Sen sijaan, että tekoälyä kehitettäisiin sopimaan ihmisten tarpeisiin, ihmiset mukauttavat toimintaansa tekoälyyn. Tutkijoiden mukaan tekoälyä ei pitäisi kehittää vain siksi, että se on mahdollista.
Asiantuntijat varoittavat tekoälystä, jota kehitetään heidän mielestään väärällä tavalla. 50 asiantuntijaa 12 maassa otti tutkimusartikkelein kantaa ihmiskeskeiseen tekoälyyn teoksessa Human-Centered AI, suom. "ihmiskeskeinen tekoäly".
– Ihmiskeskeinen teknologia on tekniikkaa, jossa koko tekniikkaekosysteemi on linjassa ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin kanssa, kuvaa asiantuntija Shannon Vallor kirjan julkistamisesta kertovassa tiedotteessa.
– Sen vastakohta on tekniikka, joka on suunniteltu korvaamaan ihmiset, kilpailemaan heidän kanssaan tai vähentämään ihmisten arvoa verrattuna tekniikkaan, joka on suunniteltu tukemaan, voimauttamaan, rikastuttamaan ihmisiä ja tekemään heistä vahvempia.
Lue myös: Asiantuntija pitää tekoälyvideoiden kehitysharppausta ”valtavana” – voisiko työehtosopimuksiin tulla tekoälysuoja?
"Tämä ei ole teknologiaa, jota tarvitsimme"
Vallorin mukaan nopeasti suosioon nousseen tekoälyn ongelma on, ettei se ole ihmiskeskeistä. Vallor uskoo, että yritykset kehittävät AI-tekniikkaa vain voidakseen nähdä, miten vaikuttavaa teknologiasta saadaan; kehitysinnon taustalla ei siis ole ollut varsinainen ihmisten tarve.