesti tärinän tasoa. Tämä taas vähentäisi radalle mahtuvien junien määrää eli heikentäisi matkustajien liikkumista ja elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksia, rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin sanoo tiedotteessa.

Porissa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää valtakunnallisesti

Koeajot käynnistettiin siksi, että radanvarren alueen asukkaiden yhteydenotot tärinästä lisääntyivät. Väylävirasto jatkaa tulosten analysointia ja ilmiön tutkimista yhdessä Tampereen yliopiston kanssa.

Lopulliset tulokset saadaan analysoitua vuoden loppuun mennessä, jonka jälkeen sovitaan mahdollisista toimenpiteistä alueen kuntien, operaattorina toimivan VR Transpointin ja rahdinantajan kanssa.

Vaikka koeajot tehtiin Porin seudulla, tuloksia voidaan hyödyntää valtakunnallisesti. Tuloksia voidaan viraston mukaan myös hyödyntää pidemmän tähtäimen ratkaisuja haettaessa.

Tavoitteena on löytää yhdessä kuntien ja elinkeinoelämän kanssa ratkaisu, joka ei aiheuttaisi kohtuutonta haittaa asukkaille tai elinkeinoelämälle

Lisää aiheesta:

Otkes vuodentakaisista ratikkaturmista: Työvuorojärjestelmää parannettavaVR luopuu lähiliikenteen konduktööreistä – ammattiliitolta äreää palautettaUSU: Junaliikenteeseen merkittäviä katkoja ensi kesänäKato rautateillä: VR:n junien matkamäärät laskeneet noin 90 prosenttia koronakriisin takiaHuima ero! Junien myöhästely väheni rajusti viime vuodesta – järkälemäinen lumensyöjäjuna voisi ratkaista raiteiden lumiongelmia tulevina talvinaSaadaanko junien aiheuttama tärinä viimein kuriin? Nopeuksia rajoitetaan seitsemän kunnan alueella
JunatVRKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • 10.12.13:56
    Politiikka

    Kohtalon hetkiä elävää Länsirataa uhkaa typistys – ensi viikolla kovia ratkaisuja

  • 9.12.13:41
    Kotimaa

    Ministerit tukkanuottasilla – Grahn-Laasonen: Ranteen puheet "eivät edusta hallituksen kantaa"

  • 1.12.21:40
    Vihti

    Vihdin kunnanvaltuusto hyväksyi Länsiradan osakassopimuksen

  • 28.11.10:02
    Tasoristeysonnettomuudet

    Elokuun tragediasta täyskäännös: Ennätyspitkä tauko tasoristeysturmissa

  • 26.11.19:21
    Pelastusoperaatiot

    Loukkaantunut joutsen pelastettiin junaraiteilta Helsingin keskustassa